Gå til innhold

Hva kreves for å bli fosterforeldre i dag?


Gjest halsbrann

Anbefalte innlegg

Gjest halsbrann

Hadde en diskusjon med en venninne som mente at nesten alle kan bli godkjent som fosterforeldre siden det er så stor etterspørsel.

Men noen krav har de vel? De skal jo tross alt ta til seg barn som har opplevd omsorgssvikt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Vekten87

det var et innslag om dette på tv 2 nyhetene i går. hvis du ser på magasinet på tv2 i kveld så kommer resten av repotasjen:)

de de tok opp var at det kreves mer av foreldrene for å bli adoptivforeldre enn før.. nye regler i b.l.a Kina (mener jeg de sa)

du kan jo ta og sjekke det ut... men kort sagt, vennninna di har feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det var et innslag om dette på tv 2 nyhetene i går. hvis du ser på magasinet på tv2 i kveld så kommer resten av repotasjen:)

de de tok opp var at det kreves mer av foreldrene for å bli adoptivforeldre enn før.. nye regler i b.l.a Kina (mener jeg de sa)

du kan jo ta og sjekke det ut... men kort sagt, vennninna di har feil.

Fosterforeldre er jo noe annet en adoptivforeldre, men jeg tror ikke undersøkelsen som blir gjort rundt fosterforeldre er noe mindre omfattende enn rundt adoptivforeldre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vekten87

Fosterforeldre er jo noe annet en adoptivforeldre, men jeg tror ikke undersøkelsen som blir gjort rundt fosterforeldre er noe mindre omfattende enn rundt adoptivforeldre.

ops, leste ikke innlegget skikkelig. fosterforeldre vet jeg ikke. står det ikke noe på nettet? er ike helt samme greien det nei :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvem som helst kan ikke bli fosterforeldre, men det er mange gode familier som kan gi barn et godt og stabilt hjem. Det som kreves er bl.a at du har tid, interesse og overskudd til å ta deg av et barn som kan ha hatt en tøff start på livet. Familielivet må være stabilt og foreldrene må ha god psykisk og fysisk helse. Stabil økonomi, for økonomi bør ikke være drivkraften for å bli fosterhjem. Familien bør ha et visst nettverk rundt seg. Det er sikkert mange andre ting som jeg ikke har tatt med, men dette er noe av det

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest omfattende

Man må gå på pridekurs først. Det varer i flere uker og man må skrive oppgaver og svare på spørsmål underveis. Og det er samtale mellom deltakere og ledere.

Hjemmebesøk skal man også ha. Til slutt vurderer lederne om man er skikket til å bli fosterforeldre..

God helse, plass i heimen og alle barna i familien må også være inneforstått med hva det hele går ut på. Stabil psyke og god økonomi. Tåle å være offentlig i forhold til å være åpen mot fosterbarnets familie og ikke minst oppfølging fra kommunen.

Noen venter også lenge på å få en riktig match med et barn til å bo hos seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det var et innslag om dette på tv 2 nyhetene i går. hvis du ser på magasinet på tv2 i kveld så kommer resten av repotasjen:)

de de tok opp var at det kreves mer av foreldrene for å bli adoptivforeldre enn før.. nye regler i b.l.a Kina (mener jeg de sa)

du kan jo ta og sjekke det ut... men kort sagt, vennninna di har feil.

Det er veldig stor forskjell på fosterforeldre og adoptivforeldre, og godkjenningsprosessen er heller ikke det minste lik.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man må gå på pridekurs først. Det varer i flere uker og man må skrive oppgaver og svare på spørsmål underveis. Og det er samtale mellom deltakere og ledere.

Hjemmebesøk skal man også ha. Til slutt vurderer lederne om man er skikket til å bli fosterforeldre..

God helse, plass i heimen og alle barna i familien må også være inneforstått med hva det hele går ut på. Stabil psyke og god økonomi. Tåle å være offentlig i forhold til å være åpen mot fosterbarnets familie og ikke minst oppfølging fra kommunen.

Noen venter også lenge på å få en riktig match med et barn til å bo hos seg.

Hehe, nå leste jeg "man må gå på ridekurs først".... :o)

Fort i svingene noen ganger!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest mia hellene

Fosterforeldre er jo noe annet en adoptivforeldre, men jeg tror ikke undersøkelsen som blir gjort rundt fosterforeldre er noe mindre omfattende enn rundt adoptivforeldre.

Undrsøkelsen for godkjenning av fosterforeldre kan ikke engang sammenlignes med en evt godkjenning av adoptivforeldre. Jeg jobber med adopsjon, og har tidligere jobbet som fosterhjemsansvarlig, og selvom evt nye fosterforeldre utredes nøye, kan det som sagt ikke sammenlgnes med den prosessen det er, og skal være, å få en positiv tilrådning som adoptivforeldre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...