Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg er 27 år, og har hatt "mageproblemer" siden jeg var 18-19 år gammel.

Mye luft, og vondt i magen som ble bedre når jeg kuttet ut melk.

Jeg sluttet helt å drikke melk for ca. 4 år siden, og har vært bra i magen.

Jeg har kunnet ha melk i mat, og har tålt mat med forskj. "melkepulver" i, ost og youghurt osv.

I jan. i år ble jeg gravid, og prøvde å begynne å drikke melk igjen, og få i meg rikelig av forskj. melkeprod. pga. kalsiuminnholdet.

Dette har resultert i at jeg ikke kan spise NOE som inneholder melkeprod. uten å få fryktelig mye luft og smerter i magen.

Jeg har tatt prikktest for melkeallergi, blodprøve for melkeprotein, laktosebelastning og "glutenprøve" uten at noe er funnet.

Nå har jeg holdt meg helt unna melkeprod. i noen uker, men jeg er fremdeles ikke ordentlig bra i magen.

Denne uka har jeg fått magesmerter straks jeg har spist brød, selv om det ikke er melk i brødet.

I dag har jeg kun spist frukt og grønnsaker, og drukket vann, og er fin i magen.

Jeg er usikker på hva jeg skal gjøre nå, og orker snart ikke å ha så mye vondt i magen lenger.

Jeg er selvsagt også opptatt av at babyen i magen får den næringen den trenger (er i uke 22 nå).

Jeg kan legge til at jeg ikke spiser kjøtt av noe slag, men jeg tar Spektro (multivit.), Omega-3, Nattlysolje, Krom og Kalsium hver dag.

Jeg drikker bare vann.

Min mor har både Cøliaki og ekstrem laktoseintoleranse, så legene trodde jeg hadde fått det samme, men det slo jo ikke ut på prøvene...

Det hjelper vel ikke å gå til legen igjen, heller, for det er vel ikke mer de kan gjøre.

Jeg kan vel kanskje prøve med glutenfritt brød, bare for å ha prøvd det...

Er det noen som har vært borti lignende, eller har noen gode råd til meg?

Jeg begynner å bli ganske oppgitt, og vet snart ikke hva jeg skal spise utenom frukt og grønnsaker...

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/29138-melkeallergi-magetr%C3%B8bbel/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Ragnhild Halvorsen, Lege Spesialist i Im

Kjære Ewa

Laktoseintoleranse kan være vanskelig å diagnostisere da testene ikke alltid slår ut selv om du har laktoseintoleranse. Symptomene dine tyder veldig på at det er det du har. Det er kjempeviktig nå du er gravid at du får allsidig og næringsrik kost så ikke fortsett å kutte ut nye matvarer. Det at du nå får vondt i magen uansett hva du spiser har kanskje mer sammenheng med graviditeten og den kraftige melkereaksjonen du fikk enn med at du reagerer på flere matvarer. Prøv å spise "skånekost" en periode -kokte grønnsaker, brød og kokt fisk og hold deg unna større mengder melk og melkeprodukter. Sannsynligvis vil du kunne begynne å spise små mengder melkeprodukter og hvitost og yoghurt igjen når magen din bare har fått roet seg. Jeg synes ikke det er noen god ide med glutenfritt brød - det er mindre næringsrikt og gir lite fiber. Dessuten, hvis du skal undersøkes videre med tanke på cøliaki går du glipp av en diagnose hvis du har satt deg selv på glutenfri kost. Husk kalktilskudd så lenge du nesten ikke bruker melk og melkeprodukter!

Lykke til.

• 3 uker senere...
Gjest Nikkaba

VIKTIG!!!

Ta kontakt med lege, få en endomysium-test utført, den gir en indikasjon på ca 95% dersom det er gluten-intoleranse vi har med å gjøre her. Be deretter om en tynntarms-biopsi. Det høres veldig slik ut på symptomene du beskriver!!

Som du skjønner, er denne testen ikke 100% sikker. For å være sikker, SKAL det taes en tarmbiopsi!! ( Jeg fikk selv beskjed om at jeg helt sikkert IKKE hadde cøliaki -to år etter viste det seg at jeg HADDE det! Ingen prøver gav utslag, men tarmtottene var nesten helt utslettet...)

En med sykdommen cøliaki tåler ikke gluten, som bla. finnes i mel. Gluten utsletter tarmtottene, og der sitter jo alle enzymer som skal bryte ned næringsstoffene i maten!

Det enzymet som bryter ned laktose sitter ytterst på tarmtottene, og dersom disse mangler, sier det jo seg selv at man vil reagere på melkesukkeret.

Det er imidlertid MEGET viktig at du IKKE setter deg selv på glutenfri kost før det er utført en biopsi, som MÅ taes selv om endomysiumtesten er positiv! Dette fordi det ellers kan slå feil ut på resultatene.

Du vil ha krav på økonomisk støtte til forhøyede kostholdsutgifter dersom du får riktig diagnose, sykehuset sender søknad til trygdekontoret.

IKKE la deg avspise med at det ikke er sånne tester der dere bor; du har KRAV på å få greie på hva som feiler deg, og du har KRAV på behandling!!

Desverre er mange leger ikke oppdaterte på dette feltet, så man må stå på litt ekstra selv...

Håper du finner ut av det!

Søk mer informasjon her: www.ncf.no

Lykke til.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...