Gå til innhold

Hvorfor skal alt tas fra felleskassa?

Anbefalte innlegg

Gjest frustrerte fruer
Skrevet

Jeg irriterer meg grenseløst over at "staten" skal løse alle problemer.

Nå sist gambler noen sosialister bort fellesskapets penger på hassardiøs verdipapir spekulasjon. Når de taper penger så henvender de seg til staten for å dekke tapet.

Stemmer en inn sosialister til å styre pengene i en kommune tar en jo store sjanser. Sosialister har jo aldri vært kjent for å være særlig økonomisk anlagt akkurat. Det er jo et tankekors at mens vi lever i en åpen markedsøkonomi så stemmes det fortsatt i så stor grad anti-markedsøkonomisk (evt. kommunistisk i en viss grad). Dette blir jo en konflikt?

Før var en sosialist en som bidro til felleskassa - en som ønsket å utjevne forskjellene i samfunnet. I dag er en sosialist heller en som tar fra felleskassa, og da ofte med et ønske om å yte minst mulig tilbake. Før var arbeiderpartiet et parti for arbeiderklassen, de som sto på å betalte sin skatt mer eller mindre med glede. I dag er det jo heller et parti som går på trygd (jmf. statistikker innen temaet). Landet kjøres i grøfta - men hva gjør vel det så lenge vi har statskassa til å dekke alle tap!

Skrevet

"Staten" har jo gjentatt i det uendelige at de ikke kommer til å dekke noe som helst av slike tap som etter Terrasaken. Kommunene kommer ikke til å få noen ting.

Skrevet

"Staten" har jo gjentatt i det uendelige at de ikke kommer til å dekke noe som helst av slike tap som etter Terrasaken. Kommunene kommer ikke til å få noen ting.

Ikke det? Nå er det jo DNB NOR som kanskje må ta regninga, og hvem er største eier i DNB NOR?

Skrevet

Ikke det? Nå er det jo DNB NOR som kanskje må ta regninga, og hvem er største eier i DNB NOR?

En ting er sikkert og det er at det ikke er eierne i DNB som må ta regningen. Dersom DNB må betale (noe jeg håper de ikke må) så er det nok kundene som må ta regningen.

Skrevet

Personlig synes jeg politikerne som besteme dette skulle betalt tilbake til de som bor i kommunene.

Det blir noe barnlig over det hele når de gambler med penger og når det går til helvete så vil de ikke betale. Da er de plutselig lurt. Det var her snakk om flere hundre millioner. Da stoler du ikke bare på de som prøver å selge deg fondene. Da sjekker du opp litt på egen hånd.

Sosialister er mer opptatt av å fordele godene enn å skape dem. Og skaper vi ikke goder har vi heller ikke noen å fordele.

Skrevet

En ting er sikkert og det er at det ikke er eierne i DNB som må ta regningen. Dersom DNB må betale (noe jeg håper de ikke må) så er det nok kundene som må ta regningen.

Ok.

1. En kan la de som tok de elendige avgjørelsene ta tapet (sosialistene i kommunene).

2. En kan la de som solgte produktene ta tapet (de ansatte i terra).

3. En kan la de som ansatte de som solgte produktet ta tapet (styret i Terra og sparebankene). Kunder av sparebankene vil da dekke tapet.

4. En kan la DNB ta tapet ettersom de lånte penger til kommunene. DNB-kunder vil da dekke tapet.

5. En kan la staten betale tapet og det fordeles på alle innbyggere i Norge.

La de med ansvaret dekke tapet! Det vil si velgerne som stemte på sosialistene som helt tydelig har vært for dumme og naive til å styre kommunens midler.

Ergo bør velgerne i den enkelte kommune betale regninga. Burde ikke vært hemmelig valg i Norge slik at en direkte kunne ha sett på hvem som stemte sosialistisk ved forrige valg. Et alternativ er jo å sende regninga til de som satte opp listen for kandidater på sosialist-listene.

Skrevet

Sånn det går når folk stemmer arbeiderpartiet. At folk aldri lærer....

Ta heller sjansen på å stemme på et annet parti, bare for sikkerhet skyld.

