Gå til innhold

Høre stemmer med mer


Gjest hobbypsykologen

Anbefalte innlegg

Gjest hobbypsykologen

En jeg kjenner veldig godt har tegn på Borderline diagnosen med symptom som impulsive handlinger, svingende stemningsleie, følelsesutbrudd, vanskelig for å kontrollere aggresjon, kranglete oppførsel og konflikter med de fleste, forstyrrelse i selvbilde, mål og indre verdier, kronisk tomhetsfølelse, intense og ustabile forhold til andre og selvdestruktiv atferd, inkl. selvmordforsøk, promiskuøs seksualitet. (fra psykopp)

Han scorer fult hus på narsisstisk personlighetsforstyrrelse. Har også mange tegn på Antisosial personlighetsforstyrrelse.

Men så er det et faktum at han hører stemmer som kommer utenfra, og det er jo typisk for schizofreni. Han har noen tegn på schizofreni også, som f.eks tilbaketrekning fra kontakt, tap av tiltakslyst men han er likevel ikke fjern til vanlig, ikke vanskelig å snakke med, men likevel er han ikke helt tilstede som andre folk.

Han har vært i psykose og vært innlagt over lengre tid tidligere. Det jeg lurer på er om man kan høre stemmer utenfra i andre diagnoser enn schizofreni?

Eller er det den eneste mulige diagnose med stemmer fra utsiden?

Dette spørsmål fordi jeg ønsker å vite hvordan jeg skal forholde meg til ham.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest singingbird

Man trenger ikke være schizofren selv om man hører stemmer. Tror det da kalles pseudohallusinose, dvs. stemmehøreren skjønner at det han/hun ser eller hører ikke er "virkelig". Ofte er slike stemmer/syner forbundet til ting man tidligere har opplevd (mennesker man har kjent). Ble du noe klokere (...jeg er ikke noen "fagmann", bare en som sliter med dette selv.....)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest hobbypsykologen

Man trenger ikke være schizofren selv om man hører stemmer. Tror det da kalles pseudohallusinose, dvs. stemmehøreren skjønner at det han/hun ser eller hører ikke er "virkelig". Ofte er slike stemmer/syner forbundet til ting man tidligere har opplevd (mennesker man har kjent). Ble du noe klokere (...jeg er ikke noen "fagmann", bare en som sliter med dette selv.....)

Takk for svar, singingbird.

Ja, jeg ble litt klokere, men da jeg søkte på det ordet, pseudohallusinose så ga det ikke noe respons. Ettersom jeg har skjønt, så skilles det i psykiatrien mellom stemmer som høres inni hodet, og stemmer som kommer utenfra. Hører du stemmer utenfra? Er det stemmer som ber deg gjøre ting du ikke har lyst til å gjøre osv. Eller er det bare hyggelig stemmer som kommer?

Han jeg kjenner får destruktive stemmer utenfra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nils Håvard Dahl, psykiater

Hørselshallucinasjoner kan forekomme også ved andre psykoselidelser enn ved schizofreni.

Jeg kan ikke helt se hvordan dette har betydning for hvordan du skal forholde deg til han. Jeg vil tro at de mellom-menneskelige problemene mer skyldes hans personlighetsforstyrrelser enn det at han innimellom hører stemmer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...