Gå til innhold

Sterilisering av kvinner


Gjest mandrine

Anbefalte innlegg

Gjest mandrine

Jeg vurderer å sterilisere meg, og lurer på hvordan det gjøres.

Har angst for narkose, må en ha narkose når en skal bli sterilisert?

Lurer også på om en blir steril med en gang, eller om en må bruke annen prevensjon etter inngrepet.

Må en innlegges på sykehus, eller blir det gjort poliklinisk, og til slutt hvor lenge etterpå en må regne med å ha vondt etter operasjonen, og hvor lenge en må vente før en kan ha sex igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei, Jeg steriliserte meg for snart 8 år siden fordi jeg av ulike årsaker ikke kunne bruke annen prevensjon enn kondom. Jeg har vært veldig fornøyd etterpå. Jeg er idag 44 år. Inngrepet foregikk i full narkose og man kommer hjem samme ettermiddag. Ikke vær redd narkosen, det kjenner du ikke! Jeg var litt oppblåst i magen i noen dager etterpå. Til å begynne med hadde jeg to små prikker på hver sin side av navlen, de er borte idag. Men enhver må gjøre opp med seg selv, og man må i hvert fall være HELT sikker på at man under INGEN omstendigheter vil ha flere barn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må nok regne med en narkose! Jeg skjønner godt den angsten du har for narkose, for den har jeg selv!

Jeg ble sterilisert samtidig med et keisersnitt og kan derfor ikke si noe om hvor lenge man må vente med sex etterpå eller hvor lenge det vil gjøre vondt, men hvis mannen steriliserer seg er det et inngrep som er gjort på 15 minutter poliklinisk har jeg hørt!

http://www.doktoronline.no/homepage/amiga/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mette H Moen, gynekolog

Sterilisering gjøres ved laparoskopi, se vedlegg. Man blir steril med en gang, man kan ha sex når man orker.

LAPAROSKOPI

gjøres i full narkose (kan også gjøres i lokalbedøvelse). Du er inne som dagpasient, møter fastende og drar hjem noen timer etter inngrepet. Man fører et tynt, kikkertlignende instrument inn gjennom en liten åpning ved navlen og ser på livmor, eggleder, eggstokker og bukhinne. Man får fin oversikt over eggstokker, eggledere og bukhinnen. Med hensyn til livmoren er det bare utsiden man ser, så for undersøkelse av den er ultralyd bedre. Ved å sprøyte et blått fargestoff gjennom skjeden og livmoren kan man se hvordan det kommer ut gjennom egglederne og derved se om de er åpne. Det gjøres ved utredning av barnløshet. Legen kan ta prøver og evt. foreta kirurgiske inngrep samtidig. Det kan dreie seg om mindre inngrep som sterilisering, brenning av endometriose, løsning av sammenvoksninger eller større inngrep som å åpne eller fjerne cyster på eggstokken eller fjerne livmoren. Det siste er noe komplisert. Etterpå kan det være litt ømhet i magen og smerter i skuldrene, men det gir seg vanligvis i løpet av en dag. Det er vanlig med et par dagers sykmelding. Man kan leve som vanlig. Arret (eller arrene) på magen blir nesten usynlig.

Informasjon via Internett erstatter ikke konsultasjon med lege eller annet kvalifisert medisinsk personell. For en sikker vurdering av problemstillingen du tar opp i brevet, bør du rådføre deg med din kontaktperson i det offentlige helsevesen.

Vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...