Gå til innhold

System for halvreint tøy?

Anbefalte innlegg

Skrevet
  togli skrev (På 29.11.2007 den 9.59):

Jeg vasker det, så vet jeg iallefall hvor jeg skal gjøre av det.... Ja, jeg vet....

Det gjør jeg også :-) Liker å vite at klærne er rene.

• Svar 76
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Sofline

8

• Mirabell

7

• morsan

4

• filiokus81

3

Mest aktive i denne tråden

Skrevet
  togli skrev (På 29.11.2007 den 10.55):

Jeg vsaker med vaskemagneter istedetfor såpe, så da tillater jeg meg ikke å ha så dårlig samvittighet ;-)

Hva i alle dager er vaskemagneter?

Skrevet
  Elextra skrev (På 29.11.2007 den 9.03):

Barna er foreløpig så små at de bruker klærne til de er skitne, så da ligger de på rommet deres om natten om de kan brukes en dag til.

Mine egne bluser/skjorter som tåler en dag til henges tilbake i skapet. Samme med bukser, skjørt, gensere (ikke rett på kroppen) og jakker. Tynne gensere/topper/t-skjorter havner i gjerne i skittentøyet, så vasker jeg dem om jeg likevel skal ta en slik maskin, eller jeg plukker dem opp igjen om de tåler å brukes en dag til.

Hm, har aldri tenkt over at jeg har et slags system for slikt før nå. Antar jeg må finne på et annet system når barna blir eldre og mer kritiske til hva de skal ha på seg.

Kan ikke store barn og voksne bruke klærne til de er skitne?

Skrevet
  Orio skrev (På 29.11.2007 den 10.44):

Det ligger en stund på stolen på soverommet (hvis jeg ikke bruker det dagen etter), så glemmer jeg hvor mye jeg har brukt, om det kanskje burde vært vasket (er ikke så flink til å legge skittentøy direkte i skittentøykurven) eller det samler en del støv, og så går det i vaskemaskinen. Ikke noe godt system.

Jeg pleier å lukte på det.... Lukter det vondt, går det i skittentøykorga, lukter det godt, tar jeg det frem og ser om det ser rent ut.

Skrevet
  togli skrev (På 29.11.2007 den 10.55):

Jeg vsaker med vaskemagneter istedetfor såpe, så da tillater jeg meg ikke å ha så dårlig samvittighet ;-)

Vaskemagneter?

Skrevet
  Mirabell skrev (På 29.11.2007 den 11.47):

Nei, jeg går kun unntaksvis med samme klærne to dager på rad. En del klær kan brukes flere dager, men får da noen "hviledager" i mellom. Bukser, skjørt, jakker o.l. henges gjerne tilbake i skapet etter å ha vært brukt.

Mange store barn har det på samme måten, selv om det antakelig er lurt å lære dem å bruke klærne til de må vaskes. Jeg vil i hvertfall forsøke å få mine barn til det så lenge som mulig, selv om dette antakelig ikke blir viktigste kampen i heimen.

Skrevet
  Mirabell skrev (På 29.11.2007 den 11.47):

Når man blir eldre blir klærne gjerne utgåtte før de blir skitne. Det er selvfølgelig forskjellige definisjoner av skitten da, men mine klær blir svært sjelden skitne etter min definisjon, det blir "brukte".

Skrevet
  Sofline skrev (På 29.11.2007 den 12.17):

Når man blir eldre blir klærne gjerne utgåtte før de blir skitne. Det er selvfølgelig forskjellige definisjoner av skitten da, men mine klær blir svært sjelden skitne etter min definisjon, det blir "brukte".

Skjønner på en måte hva du menter, buksene mine blir ikke alltid fulle av ketchupflekker eller grønske på knærne... Men jeg vasker dem ikke bare for at de ikke lenger har den stive, nyvaskede følelsen.

Skrevet
  Elextra skrev (På 29.11.2007 den 12.16):

Nei, jeg går kun unntaksvis med samme klærne to dager på rad. En del klær kan brukes flere dager, men får da noen "hviledager" i mellom. Bukser, skjørt, jakker o.l. henges gjerne tilbake i skapet etter å ha vært brukt.

Mange store barn har det på samme måten, selv om det antakelig er lurt å lære dem å bruke klærne til de må vaskes. Jeg vil i hvertfall forsøke å få mine barn til det så lenge som mulig, selv om dette antakelig ikke blir viktigste kampen i heimen.

''selv om det antakelig er lurt å lære dem å bruke klærne til de må vaskes.''

For noen kan det gå alt for langt 'andre veien' også! ;-) Min ene søster mp nesten kjempe med 12-åringen sin for å få han til å gå med på at det er på tide å vaske yndlingsbuksa!! ;-) Hun har prøvd å kjøpe helt maken bukse, men det hjelper heller ikke.....

Skrevet
  zilja skrev (På 29.11.2007 den 11.39):

Det gjør jeg også :-) Liker å vite at klærne er rene.

Ditto;)

Skrevet
  morsan skrev (På 29.11.2007 den 12.32):

''selv om det antakelig er lurt å lære dem å bruke klærne til de må vaskes.''

For noen kan det gå alt for langt 'andre veien' også! ;-) Min ene søster mp nesten kjempe med 12-åringen sin for å få han til å gå med på at det er på tide å vaske yndlingsbuksa!! ;-) Hun har prøvd å kjøpe helt maken bukse, men det hjelper heller ikke.....

Hehe. Har inntrykk av at svært mange tenåringsjenter synes det er en selvfølge å ha helt rene klær hver eneste dag - da kan det bli mye vask!

Skrevet
  Elextra skrev (På 29.11.2007 den 12.35):

Hehe. Har inntrykk av at svært mange tenåringsjenter synes det er en selvfølge å ha helt rene klær hver eneste dag - da kan det bli mye vask!

Ja, det beste hadde vært en mellomting mellom disse alternativene! ;-)

Skrevet

Klær som ikke trenger å vaskes henges tilbake i skapet eller legges i skuffene.

Ellers så lar jeg skolebarna gå i det samme tøyet sitt hele uka til det er skittent. Det legges ofte i en samlekurv som vi har stående ved siden klesskapende.

Skrevet

De slenges over stole på soverommet. Prøver å unngå halvskitne klær, så har ikke mye klær der. Oftest en innebukse/genser/shorts el kanskje..

Skrevet
  Mirabell skrev (På 29.11.2007 den 12.57):

Takk! Forstår jeg det riktig:

Du fester magnetene på veggen inne i trommelen, legger i klær og starter maskinen på vanlig måte? Med mye mindre vaskepulver? Hvordan virker det?

Ja, bruker maskinen på vanlig måte. Klær uten vanskelige flekker får bare "magnetvask". Hvite klær, undertøy, håndklær og spesielt skitne klær får bittelitt vaskepulver. Fungerer utmerket og klærne lukter friskt og rent!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Opprett ny...