usikkeroslo Skrevet 7. juni 2001 Del Skrevet 7. juni 2001 Jeg har for tiden følgende symptomer: -Feber, begynte svakt for noen dager siden, er nå antakelig et sted mellom 38 og 39 grader. -Tiltakende hovne lymfekjertler, rundt hals, bak knær, armhuler. Jeg har ingen andre symptomer, hverken forkjølelse eller halsonde. Jeg har ikke hatt hodepine, men er kanskje litt tung i hodet pga feberen. Jeg er vanligvis en frisk person, det er over et år siden sist jeg var sengeliggende eller hadde feber/forskjølelse/influensa. Dette er derfor uvant for meg. Derfor har jeg satt det litt i sammenheng med følgende: For mindre enn en uke siden (idag ca. 6 dager siden) hadde jeg tilfeldig sex (munnsex) med en annen mann (som har hatt mange tilfeldige sexpartnere), men jeg brukte kondom. Både på grunn av dette siste og fordi symptomene kom såpass raskt (begynte å merke det ca. 3 dager etter, lymfekjertlene etter 4-5 dager) regner jeg det som forholdsvis lite sannsynlig at dette er primærsymptomer på HIV-infeksjon. Virker dette som en sannsynlig vurdering? Men: Kan det være en annen, lettere overførbar kjønnssykdom? Syfilis, Hepatitt, Gonorre, eller annet? Jeg kan ikke se at jeg ellers har utsatt meg for infeksjonsfare eller matforgiftning e.l. som kan forklare dette. Er hovne lymfekjertler alltid et tegn på infeksjon? Hva med kun feber og hovne lymfekjertler uten andre symptomer? Bør jeg umiddelbart oppsøke lege eller skal jeg vente og se om dette forverrer seg? Symptomene er enda ikke så plagsomme at jeg føler meg virkelig uvel, men kan ikke huske å ha hatt noe som dette som dette før... 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/29080-kj%C3%B8nnssykdom-annen-infeksjon/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Miklos Degre, Dr Med Spesialist i mikrob Skrevet 7. juni 2001 Del Skrevet 7. juni 2001 Selv om du er sjelden syk kan det godt være en helt allminelig luftveisinfeksjon. Jeg kan selvfølgelig ikke på noen måte utelukke at dettte har noe med dine sexuelle kontakter å gjøre høres det ikke veldig sannsynlig. Jeg er enig at det er for raskt til å være HIV, hverken syfilis eller herpes arter seg slikt, og hepatitt har vesentlig lenger inkubasjonstid (fra smitte til symptomer). Det kan være kyssesyke, men den kommer neppe så raskt heller. Klamydia kan ikke utelukkes. Dette blir stort sett bare gketning fra min side. Jeg tror at det riktigste er å snakke med og bli udersøkt av en lege. Vennlig hilsen 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/29080-kj%C3%B8nnssykdom-annen-infeksjon/#findComment-117218 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.