Gå til innhold

downssyndrom

Anbefalte innlegg

Gjest anonymnåja
Skrevet

noen som vet hvor mange som blir født med downs i året? i norge....

Fortsetter under...

Persille1365381127
Skrevet

Det heter Downs....

Vet ikke, men du finner det sikkert på Google.

Annonse

Gjest Elextra
Skrevet

Det er vel ikke gitt at det lenger er tilfelle. Det foretas en del selektiv abort.

Jeg gjenga bare det som stod i artikkelen, for alt jeg vet kunne tallet vært langt høyere om ikke en del ble selektert bort (uff, ekkelt uttrykk!). Men mulig du sitter på mer informasjon enn jeg.

Skrevet

Men er ikke trisomi en variant av Downs?

Omvendt. Downs er en variant av trisomi, trisomi 22. Man kan ha trisomi på alle kromosompar, men jo lavere tall, desto alvorligere funksjonshemming. De fleste som ikke er Downs (22 er det minste kromosomparet) spontanaborteres, men man kjenner til trisomi 13 og 18, der lever de vel maks. 6 måneder etter fødselen.

Skrevet

Omvendt. Downs er en variant av trisomi, trisomi 22. Man kan ha trisomi på alle kromosompar, men jo lavere tall, desto alvorligere funksjonshemming. De fleste som ikke er Downs (22 er det minste kromosomparet) spontanaborteres, men man kjenner til trisomi 13 og 18, der lever de vel maks. 6 måneder etter fødselen.

Takk for nyttig info - da vet jeg det.

Skrevet

Enig i mye. Men jeg tror faktisk at Downs er trisomi 21.

Trisomi 22 er et avvik som kan gi litt forskjellig utslag, og kan være svært alvorlig hvis det er "fullstendig".

Skrevet

Enig i mye. Men jeg tror faktisk at Downs er trisomi 21.

Trisomi 22 er et avvik som kan gi litt forskjellig utslag, og kan være svært alvorlig hvis det er "fullstendig".

Det har du helt rett i. Det var noe som føltes feil da jeg skrev det.

Generelt er høyere tall = mindre kromosom (og færre gener), og derfor er trisomi mindre alvorlig jo høyere kromosomet er. 22 er unntaket, det er større enn 21.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...