Gå til innhold

Risotto med ferdig kokt ris?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har lyst til å lage risotto med kjøttdeig og ris, men er det noen som har god oppskrift?

Og har en del ris igjen fra middagen igår - kan jeg bruke den som er ferdig kokt?

Fortsetter under...

Skrevet

Skal du bruke ferdig kokt ris må du vel bruke mye mindre væske vil jeg tro og ha i risen helt til slutt så den bare varmes.

Skrevet

Med ferdigkokt ris faller vel hele poenget med risotto bort. Det som gjør risotto til risotto er jo det at man har i litt og litt væske mens risen blir kokt slik at den får en kremet konsistens. Men det går sikkert fint å lage en god gryterett av ferdigkokt ris og kjøttdeig :)

Skrevet

Nei, nei nei!

Hele poenget med risotto er jo tillagingen. Bruk risottoris, kok det sakte og tilsett væsken (god kraft) litt etter litt.

Annonse

Skrevet

Med ferdigkokt ris faller vel hele poenget med risotto bort. Det som gjør risotto til risotto er jo det at man har i litt og litt væske mens risen blir kokt slik at den får en kremet konsistens. Men det går sikkert fint å lage en god gryterett av ferdigkokt ris og kjøttdeig :)

Oppskrift på gryterett med ferdig kokt ris mottas med takk? ;)

Skrevet

Nei, nei nei!

Hele poenget med risotto er jo tillagingen. Bruk risottoris, kok det sakte og tilsett væsken (god kraft) litt etter litt.

Har skjønt at poenget falt bort nå... Men dermed spør jeg: Oppskrift på gryterett med ferdig kokt ris mottas med takk? ;)

Skrevet

Oppskrift på gryterett med ferdig kokt ris mottas med takk? ;)

Jeg lager som regel sånt på slump, har oppi det jeg har av grønnsaker og slikt og en boks hakkede tomater eller to. Krydder etter innfallsmetoden :)

Skrevet

Skal du bruke ferdig kokt ris må du vel bruke mye mindre væske vil jeg tro og ha i risen helt til slutt så den bare varmes.

Enig med deg, Lillemus. Du høres ut som en erfaren riskoker :-)

Skrevet

Enig med deg, Lillemus. Du høres ut som en erfaren riskoker :-)

Jeg er nok ingen erfaren riskoker, har ikke laget risotto siden skolekjøkkenet i 1984... Og av de andre svarene ser jeg at det blir feil gitt. :o)

Skrevet

Jeg er nok ingen erfaren riskoker, har ikke laget risotto siden skolekjøkkenet i 1984... Og av de andre svarene ser jeg at det blir feil gitt. :o)

De andre vet ikke hva de snakker om.

Annonse

Skrevet

Det skal være helt sikkert. Den risgryteretten vi lærte å kalle risotto på skolekjøkken på åttitallet har ikke mye til felles med skikkelig risotto.

Skrevet

Det skal være helt sikkert. Den risgryteretten vi lærte å kalle risotto på skolekjøkken på åttitallet har ikke mye til felles med skikkelig risotto.

Selv var jeg voksen før jeg smakte skikkelig risotto, trodde jo tidligere Toro hadde skjønt hva risotto var! :o).

Lager nå en kjempegod en selv, skikkelig kaloribombe med mengder smør og parmesan - men nyyyydelig (egen oppskrift, lett basert på kokeboken fra The River Café).

Skrevet

Men den risgryteretten er ikke så verst. Og ungene elsker den.

Den kan forresten heller ikke lages med ferdig kokt ris, for risen skal jo stekes med løk først, og så kokes i buljong.

Skrevet

Selv var jeg voksen før jeg smakte skikkelig risotto, trodde jo tidligere Toro hadde skjønt hva risotto var! :o).

Lager nå en kjempegod en selv, skikkelig kaloribombe med mengder smør og parmesan - men nyyyydelig (egen oppskrift, lett basert på kokeboken fra The River Café).

Mmmhh ja, skikkelig risotto er så snaskens!

Mannen her i huset lager en utmerket trøffelrisotto (med hvitvin og kyllingkraft).

Skrevet

Men den risgryteretten er ikke så verst. Og ungene elsker den.

Den kan forresten heller ikke lages med ferdig kokt ris, for risen skal jo stekes med løk først, og så kokes i buljong.

Neida, risgryterett kan sikkert være ålreit det. Men å kalle det risotto? Pføy. ;o)

Skrevet

Mmmhh ja, skikkelig risotto er så snaskens!

Mannen her i huset lager en utmerket trøffelrisotto (med hvitvin og kyllingkraft).

''Mannen her i huset lager en utmerket trøffelrisotto (med hvitvin og kyllingkraft).

''

Det gjør jeg også. Får vann i munnen av å tenke på det... :)

Skrevet

Neida, risgryterett kan sikkert være ålreit det. Men å kalle det risotto? Pføy. ;o)

Amen! :)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...