Gjest sliten Skrevet 8. juni 2001 Del Skrevet 8. juni 2001 Jeg har epilepsi og går på to medisiner -Orfiril - går til behandling på regionssykehuset og egen lege, samt på Statens senter for epilepsi Vi har et barn fra før, og er godt informert om skadene Orfiril kan gjøre under et svangerskap, samt at jeg tar 5 mg folinsyre daglig, for å minske risikoen. For meg er problemet nå at jeg jeg må gå på en såpass stor dose Orfiril at jeg er konstant trøtt og ukonsentrert. Dette medfører at jeg er delvis sykemeldt. Iflg SSE er dette bivirkninger jeg må regne med og at det viktigste nå er å holde meg anfallsfri - hadde mye anfall i forrige svangerskap,(planlegger nytt svangerskap nå) men jeg er så sliten av bivirkningene og sykemeldingene og jeg føler at det går utover humøret og min utholdenhet for å klare å leve med sykdommen - men samtidig vet jeg jo at det er MYE bedre enn å ha anfall. Men jeg føler meg alene om å gå rundt her med bivirkninger, og synes av og til det er så utrolig dumt å ta en masse medisiner - av og til tenker jeg på å slutte med deg fordi - KANSKJE er jeg blitt frisk nå, men vet at det er en idiotisk tanke - men så - denne uka, har jeg trappet ned - selv - og jeg er MYE mer våken - det føles godt, men vet at det er stor risiko for anfall nå - huff - jeg har rotet alt til antaklig - og jeg tør ikke si det til legen min. Er alt dette veldig dumme tanker, eller er det vanlig. Kommer legen til å bebreide meg veldig når jeg forteller han dette? Må vel ha hjelp nå til hvordan jeg skal trappe medisinen opp igjen på riktigst mulig måte (kuttet med 1/3 for 1 uke siden - kanskje er det bare å trappe brått opp igjen?) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/29204-bivirkninger-av-medisiner-og-konsekvenser/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Ottar Grimstad, spesialist i allmennmedi Skrevet 8. juni 2001 Del Skrevet 8. juni 2001 Har du hørt om Schylla og Charybdis? Jeg tror det var Odyssevs i gresk mytologi som på en av sine reiser måtte gå på en smal stil med en dyp kløft på hver side, og i hver kløft lå et av disse monstrene, Schylla eller Charybdis. Gikk han for langt til den ene siden fikk Schylla tak i ham, gikk han for langt til den andre fikk Chraybdis tak. Av og til føler jeg at behandling av enkelte sykdommer kan være som å balansere mellom Schylla og Charybdis. Går vi for langt til dene ene siden så tar Schylla deg - i dette tilfelle at du blir sløv og trett og uopplagt. Går vi for langt til den andre siden, vinner Charybdis - du får anfall. Jeg tror legen din vil ha full forståelse for at du synes dette har vært vanskelig, og at du en periode bare syntes du måtte få prøve en dosereduksjon. Og du vet jo selv at det har vært en farlig politikk - at du har økt risikoen for nye anfall. Det er i alle fall svært viktig at legen din vet hva som virkelig skjer, at du ikke holder dette skjult for å "gjøre han til lags". Jeg vil nok tro at du kan gå rett opp igjen til gammel dose, men aller helst vil jeg at du ringer til legen din og spør hva han synes du skal gjøre. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/29204-bivirkninger-av-medisiner-og-konsekvenser/#findComment-117497 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Epilepcy Skrevet 14. november 2002 Del Skrevet 14. november 2002 Har du hørt om Schylla og Charybdis? Jeg tror det var Odyssevs i gresk mytologi som på en av sine reiser måtte gå på en smal stil med en dyp kløft på hver side, og i hver kløft lå et av disse monstrene, Schylla eller Charybdis. Gikk han for langt til den ene siden fikk Schylla tak i ham, gikk han for langt til den andre fikk Chraybdis tak. Av og til føler jeg at behandling av enkelte sykdommer kan være som å balansere mellom Schylla og Charybdis. Går vi for langt til dene ene siden så tar Schylla deg - i dette tilfelle at du blir sløv og trett og uopplagt. Går vi for langt til den andre siden, vinner Charybdis - du får anfall. Jeg tror legen din vil ha full forståelse for at du synes dette har vært vanskelig, og at du en periode bare syntes du måtte få prøve en dosereduksjon. Og du vet jo selv at det har vært en farlig politikk - at du har økt risikoen for nye anfall. Det er i alle fall svært viktig at legen din vet hva som virkelig skjer, at du ikke holder dette skjult for å "gjøre han til lags". Jeg vil nok tro at du kan gå rett opp igjen til gammel dose, men aller helst vil jeg at du ringer til legen din og spør hva han synes du skal gjøre. Hei. Artikkelen ang. din epilepsi / medisinbruk var i høyeste grad interessant lesning. Dette fordi jeg selv lider av samme tilstand. Imidlertid går jeg fast på Tegretol Ret.(200-0-400)mg. Medikamentet gjør meg riktignok anfallsfri dog er det ellers, på absolutt alle måter, et middel som gjør meg uvel. Sløv- og tretthets tilstander er dagligdagse. Konsentrasjonsproblemer, glemsk, tiltaksløs m.m. Leveren er heller ikke så overbegeistret for medikamentet. Første gang jeg ante at "noe" var vesentlig galt;"svartning" for øynene, meget svimmel, hodeverk samt holdt på å falle om, var allerede tilbake i 1979. Plagene gikk jeg med i 16 år før jeg ble innlagt til observasjon hvor man så diag. generalisert epilepsi. At jeg hadde oppsøkt lege® i løpet av disse 16 årene er svært så forsiktig uttrykt. Jeg er på sett og vis heldig ettersom min venninne er lege, dog ikke neurolog. Ettersom hun til stadighet besøker USA har hun tilgang til hvilke medisiner som der brukes mot den tilstanden "vi på denne siden" lider av. Neste gang neurolog besøkes kan du jo vise til denne siden: www.epipro.com/meds.html (husk å skrive ut medikamentene og deres virkning). Norske neurologer samt forskning på området epilepsi befinner seg kvalitetsmessig på et lavmål kontra våre venner i USA. Dette er dog ikke legenes egen mangel på kunnskap, heller vil jeg påstå sosialbudsjett (forskning, PET scan tilbud, etc.) samt visse personer i hvit frakk som heller vil ha sitt hjerte revet ut enn å foreskrive såkalte B prep., som man i følgende link selv kan lese virkningen av. Lykke til. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/29204-bivirkninger-av-medisiner-og-konsekvenser/#findComment-436931 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.