rikken Skrevet 6. juni 2001 Del Skrevet 6. juni 2001 Hei! Jeg er svært plaget av tykk hud under føttene, spesielt under stortå"ball" og under og bak på helene. Huden sprekker opp og det blir dype sår. Jeg sliper ned tykk hud med smergelpapir med jevne mellomrom, men ny hud dannes i løpet av kort tid og det virker som at "slipingen" forårsaker at området blir større etter hvert. Jeg plastrer og bruker hvit vaselin etter hvert som sårene dukker opp. Det hjelper, men bare for en kort stund. Finnes det noen medisin/krem/gode råd?? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/28996-tykk-hud-under-f%C3%B8ttene/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rudeboy Skrevet 7. juni 2001 Del Skrevet 7. juni 2001 Som gammel infanterist & jegerutdanna, er dette med beina særs viktig. Har noe som jeg ser blir beskrevet som liktorn selv, men velger å la være til over sommern av den årsak at jeg bruker delta på www.4daagse.nl, firedagers marsjen i Holland. Men hva hard hud ellers angår, har jeg med suksess alltid "ordna opp" selv. Jeg bruker en rasp, noen bruker sandpapir e.l, men beregna for den slags arbeid. I tillegg kan fotbad nyttes, hvor en da rengjør beina først og setter dem i bad til en syns en er ferdig. NB! Fotbad med diverse middel har gjerne bruksanvisning ! Etterpå er det å frottere beina godt, og her er det jeg selv bruker; Jeg tar baksia av den saksa jeg klipper negla med, og skraper vekk overflødig hud ved utsia av stortærna & hælen. Skrapinga er noe som jeg av og til gjør hardt, andre ganger ganske mildt - det varierer etter tykkelsen på den harda huden. Om vintern fryser jeg mye på beina, og har i tenårene forfrosset tær så jeg tar ekstra godt vare på beina da. Etter fotbad eller dusjen som følger ei lang treningsøkt, smører jeg inn beina med lotion. Samma hvilken lotion jeg bruker, bare huden tar i mot med takknemlighet ;-) Har ved tjenestegjøring i militære avdelinger i N.Norge opplevd spesiell tørrhet i huden på beina (Og hendene). Væskebalanse er et stikkord her, når normal behandling av beina ikke hjelper meg. Da drikker jeg "nok" væske, slik at urinen blir (og forblir) blank - ikke noe spor av urease eller gulfarge ! Det er viktig i den begynnende fase av påfylling av væskebalansen å holde drikkinga gående - et jevnt tempo, f.eks foran tv'n en kveld. Når da kroppen har normal væskebalanse etter det behov den har (som jo varieres etter hva en driver med), kan en "slappe av" med fotpleie. En kropp som har normal væskebalanse og allikevel plages med tørr og sprukken hud, ville jeg prøvd med noe mere vann over en periode på ei til to uker - husk dette skal drikkes jevnt over tid, ikke noe sjokkdrikking av flerfoldige liter før en drar på jobb eller skole ! Etter to ukers tid ville jeg så satt meg ned og undersøkt beina mine, om de var like sprukne som tidligere, ømme som tidligere, om det var like tykk hud som tidligere osv - sett på detaljene ved huden sammenlignet med hvordan den tidligere var. -Om dette ikke hadde hjulpet, altså med økt væskeinntak over tid/fotbad/hudlotion tror jeg at en telefon til legen kanskje hadde vært en løsning. Jeg har opplevd sprukken hud på fingre, hender, tær og bein at det har blødd litt av sprekkene. -Min (og det er min) erfaring er at kroppen da har hatt lav væskebalanse, at den trenger omlag ei uke (ved stor aktivitet) for å komme seg ved normal påfylling samt at dette vil nok komme igjen under lignende forhold. Forskjellen fra tidligere, er at når/om dette kommer tilbake, så vet man hvordan lindre eller kvitte seg med det. P.S ! Sjekk ut http://svenska.mil.nijmegen.org/ og inn på den delen som omhandler pleie/forberedelser - det står bra med tips til folk som ikke skal delta på fysiske hardførhets-/utholdenhetstester der ;-) Lykke til ! m.v.h, 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/28996-tykk-hud-under-f%C3%B8ttene/#findComment-117132 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Christian Anker, spesialist i allmennmed Skrevet 7. juni 2001 Del Skrevet 7. juni 2001 Hei Rikken ! Muligens har du tendens til eksem under føttene og vil i så fall ha nytte av behandling for dette. En fetkrem eller gjerne salve (f.eks. Vaselin tilsatt litt salicylsyre) kan være et godt tiltak - eventuelt supplert med en eksemkrem om nødvendig. En lege vil kunne vurdere dette er aktuelt for deg eller om det f.eks. foreligger en soppinfeksjon. Sistnevnte kan kreve behandling med soppdrepende tabletter. Romslig skotøy kan også være positivt for å unngå unødig irritasjon og derved fortykkelse av huden. Vennlig hilsen 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/28996-tykk-hud-under-f%C3%B8ttene/#findComment-117216 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.