Gå til innhold

Anbefalte innlegg

I dag fikk jeg telefon fra blodbanken om at jeg ikke lenger kunne være blodgiver. dette var på grunn av at hivtesten ved to anledninger hadde måttet sendes videre for å få skikkelig svar. Svaret var at testen var negativ begge ganger, men det var for dyrt å sende prøven videre. jeg var veldig fornøyd med å bli blodgiver for ett år siden. jeg haddde da fått fjernet livmoren etter å ha vært svært plaget med store blødninger i en årrekke. Jeg er 43 år og føler meg frisk. Legen som ringte fra blodbanken sa at jeg ikke trengte å bekymre meg, - det var bare sånt som kunne skje. Nå lurer jeg allikevel, - hva er det som gjør at blodprøvene mine kan være uklare ved første testing? Kan dette ha sammenheng med tidligere blødningsplager? Jeg har også mange små røde "nålestikk" på underarmene. En lege så på det en gang, men sa bare at det kunne ha noe med bølodet å gjøre. Bortsett fra at jeg den gangen hadde lavt jernlager var det ikke noe galt med prøvene. Jeg har gitt blod ved to anledninger uten at det har vært problem med min hivtest. Det er lett å si at man ikke skal bekymre seg!

Det var nesten litt symbolsk for meg å kunne gi blod, og jeg hadde akkurat satt meg opp som interessert i å bli blodplategiver hver 14 dag. Håper jeg kan få et svar fra dere. Jeg har aldri hørt om dette før!

Hilsen Hilde Kari

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/29124-blodgivernekt/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest bioingeniøren

Ikke jeg heller. Beklager at jeg ikke kan gi deg noe svar på dette.

Dette er veldig vanlig. Mange har uklare utslag på testene som blir gjort i forbindelse med blodgivingen. Testene er så klart negative, men et eller annet i kroppen reagerer uheldig på testene. Det er alltid umulig å si hva som gjør det slik. Men dersom prøvene må videresendes hver gang blir det veldig dyrt og tidkrevende. Blodet kan ikke brukes før svaret foreligger, og det kan ta lang tid. Derfor er det vanlig at personene det gjelder blir utelukket fra å være blodgivere. Det er veldig viktig å forstå at det er snakk om tekniske problemer, og du er ikke syk/smittet av HIV i ditt tilfelle.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/29124-blodgivernekt/#findComment-119084
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...