Gå til innhold

hva er symptomene på brystkreft?

Anbefalte innlegg

Gjest hypokonderinnen

Jeg går stadig og bekymrer meg for om jeg lider av en alvorlig sykdom, og mest kreft. innerst inne vet jeg at jeg ikke lider av det, men klarer ikke alltid å slutte å bekymre meg.

Jeg har til tider verking i brystene. Det er en stikkende smerte som kommer og går. Hva kan det skyldes? Er det klumper og kuler i brystet man skal være oppmerksom på?

jeg er 27 år, bør jeg ta en mammografi bare for å berolige meg selv?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/290804-hva-er-symptomene-p%C3%A5-brystkreft/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Tegn på brystkreft er at du får en kul i et bryst. Men det er en masse ujevnheter der fra før, melkekjertler bla, brystene/ujevnhetene forandrer seg også med menstruasjonssyklusen og hvis du blir gravid. Ømhet og smerter er ikke tegn på brystkreft, særlig ikke hvis det kommer i begge brystene.

Jeg tror ikke mammografi er noen løsning for deg. Gå heller til fastlegen og be om hjelp til å undersøke brystene selv. Da får du om alt kjennes normalt ut, og du får også vite når du bør ta kontakt med lege. En mammografiundersøkelse forteller bare at alt er i orden den dagen undersøkelsen blir foretatt. Det sier ingenting om at alt er i orden neste måned også. Det du trenger er å slippe å bekymre deg unødvendig, og for å få til det må du klare å skille mellom "normalt" og "mistenkelig" selv.

Gjest hypokonderinnen

Tegn på brystkreft er at du får en kul i et bryst. Men det er en masse ujevnheter der fra før, melkekjertler bla, brystene/ujevnhetene forandrer seg også med menstruasjonssyklusen og hvis du blir gravid. Ømhet og smerter er ikke tegn på brystkreft, særlig ikke hvis det kommer i begge brystene.

Jeg tror ikke mammografi er noen løsning for deg. Gå heller til fastlegen og be om hjelp til å undersøke brystene selv. Da får du om alt kjennes normalt ut, og du får også vite når du bør ta kontakt med lege. En mammografiundersøkelse forteller bare at alt er i orden den dagen undersøkelsen blir foretatt. Det sier ingenting om at alt er i orden neste måned også. Det du trenger er å slippe å bekymre deg unødvendig, og for å få til det må du klare å skille mellom "normalt" og "mistenkelig" selv.

Takk for svar, skal gjøre du som foreslo :o)

Vil anbefale deg boken " Livet er et usikkert prosjekt" av Ingvard Wilhelmsen. Tror denne boken kunne fått deg på andre tanker. Du bruker mange ressurser på å engste deg, og det meste uten grunn. Boka handler om å få bukt med disse forstyrrende tankene, som viser seg som sykdomsangst.

http://www.haugenbok.no/resverk.cfm?st=free&q=Ingvard%20Wilhelmsen&p=1&r=2&cid=121512

Gjest hypokonderinnen

Vil anbefale deg boken " Livet er et usikkert prosjekt" av Ingvard Wilhelmsen. Tror denne boken kunne fått deg på andre tanker. Du bruker mange ressurser på å engste deg, og det meste uten grunn. Boka handler om å få bukt med disse forstyrrende tankene, som viser seg som sykdomsangst.

http://www.haugenbok.no/resverk.cfm?st=free&q=Ingvard%20Wilhelmsen&p=1&r=2&cid=121512

Takk for tipset:)

Annonse

Når du er så ung gir mammografi en falsk trygghet. Du har så mye melkekjertler og mere spente bryst enn eldre, at det er vanskelig å se noe på bildene. Så gjør som de andre foreslår, undersøk deg selv en gang i mnd, og vær obs hvis brystene forandrer seg, de væsker uten grunn, eller du får sår som ikke gror.

Knallbra bok :)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...