Gå til innhold

Fordeling ved kjøp av hus

Anbefalte innlegg

Gjest Snart huseier
Skrevet

Det er så mange kunnskapsrike mennesker her inne at jeg satser på at noen vet noe om dette.

Jeg skal altså snart kjøpe hus sammen med min kjæreste. Siden jeg tjener vesentlig bedre enn henne tenkte vi å fordele utgiftene 2/3 på meg og 1/3 på henne. Men som den kyniker jeg er så ønsker jeg da også å eie 2/3 av huset (i tilfelle brudd er det ikke sikkert hun er like villig til å la meg få 2/3 av salgssummen).

Noen som vet hvordan vi får ordnet dette? Vi er ikke gift. Holder det med en kontrakt vi begge skriver under? Trenger vi vitner? Bør vi kontakte advokat (det koster vel skjorta og vi vil helst unngå det)? Må kontrakten tinglyses e.l.?

Takker på forhånd for svar.

Fortsetter under...

Skrevet

Jeg skal love deg at den timen du betaler for hos advokaten er peanuts sammenligna med hva du kommer til å måtte ut med dersom kontrakten ikke er satt opp riktig og det blir slutt mellom deg og kjæresten...

Dra til en advokat og få satt opp en samboerkontrakt slik at alt blir riktig gjort.

Gjest Snart huseier
Skrevet

Jeg skal love deg at den timen du betaler for hos advokaten er peanuts sammenligna med hva du kommer til å måtte ut med dersom kontrakten ikke er satt opp riktig og det blir slutt mellom deg og kjæresten...

Dra til en advokat og få satt opp en samboerkontrakt slik at alt blir riktig gjort.

Samboerkontrakt ja. Har sett at en kan laste ned slike fra nettet, men de er kanskje ikke like vannsikre som den en advokat lager til.

Det er vel sånn med mangt, en kvier seg for å bruke småpenger i dag og ender opp med store regninger i framtiden.

Takk for rådet.

hidi, the scorpion
Skrevet

Samboerkontrakt ja. Har sett at en kan laste ned slike fra nettet, men de er kanskje ikke like vannsikre som den en advokat lager til.

Det er vel sånn med mangt, en kvier seg for å bruke småpenger i dag og ender opp med store regninger i framtiden.

Takk for rådet.

Tror jeg gjelder de fleste av oss ;)

Men man angrer som regel aldri i ettertid på at man var godt forberedt, når ulykken først er ute...!

Skrevet

Har dere kommet så langt at dere faktisk har funnet huset dere skal kjøpe?

I kjøpekontrakten skriver dere at du skal eie 2/3, hun 1/3. Det samme gjelder når kontrakten tinglyses, dere står som eiere begge to, du med 2/3, hun med 1/3. Da skulle det med huset være i orden.

En annen ting er at det kan være lurt å sette opp en samboerkontrakt. De du kan laste ned fra nettet er ofte greie, hvis dere har et "standard" samboerforhold. Bare pass på hvor du laster den ned, at det er en seriøs nettside.

Skrevet

''Dra til en advokat og få satt opp en samboerkontrakt slik at alt blir riktig gjort.''

Ja, for samboerskap er ikke (bør ikke være) 'papirløst ekteskap' som man sa i gamle dager! Hvis det er et forhold man virkelig behøver papirer i, så er det sådanne;-)

Annonse

Skrevet

Vi kjøpte huset sammen da vi fortsatt var samboere og jeg hadde vesentlige mer midler å skyte inn enn ham. Fikk tinglyst 3/4 - 1/4 fordeling på skjøtet (noe kynikeren i meg passet på...) Så giftet vi oss og "levde lykkelig" i noen år frem til den dagen skilsmissen var et faktum. Jeg viste til min 3/4 del på skjøtet da boet skulle gjøres opp og han godtok å bli løst ut med bare 1/4 av boligens takst.

Syns du skal både få det tinglyst på skjøtet når dere kjøper men også sette opp en samboerkontrakt som andre her skriver om.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...