Gjest bassengdamen Skrevet 11. november 2007 Skrevet 11. november 2007 jeg er stadig plaget med urinveisinfeksjoner. at jeg er glad i å svømme kan nok ta noe av skylda for det. fastlegen sa at jeg skulle styre unna varmtvannsbassengene pga det var så mye bakterier der. Men kan det stemme? Jeg trodde det var mer bakterier i kaldt basseng (27C) enn i et basseng som holder 32 grader. hva er riktig? 0 Siter
Lillemus Skrevet 11. november 2007 Skrevet 11. november 2007 Jeg trodde de fleste bakterier elsket kroppstemperatur som jo er 37 grader og trodde det var flere bakterier jo nærmere 37 grader man kom. Men om det medfører riktighet vet jeg ikke. 0 Siter
Gjest bassengdamen Skrevet 11. november 2007 Skrevet 11. november 2007 Jeg trodde de fleste bakterier elsket kroppstemperatur som jo er 37 grader og trodde det var flere bakterier jo nærmere 37 grader man kom. Men om det medfører riktighet vet jeg ikke. Men vi er jo mest utsatt for infeksjoner og forkjølelse når det er kaldt. Man bør helst ikke sette seg på noe kaldt når man er plaget av urinveisinfeksjon., Hvordan kan da varmt vann spre mer bakterier enn kaldt vann? 0 Siter
Piraye Skrevet 11. november 2007 Skrevet 11. november 2007 Såvidt jeg vet øker bakteriemendgen fra 0 til kanskje ca 37 før det igjen avtar etter det. Og det skal være tilnærmet bakteriefritt ved 100. 0 Siter
Gjest Geir Skrevet 11. november 2007 Skrevet 11. november 2007 Akkurat det vet eg ikkje, men Piraye og Lillemus sine svar hørtes veldig overbevisende ut. Det anbefales forøvrig å ikkje stille termostaten på varmtvanns- berederen under 65-70C`, og det er for å forhindre at farlige bakterier kan utvikle seg. 0 Siter
adelie Skrevet 11. november 2007 Skrevet 11. november 2007 Men vi er jo mest utsatt for infeksjoner og forkjølelse når det er kaldt. Man bør helst ikke sette seg på noe kaldt når man er plaget av urinveisinfeksjon., Hvordan kan da varmt vann spre mer bakterier enn kaldt vann? Det er jo fordi _kroppen_ blir nedkjølt, at vi blir syke. Du vet jo at feks. mat er utsatt for bakterivekst jo varmere det er. Det er ikke for ingenting at vi oppbevarer mat som kan bli fordervet i kjøleskap. I varmen yngler bakterier. Mens hvis vi steker/koker maten godt, dør bakterier. 0 Siter
morsan Skrevet 11. november 2007 Skrevet 11. november 2007 Men vi er jo mest utsatt for infeksjoner og forkjølelse når det er kaldt. Man bør helst ikke sette seg på noe kaldt når man er plaget av urinveisinfeksjon., Hvordan kan da varmt vann spre mer bakterier enn kaldt vann? Som adelie sier så er man mer mottagelige for basseluskene når kroppen er nedkjølt. På Sydpolen finnes det ikke forkjølelsesbakterier i det hele tatt, har jeg lest. 0 Siter
Sofline Skrevet 11. november 2007 Skrevet 11. november 2007 Bakterier liker varme. Derfor setter vi maten i kjøleskapet for å forsinke bakterieveksten. Når temperaturen blir for høy, tåler de det ikke lenger, men varmtvannsbassenger er ikke varme nok til at bakteriene ikke trives. 0 Siter
Gjest sjøstjerna Skrevet 11. november 2007 Skrevet 11. november 2007 Som adelie sier så er man mer mottagelige for basseluskene når kroppen er nedkjølt. På Sydpolen finnes det ikke forkjølelsesbakterier i det hele tatt, har jeg lest. Forkjølelsesvirus, mener du vel. ;-) 0 Siter
morsan Skrevet 11. november 2007 Skrevet 11. november 2007 Forkjølelsesvirus, mener du vel. ;-) Sikkert.... ;-) 0 Siter
Gjest pærebrus875 Skrevet 12. november 2007 Skrevet 12. november 2007 bakterier trives i samme temperatur som oss, derfor mat ikke skal i romtemperatur for lenge eller stå og småkoke slik at det holdes lunkent. Så det er nok helt klart mer i bassenget som er varmt. Hvis du tar en pause i svømmingen da og så kommer tilbake når du er heeelt kvitt urinveisinfeksjonen? Se om det hjelper? 0 Siter
Sofline Skrevet 12. november 2007 Skrevet 12. november 2007 bakterier trives i samme temperatur som oss, derfor mat ikke skal i romtemperatur for lenge eller stå og småkoke slik at det holdes lunkent. Så det er nok helt klart mer i bassenget som er varmt. Hvis du tar en pause i svømmingen da og så kommer tilbake når du er heeelt kvitt urinveisinfeksjonen? Se om det hjelper? Småkoking er da greit. :-) 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.