Gå til innhold

Depresjon og manglende seksuell lyst

Anbefalte innlegg

Jeg kjente meg veldig igjen når jeg leste en artikkel om depresjon. Sliter med en del problemer for tiden, lever blant annet i et forhold som ikke fungerer og synes alt er et ork. Har mye tunge og dystre tanker. Det blir ikke bedre av at sexlysten har vært kraftig redusert de siste årene. Henger dette sammen? Jeg leste nemlig et sted at antidepressiva kunne virke positivt for sexlysten, stemmer dette?

Det finnes en del tilfeller av depresjon bakover i slekten, kan det gå i arv? Selv om det er ekstra ille nå har jeg alltid vært litt depressiv. Derfor lurer jeg på om det kan være medfødt. Jeg ser for meg en litt lysere tilværelse hvis det går an å få medisiner for dette.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/29150-depresjon-og-manglende-seksuell-lyst/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det kan være at du er genetisk disponert for depresjon. At du har problemer i parforholdet kan jo både være en medvirkende årsak til depresjonen og depresjonen kan være en årsak til at det fungerer dårlig i forholdet. Det samme gjelder jo egentlig sexen, har du det ikke bra med deg selv og med samboeren vil du sannsynligvis ikke ha lyst på sex heller. Det at dere ikke har sex kan også ha sin virkning på parforholdet og depresjonen.

Det er vanskelig å si hva som er årsak og hva som er virkning, men det hele henger i hop.

Kanskje vil det hjelpe med medikamenter, samtaleterapi, familieterapi?

Det er også mye du kan gjøre selv. Bruk kroppen, snakk med venner og familie. Prøv å tenk positivt.. (bla - bla bla)

Håper du får det bedre i alle fall!

Hilsen

Gjest Ottar Grimstad, spesialist i allmennmedi

Direkte arvegang av depresjoner er ikke påvist, men det forekommer med økt hyppighet i enkelte familier.

Ved depresjoner er seksuallysten normalt nedsatt. Mange av medisinene mot depresjon kan også virke negativt på seksuell funksjon, melv om det at depresjonen bedres kan virke i motsatt retning.

Den nye depresjonsmedisinen Remeron skal ikke virke negativt på seksuell lyst i følge de første studiene som er gjort om dette.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...