Gå til innhold

Demens


vilma

Anbefalte innlegg

Vet ikke om innlegget mitt passer helt inn her, men jeg prøver likevel.

Min morfar var senil dement, det er også min mor. Hun er nå 80 og vi fikk vel de første mistanker for ca 8-9 år siden, men når det egentlig begynte vet vel ingen. Hun var nok flink å spille skuespill.

Det jeg lurer på er hvor stor er sjansen for at dette rammer meg også?? Jeg er "bare" 40, men jeg tar meg selv i å tolke det meste som tidlige symptomer.

Jeg er ikke like redd hele tiden, det går i bølger. Men det jeg lurer på er vel egentlig; Hvor arvelig er det. Så vidt jeg vet er det ingen på min fars side som har dette. Men jeg må vel legge til at noen av besteforeldrene mine døde forholdsvis unge, så jeg vet jo ikke.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

milla midt i natten

Det er en viss form for demens som er arvelig, men det er slett ikke sikkert at det er snakk om det i ditt tilfelle.

Nasjonalforeneingen for folkehelse har en "demenstelefon" - det vil si et grønt nummer du kan ringe. Den som svarer telefonene er en sykepleier med spesilkompetanse på demens.

I tillegg finnes jo hukommelsesklinikken på Ullevål sykehus.

Ta kontakt med en av disse instanser om du trenger svar på spørsmålene dine.

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nils Havard Dahl, psykiater

Blant demensene er Altzheimertype mest vanlig. Det er denne vi snakker om når vi nevner demens og arv.

Selv blant denne typen demens mener en at det finnes undergrupper. Om vi deler det grovt, kan vi dele det i senil (>65 år) og presenil (

Særlig demenser med presenil debut er dokumentert arvelige. Noen mener de arves dominant og ikke kjønnsbunden. Dvs. at dersom mor eller far debuterer med klar demens før 65 års alder, vil ca. halvparten av barna få lidelsen.

For demens med debut etter 65 år er den arvelige komponent svakere.

Sannsynligheten for å bli dement avhenger også sterkt av hvilken alder en oppnår. Forekomsten av demens i den eldre befolkning stiger med alderen.

Beklager, - mer presisit kan jeg ikke svare deg.

"Informasjon via Internett erstatter ikke konsultasjon med lege eller annet kvalifisert medisinsk personell. For en sikker vurdering av problemstillingen du tar opp i brevet, bør du rådføre deg med din kontaktperson i det offentlige helsevesen."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...