Gå til innhold

Den perfekte jordmor


jubalong70

Anbefalte innlegg

Hvordan er den perfekte jordmor?

Hva gjør hun/han?

Hva gjør hun/han ikke?

Er det viktig å ha oppfølging hos samme jordmor som man har under fødsel? Hvorfor? Hvorfor ikke?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mimre mimre mimre....

Jeg har ikke tenkt på det som noen fordel eller nødvendighet at en har samme jordmor i svangerskapet som under fødselen. Sjansen er jo minimal for at nettopp MIN jordmor skulle ha vakt akkurat når jeg skal føde.

Oppfølging av jordmor under svangerskapet har vært OK. Jeg vekslet mellom kontroll hos lege og kontroll hos jordmor. SIden jeg går langt over termindato med mine barn, burde det ha vært større fokus på det å gå over tiden + fokus på det å ha en baby som styrer hele døgnet (særlig med førstemann). Vi var ekstremt slitne da førstemann var nyfødt.

På sykehuset er det viktig å bli tatt i mot på en positiv måte, bli lyttet til. Har bare gode erfaringer med jormødrene under fødslene, så jeg kan liksom ikke helt se hva de gjorde bra i forhold til de som gjør en dårligere jobb...

Kankjse du kan spørre med mer konkret?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mimre mimre mimre....

Jeg har ikke tenkt på det som noen fordel eller nødvendighet at en har samme jordmor i svangerskapet som under fødselen. Sjansen er jo minimal for at nettopp MIN jordmor skulle ha vakt akkurat når jeg skal føde.

Oppfølging av jordmor under svangerskapet har vært OK. Jeg vekslet mellom kontroll hos lege og kontroll hos jordmor. SIden jeg går langt over termindato med mine barn, burde det ha vært større fokus på det å gå over tiden + fokus på det å ha en baby som styrer hele døgnet (særlig med førstemann). Vi var ekstremt slitne da førstemann var nyfødt.

På sykehuset er det viktig å bli tatt i mot på en positiv måte, bli lyttet til. Har bare gode erfaringer med jormødrene under fødslene, så jeg kan liksom ikke helt se hva de gjorde bra i forhold til de som gjør en dårligere jobb...

Kankjse du kan spørre med mer konkret?

Tusen takk for svar. Jeg har egentlig ingen konkrete spørsmål. Bare lurer litt på hva folk forventer/ønsker seg når det kommer til fødselshjelpen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et veldig aktuelt spørsmål for meg for tiden, men jeg har ikke tenkt særlig mye over det ettersom det ikke er noe jeg kan bestemme selv. Jeg har vært hos jordmor en gang, og da var jeg glad for at hun hadde god tid til meg og var god til å forklare ting og stille relevante spørsmål. Medfølelse tror jeg også er viktig, ikke en som kommenterer hvor irriterende skriking er når man ligger og skriker under fødselen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 11 måneder senere...

Ja, ja. Jeg får ikke sove likevel etter kveldsjobben, så jeg kan like godt svare på jordmorspørsmål...

Siden min eneste opplevelse på den fronten strakk seg over flere dager, så ble vi kjent med de fleste jordmødrene på sykehuset. Noen var omsorgsfulle, noen var tekniske, noen måtte hente gynekolog stadig vekk, noen var masete, og noen var definitivt mest på kafferommet... Mystisk nok, så var de like forskjellige som folk flest.

Den jordmora som har festa seg for både meg og min mann som den mest positive var hun som lot oss være mye i fred, men som stadig stakk innom og viste at hun hadde full kontroll. Hun var effektiv når hun kjente og klemte, og hun kom med tips og forslag som gjorde det lettere. Hennes ro og tilsynelatende kontroll med situasjonen var veldig viktig når vi begge nok synsa at vi hadde mista det vi hadde av kontroll...

Et poeng til med denne dama var at hun var ikke norsk-språklig, så det ble litt språklige utfordringer. Men hun hadde virkelig vilje og evne til å kommunisere, og klarte det godt. Hun var også den som var mest oppmerksom på våre behov i flere dager etter fødselen.

Når det er sagt om henne, så var det jammen mange andre flotte jordmødre der også!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

mil1365380270

Hadde ingen forventninger, så det kan jeg ikke svare på.

Dog hadde jeg perfekte jordmødre, en i svangerskapet og to under fødselen.

I svangerskapet var det flott med en som ga inntrykk av å ha 10 timer til rådighet. Ikke at det var noen som helst grunn til at jeg trengte det, men om jeg ville... - hun var perfekt!

Under fødselen var det en under opplæring som var supersensibel for mine vondter og følelser. Det var godt det! Den andre, erfarne, var skikkelig god å ha under utdrivingen. Hun hadde teknikken inne. Det var imponerende, det hun gjorde, hun kunne det! Kan gi flere detaljer, om det er sånt du vil ha :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er det de samme jordmødrene som jobber på sykehuset og på helsestasjonene da? Jeg hadde ikke samme jordmor i alle fall.

Under første fødsel hadde jeg en fantastisk jordmor! Hun var helt herlig, streng og bestemt, mange års erfaring og med et mildt og varmt vesen alikevel, midt i blinken for meg. :o)

Gikk til jordmor i 2. svangerskap, men kjemien med jordmor og meg stemte dårlig som det funka ikke noe særlig. Ikke klaffet det så veldig med jordmødrene under fødsel 2 heller. Husker hun ene sa ganske bryskt der jeg lå med store åpningssmerter."Nå må du ikke miste kontrollen her!" Men ungen kom nå ut. :o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det de samme jordmødrene som jobber på sykehuset og på helsestasjonene da? Jeg hadde ikke samme jordmor i alle fall.

