Gå til innhold

Er jeg psykotisk?


gork

Anbefalte innlegg

Heisann!

Jeg er en jente på 22 år som den siste tiden er begynt å merke sider ved meg som jeg ikke liker. Jeg bor sammen med samboeren min og det er spesiellt han jeg er litt "stygg" med. Det kan begynne med en bagatell, som f.eks. han har glømt å slå på tørketrommelen, da kan jeg bli hysterisk sint, men oppføre meg rolig, men komme med sarkastiske bemerkningar som går på han. Er hen borti meg, slår eg han. Vil helst vere alene og bare ligge i senga. Dette kan vare i nokre timar, så er jeg "vanlig" igjen. Hva skyldes dette?

Må også nevne at jeg tidligere har gått til psykolog for overgrep i barndommen, men det føler jeg at jeg er "komt over".

Har også i det siste fått en slags angst av å gå i butikker ,cafeer ol. Til og med på jobb..., hva er det som skjer???

På forhand takk for svar!

Hilsen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg tror ganske sikkert at du ikke er psykotisk. En som er psykotisk har på en måte mistet grepet om virkeligheten. Det du beskriver tyder likevel på at du ikke har det helt bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest psykie

Hei!

Jeg er enig med soleil, det ser ikke ut som du er psykotisk, det virker som da som du har rimelig bra innsikt. Et menneske som er psykotisk har sjelden sykdomsinnsikt, og stiller ikke spørsmål ved sine vrangforestillinger...har du vrangforestillinger i det hele?

Men det virker som du ikke har det så bra, som det er noe med temperamentet ditt, eller din måte å uttrykke følelser på. Om du ikke er psykotisk, kan dette like gjerne være vondt for deg og kjæresten din å takle.

Det, i tillegg til at du vil trekke deg unda sosiale situasjoner, får meg til å lure på om ikke litt mer hjelp og støte ville være lurt. Kunne du tenke deg det? Du kan for eksempel gå til lege for å få viderehenvisning? Og det er lurt å gjøre noe nå, før problemene vokser seg større.

Stå på, kanskje du må være litt streng med deg selv, når det gjelder det som du er redd for, så ikke angsten blir verre.

Hva gjør deg redd i slike situasjoner? Hva tenker du som gjør at du ikke føler deg vel når du er på jobb, på cafe etc.?

Vel...håper du gjør noe for å få det bedre. Lykke til med å søke hjelp, og lykke til på veien til å bli mer fornøyd med livet ditt!

Mvh.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nils Håvard Dahl, psykiater

Det er ingenting i det du skriver som tyder på at du er psykotisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...