Gå til innhold

Småfluer

Anbefalte innlegg

Skrevet

Grrrrr, jeg har fått småfluer på kjøkkenet, og de irriterer meg grenseløst.

Er det noen som vet hvordan jeg blir kvitt dem?

Skrevet

sett et eggeglass med salmiakk i på benken. Da dør de.

Skrevet

Er det fruktfluer? Tøm bosset hver dag og ikke la frukt eller annen mat ligge framme, ikke engang tomme brusflasker/ølbokser. Da tipper jeg de forsvinner kjapt.

Skrevet

[quote name=Lotte :o)' timestamp='1196282272' post='3732904]

Legg fram et ark med tape og syltetøy.

Dumt å legge frem syltetøy, når det er spesielt frukt de kommer for.

Skrevet

Uff, det minner meg om en gammel dame for mange år siden som hadde sånn fluetape hengende i taket. Tapen tiltrakk seg fluer, og synet var kvalmende. En haug med hel- og halvdaue fluer.

Skrevet

Jeg har lest her på dol at et glass rødvin med zalo i skal hjelpe. Jeg har ikke prøvd det selv. Hit kommer det nesten alltid småfluer når vi har kjøpt fersk basilikum.

Skrevet

Uff, det minner meg om en gammel dame for mange år siden som hadde sånn fluetape hengende i taket. Tapen tiltrakk seg fluer, og synet var kvalmende. En haug med hel- og halvdaue fluer.

Jeg pleier å gå med sånn tæjp rundt magen jeg.

Skrevet

Dumt å legge frem syltetøy, når det er spesielt frukt de kommer for.

Engelsk: smartass. Hvilken misjon tror du tapen har, da? Det skal ikke mye søtt til for å lokke fluene til å sitte fast. Nåh, der fikk du full forklaring ;p

Skrevet

[quote name=Lotte :o)' timestamp='1196284791' post='3732992]

Engelsk: smartass. Hvilken misjon tror du tapen har, da? Det skal ikke mye søtt til for å lokke fluene til å sitte fast. Nåh, der fikk du full forklaring ;p

Engelsk: Fatass. Og hvordan tror du fluene motiveres til å reprodusere seg da? Der fikk du en halv forklaring :-)

Skrevet

En kollega helte litt Zalo og litt eddik oppi et glass. Fluene likte det veldig godt, men satte seg fast og druknet oppi der... Blei kvitt problemet på kjøkkenet på jobben ihvertfall.

Skrevet

Jeg fikk de fluene med blomster (Pauli øye tror jeg). Og med noen krydderurter.

Snakket med en blomsterbutikk, og de forklarte at de kommer gjerne hvis røttene blir stående i vann.- Eller ikke får nok luft.

Hvis du har blomsterpotter, kan du fjerne den øverste cm av jordlaget (der det ligger usynlige flue-egg....æsj!), og legge på nytt. og få tak i en sigarett hvis du ikke røyker selv, og spre tobakken på overflaten av jordlaget. Planten tåler det, men ikke fluene.

Hva man skal gjøre med basilikum etc. har jeg til dags dato aldri funnet ut. Annet enn å spise hele planten i løpet av noen dager. Ikke noe prob. hvis du lager pesto, da :)

Skrevet

sett et eggeglass med salmiakk i på benken. Da dør de.

Er det sant? Er det så enkelt?

Ååååå, tusen takk!!! Skal gjøre det med en gang - nesten da :)

Skrevet

Er det fruktfluer? Tøm bosset hver dag og ikke la frukt eller annen mat ligge framme, ikke engang tomme brusflasker/ølbokser. Da tipper jeg de forsvinner kjapt.

Jeg vet ikke helt hva slags fluer det er, og vet ikke helt hvordan de kom seg inn.

Skal tømme søpla oftere og være flinkere til å ta bort matrester.

Tusen takk for tips :)

Skrevet

Jeg har lest her på dol at et glass rødvin med zalo i skal hjelpe. Jeg har ikke prøvd det selv. Hit kommer det nesten alltid småfluer når vi har kjøpt fersk basilikum.

Hmmmm, kuult råd, men jeg åpner ikke ei flaske vin får i gi fluene altså ;)

Skrevet

En kollega helte litt Zalo og litt eddik oppi et glass. Fluene likte det veldig godt, men satte seg fast og druknet oppi der... Blei kvitt problemet på kjøkkenet på jobben ihvertfall.

Zalo og eddik. Det skal prøves ut. Takk :)

Skrevet

Jeg fikk de fluene med blomster (Pauli øye tror jeg). Og med noen krydderurter.

Snakket med en blomsterbutikk, og de forklarte at de kommer gjerne hvis røttene blir stående i vann.- Eller ikke får nok luft.

Hvis du har blomsterpotter, kan du fjerne den øverste cm av jordlaget (der det ligger usynlige flue-egg....æsj!), og legge på nytt. og få tak i en sigarett hvis du ikke røyker selv, og spre tobakken på overflaten av jordlaget. Planten tåler det, men ikke fluene.

Hva man skal gjøre med basilikum etc. har jeg til dags dato aldri funnet ut. Annet enn å spise hele planten i løpet av noen dager. Ikke noe prob. hvis du lager pesto, da :)

Nå er fluene på kjøkkenet, og der har jeg ingen blomster. Har heller ikke kjøpt basilikum på leeeeenge, så det er nok ikke der problemet ligger.

Men takk for svar :)

Skrevet

Hmmm, kanskje ikke så dumt.

Takk for tipset :)

Skrevet

Hmmm, kanskje ikke så dumt.

Takk for tipset :)

Årsaken til at jeg fikk småfluer i huset en gang, var en overmoden ananas. Sleit i flere dager :(

Skrevet

[quote name=Lotte :o)' timestamp='1196324651' post='3733344]

Årsaken til at jeg fikk småfluer i huset en gang, var en overmoden ananas. Sleit i flere dager :(

Har jo kjøpt endel frukt - som jeg pleier...

Huff håper de blir borte snart.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...