Gå til innhold

Mg og ml.... er så dårlig på sånt. Hjelp noen?

Anbefalte innlegg

Gjest Noen som kan hjelpe meg?
Skrevet

Jeg har en sprøyte her som er 0,5 ml stor. Jeg skal injisere 0,5 mg..

På sprøyta står d bare 10,15,20 osv..til 50..altså 0,5 ml..

Jeg blir så usikker..skulle satt meg på skolebenken igjen kanskje;)

Skrevet

0,5 mg og 0,5 ml er to fullstendig forskjellige ting! Du må først finne ut hvor mange mg det er av det stoffet du skal ha i 1 ml f.eks. og deretter finne ut hvor mange ml din mengde tilsvarer.

Gjest Hovedinnlegger
Skrevet

0,5 mg og 0,5 ml er to fullstendig forskjellige ting! Du må først finne ut hvor mange mg det er av det stoffet du skal ha i 1 ml f.eks. og deretter finne ut hvor mange ml din mengde tilsvarer.

Jeg har 10 mg pulver og 2 ml vann blandet i en vial.

Så skal jeg ta 0,5 mg.. på sprøyta står d bare ml...

Jeg er frustrert!

Skrevet

Jeg er frustrert!

Altså skal du ha halvparten? Det er vel litt mer enn 2 ml ettersom vivalen er utblandet i vannet vil jeg tro. Suge opp alt i sprøyta, snu den oppned og knipse litt på den slik at du får ut alle luftbobler og så se hvor mye som er i den og deretter sprøyte halvparten tilbake i beholderen og så injisere det som er igjen i sprøyta?

Evt. ring et døgnåpent apotek og spør! Det ville jeg heller gjort enn å stole på meg, selv om jeg tror dette blir riktig.

Gjest Hovedinnlegger
Skrevet

Jeg er frustrert!

D gir vel 5mg/ml ....men d sier meg fortsatt ingenting..heh..

Skrevet

Hvis du skal ha 5 mg og det du har inneholder 5 mg/ml så skal du ha 1 ml da. Det betyr jo at i 1 ml væske er det 5 mg virkestoff.

Skrevet

Ooops! 0,5 mg? Da skal du ha 0,1 ml eller noe sånt? Høres veldig merkelig ut, det finnes vel knapt så små sprøyter? Ring et apotek!!!! Eller legevakta!

Gjest hovedinnlegger
Skrevet

Altså skal du ha halvparten? Det er vel litt mer enn 2 ml ettersom vivalen er utblandet i vannet vil jeg tro. Suge opp alt i sprøyta, snu den oppned og knipse litt på den slik at du får ut alle luftbobler og så se hvor mye som er i den og deretter sprøyte halvparten tilbake i beholderen og så injisere det som er igjen i sprøyta?

Evt. ring et døgnåpent apotek og spør! Det ville jeg heller gjort enn å stole på meg, selv om jeg tror dette blir riktig.

Ja der er 5mg/ml.... og så får jeg høre at jeg skal sette 0,5 mg.... og så har jeg ei sprøte der d står 1,2,3,4 og 5 ML.....

hehe..

Skrevet

Ja der er 5mg/ml.... og så får jeg høre at jeg skal sette 0,5 mg.... og så har jeg ei sprøte der d står 1,2,3,4 og 5 ML.....

hehe..

Du skal ha en så liten mengde at det blir håpløst å måle det opp nøyaktig. Kontakt legevakten eller et apotek for hjelp.

Gjest Hovedinnlegger
Skrevet

Ooops! 0,5 mg? Da skal du ha 0,1 ml eller noe sånt? Høres veldig merkelig ut, det finnes vel knapt så små sprøyter? Ring et apotek!!!! Eller legevakta!

Okei! Tusen takk! :)

Gjest Hovedinnlegger
Skrevet

Du skal ha en så liten mengde at det blir håpløst å måle det opp nøyaktig. Kontakt legevakten eller et apotek for hjelp.

Prøvde d du sa, om 1 ml. Så får jeg satse på at d er rett. Hehe;) Tusen takk for svar.

Skrevet

10 mg blandet i 2 ml væske gir 5 ml/ml.

Du skal ha 0,5 mg. Det tilsvarer 0,1 ml.

Sprøyta er på 0,5 ml når den er "full"? Da trekker du opp til du kommer til 0,1ml eller 10 eller hva som nå står der. (Altså er sprøyta ca 1/5 full, for å dobbeltsjekke det...)

Gjest Hovedinnlegger
Skrevet

10 mg blandet i 2 ml væske gir 5 ml/ml.

Du skal ha 0,5 mg. Det tilsvarer 0,1 ml.

Sprøyta er på 0,5 ml når den er "full"? Da trekker du opp til du kommer til 0,1ml eller 10 eller hva som nå står der. (Altså er sprøyta ca 1/5 full, for å dobbeltsjekke det...)

Takk! Det jeg gjorde etter råd fra lillemus. Veldig greit å få det bekreftet av enda flere;)

Skrevet

Takk! Det jeg gjorde etter råd fra lillemus. Veldig greit å få det bekreftet av enda flere;)

Jeg så helt feil på tallene dine, men om du tok 0,1 ml så skulle det blir riktig ja. :o)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...