Gå til innhold

underlivsplager


Gjest iloveyou

Anbefalte innlegg

Gjest iloveyou

for litt over et og et halvt år siden, mens jeg var gravid begynte det å gjøre vondt under samleie. Det begynte med svie og senere ble penetrering umulig. Det gjorde veldig vondt. nå er datteren min 14 måneder og det har ikke blitt bedre. Jeg fullammet i ett år; jeg har kun hatt mensen en gang mens jeg ammet, det var i sommer da datteren min var litt over 10 mnd. jeg har vert hos gynokolog, og han sa at det er normalt at mensen ikke har kommet tilbake, det tror ikke jeg. han sa ellers at jeg var ekstremt trang og at det ikke er normalt, men han vet ikke hvorfor det er slik. han sa jeg skulle prøve å vie ut selv i 3 mnd, hvis jeg ikke klarte det selv var allternativet å opperere, noe som også kan føre til komplikasjoner. Han sa også at jeg skulle ta østrogen stikpiller som er beregnet for kvinner i overgangsalderen, det gjør jeg; men selv det gjør vondt. Jeg har av og til smerter i underlivet, minner litt om mensen smerter, men mensen har ikke kommet. Jeg valgte selv å ta keisersnitt, og det er jeg glad for. jeg føler meg ikke frisk, og legene her hvor jeg bor vet ingen ting. jeg er bare 23 år gammel og vil ha flere barn og jeg vil ha sex igjen. jeg lurer på om det kan vere endometriose eller vaginisme. før jeg ble gravid gikk jeg på p-piller og da brukte jeg av og til å hoppe over mensen, jeg lurer på om det kan vere noe av årsaken til plagene jeg har. jeg er også plaget med smerter i leddene, symptomene tyder på artrose, men fastlegen min gidder ikke gjøre noe, sa at vi får håpe at smertene går over av seg selv; jeg har vert plaget i over 15 år med smerter i leddene, og etter graviditeten har det blitt mye verre, jeg arbeider ikke for det greier jeg ikke. men først og fremst vil jeg finne ut av underlivsplagene jeg har. hva er galt med meg? inntregning i skjeden gjør vondt, ikke bare i åpningen hvor det er kjempe trangt, men lenger inn også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kontakt en annen gynekolog for dette er slett ikke normalt!

Det er forøvrig helt normalt at mensen uteblir så lenge du fullammer og en god stund etterpå (men den kan også komme tilbake etter kort tid selv ved fullamming altså), så det er ingen grunn til å mistro legen på akkurat det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mette Moen, Gynekolog

Umiddelbart tror jeg ikke at en operasjon vil løse problemet. At du kjenner det trangt, kan skyldes at slimhinnene mangler hormon. Jeg er enig med gynekologen om at du skal bruke lokal østrogen, men jer er ikke helt enig i at man bare skal se det an med de manglende menstruasjoner. Jeg ville foreta en utredning med blodprøver. Er det grunner som vekttap, trening eller lign? Det med leddsmerter kan skyldes at du har et lavt østrogennivå, så det er mulig at du kunne ha glede av hormontilskudd? Med hensyn til samleiesmertene, så er det mulig at du skulle henvises til sexolog, det kan være vaginisme eller tilstanden vestibulitt (som typisk medfører smerte ved inngangen til skjeden), men endometriose tror jeg ikke det er. Det spiller ingen rolle at du før har hoppet over menstruasjonen med p-piller, den effekt er ute av kroppen i løpet av noen dager. Jeg håper du kan få hjelp for dine plager, så du kan leve et normalt liv igjen. Vennlig hilsen Mette H Moen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...