Gjest bekymret som holder seg unna sandalene Skrevet 7. juni 2001 Del Skrevet 7. juni 2001 Er ei jente på 15 som har fått et problem med stortåneglene mine. De er tykke og harde, ru og både gul og grå, og har på en måte "dobbel hinne" under seg. Den ene stortåneglen har falt av, men det er likevel hard hud under overflaten som falt av - dvs, fortsatt negl. Jeg har en sterk mistanke om at jeg har fått neglsopp, og lurer nå på hva jeg skal gjøre. Er det riktig at det ikke er 100% sjanse for at det blir behandlet? Har hørt at det er dyrt å behandle neglsopp. Er det lik pris for meg under 16 år? En ting til, jeg leste i et ukeblad at neglsopp var ekstra farlig for diabetikere, fordi det kunne forsåke trykkbelastninger/trykkskader i foten som kunne føre til amputasjon. Da ble jeg ganske nervøs, for jeg har problemer med hælene og partiet på undersiden bak tærne, tror jeg kan kalle det trykkskader. Har dette noe med saken å gjøre, og selv om jeg ikke er diabetiker, kan det bli nødvendig å amputere? På forhånd, tusen takk for svar. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/29180-neglsopp/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Ottar Grimstad, spesialist i allmennmedi Skrevet 8. juni 2001 Del Skrevet 8. juni 2001 Dette kan være neglsopp. Diagnosen stilles ved å ta prøver fra neglvevet til mirkoskopisk undersøkelse og dyrkning. Tidligere var det ikke så lett å kurere neglsopp, men de fleste kan nå bli bra av en medisin som heter Lamisil. Denne medisinen er foreløpig bare godkjent til bruk hos voksne, og jeg vet ikke om du kan bruke den. Det bør man kanskje rådføre seg hos en hudlege om. En full kur varer i 6-12 uker med en tablett daglig. 28 tabletter koster ca 700 kroner så det blir dyrt. medisinen fås ikke på blå resept, men man søke et visst tilskudd fra folketrygden. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/29180-neglsopp/#findComment-117500 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.