Gå til innhold

Klumper i pelsen på katter

Anbefalte innlegg

Gjest skrøna
Skrevet

Hvordan få børstet ut de evinnelige klumpene/flokene i kattepelsen? Jeg tyr til med saks kam og børste, men lurer på om det finnes andre hjelpemidler å ta ibruk? Synter å huske det fantes et pudder som skulle gjøre det lettere å gre ut....men ingen av dyrebutikkene har noe sånt.

Anyone?

Fortsetter under...

punky brewster
Skrevet

Selv har jeg pleid å klippe, men meget forsiktig så man ikke klipper huden. Men etter at jeg er blitt flink og børste jevnlig, så får hun ikke klumper lengre og dette er ei lanhåret skogkatt

Skrevet

Blir klumpene store er det som du skriver best å klippe dem, de kan gjøre huden sår. Men uff, vær forsiktig :-)

Hos veterinæren kan de skinne katten for deg under bedøvelse, hvis det er veldig ille. De blir ikke så lekre etterpå, og den bør nok helst få være inne en stund etterpå... Ikke så ideelt akkurat nå, kanskje. Ellers har jeg ingen gode råd, dessverre.

spyrothedragon
Skrevet

Blir klumpene store er det som du skriver best å klippe dem, de kan gjøre huden sår. Men uff, vær forsiktig :-)

Hos veterinæren kan de skinne katten for deg under bedøvelse, hvis det er veldig ille. De blir ikke så lekre etterpå, og den bør nok helst få være inne en stund etterpå... Ikke så ideelt akkurat nå, kanskje. Ellers har jeg ingen gode råd, dessverre.

http://media.funlol.com/content/img/funny-looking-shaved-cat.jpg

Skrevet

Du kan prøve noe som heter Humilac, en slags balsam på sprayflaske som du sprayer på klumpene og gnir godt inn, og så kan du ger ut klumpene etterpå. Tar tid, men mange av klumpene lar seg løsne med dette. De selger det hos endel veterinærer (produsent er virbac).

Ellers er det sikreste og enkleste å få veterinæren til å klippe dem ned ("løveklipp"). Blir litt rart ja, men effektivt er det hvis det er mange klumper. Det er fort gjort å klippe i skinnet med saks, de fleste veterinærer har nok en eller flere ganger sydd katter som er klippet av eieren.... ;-)

Annonse

Gjest 453453535
Skrevet

Hmh, ikke mye medisinsk grunnlag der i gården nei. Tåpelige påfunn.

Hvordan vet du det?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...