Gå til innhold

er det mest bakterier i kaldt eller varmt vann?

Anbefalte innlegg

Gjest bassengdamen
Skrevet

jeg er stadig plaget med urinveisinfeksjoner. at jeg er glad i å svømme kan nok ta noe av skylda for det.

fastlegen sa at jeg skulle styre unna varmtvannsbassengene pga det var så mye bakterier der.

Men kan det stemme? Jeg trodde det var mer bakterier i kaldt basseng (27C) enn i et basseng som holder 32 grader.

hva er riktig?

Skrevet

Jeg trodde de fleste bakterier elsket kroppstemperatur som jo er 37 grader og trodde det var flere bakterier jo nærmere 37 grader man kom. Men om det medfører riktighet vet jeg ikke.

Gjest bassengdamen
Skrevet

Jeg trodde de fleste bakterier elsket kroppstemperatur som jo er 37 grader og trodde det var flere bakterier jo nærmere 37 grader man kom. Men om det medfører riktighet vet jeg ikke.

Men vi er jo mest utsatt for infeksjoner og forkjølelse når det er kaldt. Man bør helst ikke sette seg på noe kaldt når man er plaget av urinveisinfeksjon., Hvordan kan da varmt vann spre mer bakterier enn kaldt vann?

Skrevet

Såvidt jeg vet øker bakteriemendgen fra 0 til kanskje ca 37 før det igjen avtar etter det. Og det skal være tilnærmet bakteriefritt ved 100.

Skrevet

Akkurat det vet eg ikkje, men Piraye og Lillemus sine svar hørtes veldig overbevisende ut.

Det anbefales forøvrig å ikkje stille termostaten på varmtvanns-

berederen under 65-70C`, og det er for å forhindre at farlige bakterier kan utvikle seg.

Skrevet

Men vi er jo mest utsatt for infeksjoner og forkjølelse når det er kaldt. Man bør helst ikke sette seg på noe kaldt når man er plaget av urinveisinfeksjon., Hvordan kan da varmt vann spre mer bakterier enn kaldt vann?

Det er jo fordi _kroppen_ blir nedkjølt, at vi blir syke.

Du vet jo at feks. mat er utsatt for bakterivekst jo varmere det er. Det er ikke for ingenting at vi oppbevarer mat som kan bli fordervet i kjøleskap. I varmen yngler bakterier.

Mens hvis vi steker/koker maten godt, dør bakterier.

Skrevet

Som adelie sier så er man mer mottagelige for basseluskene når kroppen er nedkjølt.

På Sydpolen finnes det ikke forkjølelsesbakterier i det hele tatt, har jeg lest.

Skrevet

Bakterier liker varme. Derfor setter vi maten i kjøleskapet for å forsinke bakterieveksten. Når temperaturen blir for høy, tåler de det ikke lenger, men varmtvannsbassenger er ikke varme nok til at bakteriene ikke trives.

Gjest sjøstjerna
Skrevet

Som adelie sier så er man mer mottagelige for basseluskene når kroppen er nedkjølt.

På Sydpolen finnes det ikke forkjølelsesbakterier i det hele tatt, har jeg lest.

Forkjølelsesvirus, mener du vel. ;-)

Skrevet

Forkjølelsesvirus, mener du vel. ;-)

Sikkert.... ;-)

Gjest pærebrus875
Skrevet

bakterier trives i samme temperatur som oss, derfor mat ikke skal i romtemperatur for lenge eller stå og småkoke slik at det holdes lunkent. Så det er nok helt klart mer i bassenget som er varmt.

Hvis du tar en pause i svømmingen da og så kommer tilbake når du er heeelt kvitt urinveisinfeksjonen? Se om det hjelper?

Skrevet

bakterier trives i samme temperatur som oss, derfor mat ikke skal i romtemperatur for lenge eller stå og småkoke slik at det holdes lunkent. Så det er nok helt klart mer i bassenget som er varmt.

Hvis du tar en pause i svømmingen da og så kommer tilbake når du er heeelt kvitt urinveisinfeksjonen? Se om det hjelper?

Småkoking er da greit. :-)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...