Gå til innhold

ikke vaskesyke nei


Gjest atopiker

Anbefalte innlegg

Gjest atopiker

Hvordan skal man klare å bevare sinnsroen når noen kommer med svært personlige provokasjoner?

Eksempelvis kan jeg nevne at noen ikke tror meg når jeg forteller dem at jeg har atopisk eksem(da det blir påstått at jeg har eksem fordi jeg har overdreven vasketrang).Jeg er da avhengig av å bruke en sterk kortisonsalve&fet hådkrem i tillegg.Av praktiske hensyn så er jeg nødt til å bruke bomullshansker etterpå,men dette blir tolket som"fellende bevis for sk.vaskesyke".Men hvordan kan de forklare det at eksemet mitt da forvinner etter hver endt hudkur?Vil da ikke hendene mine vært plaget hele tiden i så fall?

Jeg har aldri hatt tvangslidelse som diagnose.Jeg har altid ment at god håndhygiene er likevel viktig dvs.jeg vasker hendene etter dobesøk og før matlaging.Dette tror jeg virker provoserende på de som uttalte seg slik, ettersom de selv ikke har den samme vanen.

Problemet er at nå tror alle jeg omgås med at jeg har tvangslidelse,og dette er veldig slitsomt fordi jeg har helt andre ting å stri med.

Jeg har forsøkt å forklare at det hele må være en misforståelse men jeg virker tydeligvis ikke helt overbevisende.Jeg synes ikke det er å overdrive at man vasker golv ukentlig,og holder huset rent fortløpende=søler jeg så tørker jeg straks etterpå i stedenfor å la det ligge.Jeg får gjort ganske mye på samme dag når jeg setter i gang ,men dessverre tolker noen misunnelige folk antageligvis denne iveren som en form for mani.Jeg synes ikke selv det er plagsomt og vasker ofte for å holde huset rent men det er ikke det samme som sterilt og støvfritt slik enkelte vil ha det til.

Jeg tror noen andre synes det er mer plagsomt,enn jeg selv.En ting til:

Jeg merker jo selv at dersom jeg stresser begynner det å klø,er dette en vanlig psykosomatisk reaksjon eller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nils Håvard Dahl, psykiater

Det er vanlig at stress forverrer atopisk eksem.

Å vaske seg etter bruk av WC og før og etter matlaging er vanlig. Det er et poeng hvor lenge en vasker seg. De færreste bruker mer enn et halvt minutt per gang.

Husvask en gang i uken bør det være.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...