Under første fødsel hadde jeg en fantastisk jordmor! Hun var helt herlig, streng og bestemt, mange års erfaring og med et mildt og varmt vesen alikevel, midt i blinken for meg. :o)

Gikk til jordmor i 2. svangerskap, men kjemien med jordmor og meg stemte dårlig som det funka ikke noe særlig. Ikke klaffet det så veldig med jordmødrene under fødsel 2 heller. Husker hun ene sa ganske bryskt der jeg lå med store åpningssmerter."Nå må du ikke miste kontrollen her!" Men ungen kom nå ut. :o)

Hos oss er det 2 jordmødre som deler på en hel stilling som kommunejordmor. Hun ene jobber også på sykehuset.

Tror det varierer veldig fra kommune til kommune det der :)

Takk for svar :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elextra

Hos oss er det 2 jordmødre som deler på en hel stilling som kommunejordmor. Hun ene jobber også på sykehuset.

Tror det varierer veldig fra kommune til kommune det der :)

Takk for svar :)

''Hos oss er det 2 jordmødre som deler på en hel stilling som kommunejordmor. ''

Det må vel være flere jordmødre i kommunen om det er sykehus med fødeavdeling der!?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Hos oss er det 2 jordmødre som deler på en hel stilling som kommunejordmor. ''

Det må vel være flere jordmødre i kommunen om det er sykehus med fødeavdeling der!?

Nei. Det er bare 1 helstilling som kommunejordmor.

Vet ikke helt hvor mange jordmødre det er på sykehuset, men det er jo noen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
Gjest Tiden går

Er det de samme jordmødrene som jobber på sykehuset og på helsestasjonene da? Jeg hadde ikke samme jordmor i alle fall.

Under første fødsel hadde jeg en fantastisk jordmor! Hun var helt herlig, streng og bestemt, mange års erfaring og med et mildt og varmt vesen alikevel, midt i blinken for meg. :o)

Gikk til jordmor i 2. svangerskap, men kjemien med jordmor og meg stemte dårlig som det funka ikke noe særlig. Ikke klaffet det så veldig med jordmødrene under fødsel 2 heller. Husker hun ene sa ganske bryskt der jeg lå med store åpningssmerter."Nå må du ikke miste kontrollen her!" Men ungen kom nå ut. :o)

Tror tidene har forandret seg siden du fødte, Lillemus ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror tidene har forandret seg siden du fødte, Lillemus ;)

Nå er det bare 9,5 år siden min siste fødsel og jeg tror ikke ting har forandret seg sååå mye. :o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Tiden går

Nå er det bare 9,5 år siden min siste fødsel og jeg tror ikke ting har forandret seg sååå mye. :o)

Jeg tror faktisk at det har vært en del forandringer de siste årene. 10 år er jo ganske lenge...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror faktisk at det har vært en del forandringer de siste årene. 10 år er jo ganske lenge...

Tråden her er 1,5 år gammel snart så da jeg skrev det var det faktisk bare 8 år siden. Og selv om fremskrittene går fort så er nok de samme jordmødrene fremdeles på jobb... :o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror faktisk at det har vært en del forandringer de siste årene. 10 år er jo ganske lenge...

Det tror ikke jeg. Men man kan jo håpe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den perfekte jordmor kommer fra Östersund! ;-) Rolig, men bestemt. Hadde henne ved fødsel nr 2 og 3.

Og den idiotiske kommer fra Skåne :-( Virkelig det største mehe jeg noen gang har møtt. Kjeftete, med en irriterende personlighet, og kroppsspråk som en forrådt kvinne i strid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Gjest min drøm

Min drømmejordmor

den samme som fulgte meg gjennom svangerskapet,

som var lett å prate med,

skapte ro og tillit,

og denne skulle få være med på fødselen min

som varte så pass kort at hun rakk meg på sin vakt,

og så oppfølging hos henne.

Dessverre er det jo ikke sånn.

Jeg hadde jordmor på sykehuset, men pga vaktordninger

vekslet jeg mellom to forskjellige,

og den ene målte noe annerledes enn den andre på symfysen så målene stemte ikke fra gang til gang.. en gang gikk jeg jo tilbake :D

Da jeg skulle føde var jeg så glad, hun jordmoren jeg likte best tok i mot meg,

håpte det var hun som skulle ta imot barnet,

men fødselen alte ut, det var sikkert tre ulike jordmødre,

før det endte med keisersnitt.

Var jo helt i ørska, så aner ikke hvilken jordmor som var med meg da :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest sjøstjerna

Ville nok ønsket samme jordmor under hele fødselen. Det er jo så personlig. Men pga vaktskifter osv så er det utopi- såfremt man ikke har en meget kort fødsel.

Første jordmor var arrogant og ubehagelig. Hardhendt. Lite lydhør på hva jeg sa/ville.

De andre var hjelpere- som veiledet meg. Og de var forsiktige og tok all verdens hensyn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 år senere...

Hei!

 

 

At man har samme hele tiden, gjennom kontroller og til slutt i fødsel.

 

Vil ha en som er trygg og kommer hjem og som er erfaren :-)

 

Fikk alt det og det gikk kjempebra. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...