Skrevet

Jeg er litt enig med deg! Disse kommunene har spilt med innbyggerens penger, tapt og nå skal "noen andre" dekke tapet! Jeg synes det er direkte pinlig måten de står frem på TV og sutrer på. OK, Terra har nok gitt dem noen usedvanlig dårlige råd, men til syvende og sist er det opp til den enkelte hvor man vil investere. ALLE vet at børsen svinger, og nå har kursene i USA gått ned og da taper man, så enkelt er det! Disse kommunene hadde rett og slett tenkt å tjene seg styrtrike, de mislyktes og fremstår nå som tullinger! Fint at noen i Terra måtte gå, jeg regner med at MANGE i kommunene også må gå!

mvh

Skrevet

Ok.

1. En kan la de som tok de elendige avgjørelsene ta tapet (sosialistene i kommunene).

2. En kan la de som solgte produktene ta tapet (de ansatte i terra).

3. En kan la de som ansatte de som solgte produktet ta tapet (styret i Terra og sparebankene). Kunder av sparebankene vil da dekke tapet.

4. En kan la DNB ta tapet ettersom de lånte penger til kommunene. DNB-kunder vil da dekke tapet.

5. En kan la staten betale tapet og det fordeles på alle innbyggere i Norge.

La de med ansvaret dekke tapet! Det vil si velgerne som stemte på sosialistene som helt tydelig har vært for dumme og naive til å styre kommunens midler.

Ergo bør velgerne i den enkelte kommune betale regninga. Burde ikke vært hemmelig valg i Norge slik at en direkte kunne ha sett på hvem som stemte sosialistisk ved forrige valg. Et alternativ er jo å sende regninga til de som satte opp listen for kandidater på sosialist-listene.

Dersom man hadde sendt regningen til velgerne hadde det ikke gått lang tid før valgdeltakelsen datt rett i do.

Er det virkelig velgernes ansvar at politikerne bryter loven (noe de sannsynligvis har gjort her) og gambler bort pengene deres? Har ikke disse politikerne hovedansvaret? Det er de som har kjøpt et gamblingsprosjekt uten å sjekke noe som helst på egenhånd.

Jeg mener faktisk at de involverte/ansvarlige politikerne bør få en personlig straff. Du tar på deg et visst ansvar når du får et politisk verv.

Verken Terra, sparebankene eller DNB bør betale noe som helst. Når en gambler, kan en tape. Da kan en ikke syte og klage og nekte å betale.

Men kommunene må jo ha penger å drive for. Hvem skal betale dette? Og hvordan sikrer man at slikt ikke skjer i framtiden (dersom en redder folk som har gamblet bort pengene så er dette nesten en oppfordring til gambling).

I praksis vil nok staten ta over styringen og betale i alle fall deler av tapet.

Skrevet

Jeg er litt enig med deg! Disse kommunene har spilt med innbyggerens penger, tapt og nå skal "noen andre" dekke tapet! Jeg synes det er direkte pinlig måten de står frem på TV og sutrer på. OK, Terra har nok gitt dem noen usedvanlig dårlige råd, men til syvende og sist er det opp til den enkelte hvor man vil investere. ALLE vet at børsen svinger, og nå har kursene i USA gått ned og da taper man, så enkelt er det! Disse kommunene hadde rett og slett tenkt å tjene seg styrtrike, de mislyktes og fremstår nå som tullinger! Fint at noen i Terra måtte gå, jeg regner med at MANGE i kommunene også må gå!

mvh

Mine aksjefond har også gått ned i det siste. De to siste jeg startet (våren 2007) er faktisk flere tusen i minus. Kanskje jeg kan kreve å selge meg ut og at banken betaler tapet mitt? Det var jo de som rådet meg til å velge de to fondene. Slaskene.

Skrevet

Mine aksjefond har også gått ned i det siste. De to siste jeg startet (våren 2007) er faktisk flere tusen i minus. Kanskje jeg kan kreve å selge meg ut og at banken betaler tapet mitt? Det var jo de som rådet meg til å velge de to fondene. Slaskene.

Synes nok at "noen" må dekke tapet ditt ja! Kanskje du kan sutre litt på TV? Du fremstår selvsagt som en tulling som overhodet ikke har peil, men det er kanskje verdt det? For noen er det visst det...

mvh

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...