Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg ble stukket av veps denne uken, og gjettet kjapt at jeg fikk en anafylaktisk reksjon. Jeg klarte ikke å stå, ble svimmel og kvalm, fråden stod, og verst av alt: Jeg klarte ikke å puste! Manen min ringte 113, de kom kjapt med oksygen og adrenalin. Jeg ble litt bedre opg ble innlagt. Alle var enige om at det var anafylaksi, og jeg ble behandlet deretter.

Overraskelsen var derfor stor på visitten neste dag. Der kom to leger jeg aldri hadde sett før, som avgjord at jeg ikke hadde fått en anafylaktisk reaksjon, heller at astma-anfall, og det var ikke en gang sikkert at jeg hadde blitt stukket av noe, for de kunne ikke se stikket! Jeg må innrømme at jeg synes selv det var rart at stikkstedet så normalt ut, for det var fryktelig stygt dagen før. Men jeg og alle rundt meg vet jo det. Og astma-anfall har jeg hatt i ti år. Det kjennes ikke sånn!

Problemet mitt nå er at jeg ikke klarer å leve normalt fordi jeg er konstant redd for stikk, og legene nektet meg å få med adrenalin hjem! Så hva gjør jeg? Det er ille nok her hjemme, men hva når jeg skal på ferie til Afrika? Jeg tør ikke reise dit uten førstehjelp i lomma!

Desuten sitter jeg altså igjen med dsse spørsmålene: Var det en anafylaktisk reaksjon som jeg og helsepersonellet for øvrig mente?

Hvorfor forsvant stikket?

Kan vepsen sette igjen brodden (legene protesterte på det)?

jeg er veldig takknemlig for svar!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/29066-anafylaktisk-sjokk/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Ragnhild Halvorsen, Lege Spesialist i Im

Kjære tuppelure

I ettertid er det selvfølgelig vanskelig å si hva slags reaksjon du har hatt, men slik du beskriver det høres det absolutt ut som anafylaksi.

Jeg synes du skal snakke med legen din om å få en Epipen (adrenalinsprøyte som er ferdig til å settes). Hvis du selv mener du ble stukket av veps så er det ingen grunn til å tvile på det og adrenalin er den beste førstehjelpen. Det er ufarlig å sette adrenalin via en Epipen så jeg kan heller ikke se hvorfor du ikke skulle kunne få ha med deg en, eller aller helst to slike for å føle deg tryggere.

Hvorfor stikkstedet ikke var synlig neste dag kan jeg ikke svare deg sikkert på, men det er da ikke så sjelden at stikkstedet ikke er synlig når det er gått en tid.

Lykke til og god tur til Afrika.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/29066-anafylaktisk-sjokk/#findComment-117259
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...