Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Jeg er en 23 år gammel jente som har problemer med mitt venstre lår og venstre hofte. Låret (øvre halvdel) er ca. 2 cm. tykkere i omkrets enn det andre låret og jeg skjønner ikke hva det kommer av. Jeg merket det først for ca. 9 måneder siden og da i forbindelse med smerter i korsryggen, hoften og fremsiden av låret. Plagene ga seg etter 2 uker, men "hevelsen" har vært der siden. Jeg synes det heller har blitt verre enn bedre. Det er mest på baksiden av låret, ikke langt fra det området hvor låret gjør en liten "bul" ut (hoftekulen?)Jeg kan ikke kjenne noen kuler, klumper eller harde masser i låret/hoften eller på skjelettet og det gjør ikke vondt i låret.

Jeg har merket at jeg har appelsinhud på baksiden av begge lår, men det ser ut til at det er mer på venstre lår...merker det spesielt når jeg sitter på hardt underlag. Kan det være fettansamling eller cellulitter?

Jeg har tidvis litt vondt i ryggen, ned i hoften og lysken og på fremsiden av låret. Venstre rumpeball er litt øm og det er ikke noe godt å sitte på harde stoler o.l. Jeg har også merket at det venstre benet er lengre enn det andre - ca. 2 cm. Muskulaturen på fremsiden av låret er stivere og hardere enn på det andre, og det er mye mindre tøyelig.

Jeg kjenner noen som har hatt benkreft og de fikk også hevelser, skjønt de var vonde og de fikk også store smerter. Jeg har ikke vondt og allmenntilstanden er bra. Men likevel går jeg rundt og bekymrer meg, mest fordi jeg ikke har den fjerneste anelse om hva dette skyldes!!

Jeg skal til lege om tre uker, men det er så lenge å vente og jeg blir mer og mer frustrert...

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/29063-benkreft/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg kan dessverre ikke si noe mer bare ut fra din beskrivelse.

Ja, det svaret var sannelig egnet til å forvirre....Jeg forstår ikke helt hva du mener når du sier at du ikke kan si mer utifra beskrivelsen jeg gav. Jeg syntes det var en ganske grundig beskrivelse av min tilstand, iallefall målt mot mange av de andre spørsmålene som blir stilt i dette forumet.

Det er ikke forventet at man skal stille diagnoser heller...men litt generell informasjon, råd og vink er vel ikke for mye forlangt?

For å stille et konkret spørsmål: er det grunn til bekymring for noe alvorlig når man gått med de samme plagene i nærmere ett år uten å bli dårlig??

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/29063-benkreft/#findComment-117563
Del på andre sider

Gjest Ottar Grimstad, spesialist i allmennmedi

Ja, det svaret var sannelig egnet til å forvirre....Jeg forstår ikke helt hva du mener når du sier at du ikke kan si mer utifra beskrivelsen jeg gav. Jeg syntes det var en ganske grundig beskrivelse av min tilstand, iallefall målt mot mange av de andre spørsmålene som blir stilt i dette forumet.

Det er ikke forventet at man skal stille diagnoser heller...men litt generell informasjon, råd og vink er vel ikke for mye forlangt?

For å stille et konkret spørsmål: er det grunn til bekymring for noe alvorlig når man gått med de samme plagene i nærmere ett år uten å bli dårlig??

En vanlig legeundersøkelse innebærer vanligvis en dialog der de opplysningene som pasienten gir blir supplert med mer direkte rettede spørsmål fra legen. Så kommer en undersøkelse der legen med hender og øyne og spesifikke tester selv vurderer hvordan det ser ut. Deretter er det ofte nødvendig med blodprøver og kanskje undersøkelser som røntgen eller lignende.

Her på forum mangler ofte svært mye av de opplysningene vi trenger for å kunne nærme oss en diagnose. Jeg synes ikke det er forsvarlig å gi seg til å gjette, særlig når pasienten mistenker alvorlig sykdom. Beroligelse og falsk trygghet kan være farlig dersom det hindrer pasienten i å søke lege når han trenger det, og like ille synes jeg det er å skremme opp folk med mistanker om mulige farlige sykdommer på et syltynt grunnlag.

På et generellt grunnlag vil jeg si at når almenntilstanden er god og symptomer har vært stabile i mange måneder, er det uhyre sjelden at det dreier seg om noe alvorlig.

Men jeg vil holde fast ved at jeg ikke kan si noe nærmere konkret om din tilstand. Når du tydeligvis selv er redd for benkreft, synes jeg 3 uker er for lenge å vente på time hos legen. Når pasienten er redd for kreft, bruker det å være en grunn til høyere prioritet, selv om ikke kreftfaren synes særlig stor ut fra beskrivelsen. Jeg synes derfor du skal ringe legen din og be om raskere time.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/29063-benkreft/#findComment-117807
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...