Gå til innhold

Progesteron-mangel/epilepsi

Anbefalte innlegg

Gjest Milandra

Har vært plaget med anfall som antagelig er epilepsi i snart to år. Nå har jeg funnet ut at progesteron-mangel kan være årsaken til epilepsi. Det er veldig sannsynlig at jeg lider av dette da jeg har brukt Depo Provera i 8 år. Har fått anbefalt noe som heter Progynova som er reseptbelagt for dette. Men det finnes visst også noen slags progesteron-krem som man smører på innsiden av håndledene, som er mindre skadelig fordi det ikke er "syntetisk"? Hva er den beste måten å rette opp progesteron-mangel på?

Er dette å anbefale fremfor medisiner som bare hjelper på epilepsi-anfallene? Jeg får nesten alltid utslett og hodepine av medisiner i tablett-form, så jeg tviler på at jeg vil være i stand til å bruke epilepsi-medisiner.

Vær så snill og komme med et råd. Ikke si at jeg skal kontakte lege, for det har jeg gjort og alt det resulterer i er at jeg blir satt på en eller annen endeløs venteliste. Resept på Progynova kan jeg selvsagt få, men jeg er veldig usikker på om dette kan føre til enda mer kluss med hormonene, så jeg vil gjerne ha en second opinion på dette.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/28895-progesteron-mangelepilepsi/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Ottar Grimstad, spesialist i allmennmedi

Det er nytt for meg at progesteronmengel kan være årsak til epilepsi. Jeg finner heller ikke noe om dette i de bøkene jeg bruker.

Både Depo-Provera og Progynova er medikamenter med progesteronlignende virkning. Jeg kjenner ikke til at det er registrert progesteronsalver i Norge.

Progesteronpreparater er reseptbelagte, det gjelder også epilepsimedisiner. Du kommer derfor ikke utenom å kontakte lege dersom noen av disse behandlingsformene skal være aktuelle.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...