Gå til innhold

Syk eller bare litt redd?-

Anbefalte innlegg

Gjest Sissisi

http://www.dagbladet.no/kultur/2007/11/01/516855.html

Det finnes nå mer enn 400 mentale lidelser og antallet stiger med hver ny utgave av psykiatriens mest kjente diagnosemanual, DSM. Mange leger og psykologer synes at antallet lidelser nå er blitt uakseptabelt høyt, at det rett og slett er for mye som kalles mentale lidelser som trenger behandling. Legemiddelindustrien har stor økonomisk interesse av å holde vår naturlige evne til å takle angst og uro på et lavt nivå. Det er grunn til å tro at legemiddelindustrien aktivt støtter unødvendige angstdiagnoser

Økningen av psykiatriske diagnoser er et velferdsproblem; det hører de rike samfunn til. Den vil få trygdebudsjettene i velferdsstater til å eksplodere. I Europa vil de rikeste samfunn rammes sterkest, som Norge, Sverige og Nederland. Vi kan allerede lese det ut av statistikken. I lokalsamfunnet vil dette velferdsproblemet skape enklaver for statsstøttet angst og fedme, nasjonalt vil det nøre opp under politiske krefter som vil avvikle velferdsstaten, og globalt vil det få økonomien i psykofarmasøytisk industri til å blomstre.

Jeg synes dette var en spennende artikkel i grunn og må si meg enig i bekymringen til forfatteren.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/289878-syk-eller-bare-litt-redd/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg tror disse "leirene" for og imot medisiner er litt unyanserte begge veier. Om medisin skal løse alle verdens problemer eller om vi skal løse alle verdens problemer selv. Begge deler blir galt. Men det er også slik tror jeg at når du er komet dit at du velger å prøve medisiner, så tror jeg faktisk at du har behov for dem.

Gjest megogmeg

Jeg er faktisk enig i mye av det som står der, og at det bør bli mer fokusering på faktisk og hjelpe folk med og takle livets vanskeligheter på en annen måte enn medisinering.

Dette betyr ikke at jeg er i mot medisinering og ikke tror at den er nødvendig i ulike tilfeller.

Men at vanlige menneskelige reaksjoner nå sykeliggjøres er jeg ikke i tvil om . Folk blir jo medisinert for vanlige sorgprosesser som skilsmisser, dødsfall, utbrent sosial angst, pms etc etc. Dette er i mange av tilfellene ikke nødvendig. Da dette er livsprosesser de fleste av oss må igjennom.

Nå tror jeg ikke legemiddelindustrien alene er ansvarlig for dette - men utviklingen i samfunnet. Det stilles for store krav, man skal være oppegående, vellykket , orke alt, mestre alt......... Det er hele tiden krav om at du skal passe inn, og det er ikke lenger plass til det enkelte individet, dessverre.

En skremmende utvikling er det på alle måter.....

Annonse

Gjest Ignatius81

Prestasjonsjaget gjør oss syke. Vi skal alle være vinnere, alle skal være perfekte. Taperne blir sett ned på. Slik er det i et samfunn hvor mulighetene er tilsynelatende like for alle, og hvor alle tilsynelatende er rike.

Den største dødssynden i dag er å ikke ”takle” livet. En diagnose som rasjonelt forklarer hvorfor ting er som de er, gir oss selv og de rundt oss, ro. Hvorfor er jeg annerledes? Jo, fordi du er avvikende i ditt følelsesliv. Grunnene til avviket er mange, det er både psykologiske og biologiske grunner. Hjernen produserer ikke nok av det stoffet. Du lever et liv hvor du frivillig utestenger deg selv fra livets gleder osv. Vi kategoriserer de med dine kjennetegn i denne diagnosegruppen, og behandler de slik og slik ut ifra våre til dels uvitenskaplige kriterier: Psykiatriens monolog over galskapen. Avvikerne er dagens spedalske. Alle gode normale borgere kan slå seg til ro med forklaringen psykiatrien gir. Vanlige folk blir ikke avvikere over natten, dette skjer med høyst spesielle mennesker, av høyst spesielle årsaker… Yeah right.

Alt i samfunnet er sosialt konstruert, også taper-stemplet. Avvik blir tolerert mindre i dag enn før tror jeg.

Selve artikkelen syns jeg var litt rotete. Psykiatriske diagnoser er ikke i seg selv en trussel mot velferdssamfunnet. Hvordan vi takler økningen i psykiske lidelser avgjør om velferdssamfunnet vil fortsette å være levedyktig. Skal vi bli et inkluderende samfunn hvor alle blir tatt inn i varmen, eller skal vi bli et nyliberalistisk samfunn med hardere sosiale og yrkesmessige forhold?

Gjest Ignatius81

Milde himmel!

Er det virkelig en seriøs artikkel?

Angst skyldes dårlig sexliv? Med regelmessige samleier og orgasmer ville vi alle hatt det bedre?

Jeg tror faktisk at sex er veldig angstdempende. Fysisk nærkontakt vil jeg tro direkte påvirker ens psykiske velvære.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...