Gjest Cecilie3 Skrevet 7. juni 2001 Del Skrevet 7. juni 2001 Hei ! Jeg er en kvinne på 28 år som har fått vannkopper. Jeg har gått 2 - 3 uker og følt med dårlig, med konsentrasjonsvansker og generelt slapp og svimmel. Forrige uke ble jeg sykmeldt av legen min pr. telefon p.g.a. muligens overanstrengelse, stress. På søndag fikk jeg vondt i halsen, feber over 39 grader, hovne lymfekjertler i nakke/ bakhode. Mandag morgen våknet jeg med en masse røde prikker som klødde, begynte bak ørene og spredte seg nedover kroppen. Onsdag hadde jeg time hos legen min, og hun konstaterte at jeg har fått vannkopper. Fikk sykmelding ut neste uke. Beskjed om å holde meg i ro og unngå å klø. Kunne bruke hvitvask til lindring. Er det meningen at en skal vaske av seg hvitvasken før en tar på et nytt lag ? Jeg er så redd jeg skal få arr, fordi jeg har klødd meg før jeg visste det var vannkopper. Er det noe jeg kan gjøre for de "koppene" som har mistet vannet ? Bl.a. en stor kopp i ansiktet, som var den første jeg fikk. Trodde det var et myggstikk eller en kvise og klødde på den. Nå ser den bare ut som et åpent krater. Den er vond og litt hoven. Skal jeg rense den ? Når jeg har hvitvask på, så setter vasken seg ned i koppen, og kommer ikke bort når jeg vasker meg. Er det farlig. Er det i det hele tatt greit med hvitvask i ansiktet. Jeg har fått phenamin 6 mg tabletter, skal ta en morgen og en kveld mot kløe. Tok en i går kveld, men det hjalp ikke. Det klør og stikker og brenner så jeg ikke får sove. Jeg endte opp med å ta en Imovan for å få sove. Er det farlig å kombinere ? Jeg har utslett over alt, også i munnen og i underlivet. Er det noe en kan smøre på i underlivet for å dempe kløen ? Halsen min er opphovnet og jeg klarer ikke å spise annet enn yoghurt. Er det fordi det ligger tett i tett med vannkopper inne i halsen ? Dette ble langt, men jeg håper jeg får svar. beste hilsen Cecilie 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/29129-vannkopper-i-voksen-alder/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Ottar Grimstad, spesialist i allmennmedi Skrevet 7. juni 2001 Del Skrevet 7. juni 2001 Jeg føler med deg. Vannkopper i voksen alder kan være en skikkelig tøff sykdom. Du kan ta Imovane i tillegg til Phenamin. Det er ikke nødvendig å få vasket bort all hvitvasken dersom den sitter vanskelig til nede i "koppene". Du vil nok føle deg mest vel ved å vaske deg før du tar på nytt lag av hvitvask. "Koppene" kan bli infiserte med bakterier. Da kan det bli aktuellt med antibiotikabehandling. dersom enkeltkopper blir særlig røde og hovne, eller dersom du får ny temperaturstigning kan det derfor være grunn til å snakke med lege igjen. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/29129-vannkopper-i-voksen-alder/#findComment-117268 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.