Gå til innhold

Hvor mye mg er riktig?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi diskuterer her..

Hvis du skal ta 2 tabl, 3 ganger daglig a 10 mg, hvor mye blir det pr dag? 60mg, eller regnes det ut anderledes?

Hva er forskjellen på en tabl a 20 mg, og 2 tabl a 10 mg? Ingen?

Vi blir ikke enige her, noen som vet??

Skrevet

''Hvis du skal ta 2 tabl, 3 ganger daglig a 10 mg, hvor mye blir det pr dag? 60mg, eller regnes det ut anderledes?''

2*3*10= 60

''Hva er forskjellen på en tabl a 20 mg, og 2 tabl a 10 mg? Ingen?''

Ingen, 20=2*10

Skjønner egentlig ikke spørsmålet, regning er det samme uansett om det er mg eller epler man teller.

Skrevet

''Hvis du skal ta 2 tabl, 3 ganger daglig a 10 mg, hvor mye blir det pr dag? 60mg, eller regnes det ut anderledes?''

2*3*10= 60

Ingen, 20=2*10

Skjønner egentlig ikke spørsmålet, regning er det samme uansett om det er mg eller epler man teller.

Det er rett regnet og er jo ikke forskjell på selve mengden, nei, men det er jo en medisinsk forskjell på å ta to tabletter på 10mg over en viss tid kontra en på 20 mg? Det kommer jo ann på mengden som skal i kroppen, nedbrytningstiden, absorbsjonstiden i kroppen etc. Har legen sagt noe om å dele opp mengden eller ta den med en gang? Varierer jo fra medisin til medisin.

Skrevet

2*3*10= 60

Ingen, 20=2*10

''Ingen, 20=2*10

Skjønner egentlig ikke spørsmålet, regning er det samme uansett om det er mg eller epler man teller.''

Nja. Ifølge flere tannleger så er det stor forskjell på om du tar en Ibux 600 mg eller to Ibux 300 mg. Mot skikkelig tannpine er det bare en Paracet 500 mg + en Ibux 600 mg som hjelper, det har ikke samme effekt å ta to Ibux 300 mg istedet. Så jeg vet ikke jeg.

Gjest Høstløvet
Skrevet

Ingen forskjell. men, da hadde det selvfølgelig blitt 1*3. Døgndosen blir da 60, selvfølgelig.

Skrevet

Jeg regner det ut sånn som dere. Men ikke samboeren min..

Han mener det kan sammenlignes m hvis du drikker et glass m 40% alkohol, og tar du to, får du ikke i deg 80% alkohol..

Huff, dette her ble rotete..;0)

Gjest Høstløvet
Skrevet

Han mener det kan sammenlignes m hvis du drikker et glass m 40% alkohol, og tar du to, får du ikke i deg 80% alkohol..

Det er du som har rett. Ikke han. Med mg er det pluss som brukes, ikke prosent:-)

Gjest Høstløvet
Skrevet

Det er rett regnet og er jo ikke forskjell på selve mengden, nei, men det er jo en medisinsk forskjell på å ta to tabletter på 10mg over en viss tid kontra en på 20 mg? Det kommer jo ann på mengden som skal i kroppen, nedbrytningstiden, absorbsjonstiden i kroppen etc. Har legen sagt noe om å dele opp mengden eller ta den med en gang? Varierer jo fra medisin til medisin.

Leste du spørsmålet, og doseringen nøye?

Gjest dentisten
Skrevet

''Ingen, 20=2*10

Skjønner egentlig ikke spørsmålet, regning er det samme uansett om det er mg eller epler man teller.''

Nja. Ifølge flere tannleger så er det stor forskjell på om du tar en Ibux 600 mg eller to Ibux 300 mg. Mot skikkelig tannpine er det bare en Paracet 500 mg + en Ibux 600 mg som hjelper, det har ikke samme effekt å ta to Ibux 300 mg istedet. Så jeg vet ikke jeg.

Om du tar 1 tablett a 60 mg eller 2 a 30 mg, så blir det akkurat det samme - forutsatt at du skyller ned de to * 30 samtidig.

Skrevet

''Ingen, 20=2*10

Det er klart det er forskjell på en dose Ibux og en dose Paracet, enn dobbel dose Paracet, de har jo forskjellig virkestoff. De virker mer effektivt sammen, og er en kjent kombinasjon for f.eks. ryggplager.

Hvis tannlegen sier at det er forskjell på 2*300mg Ibux og 1*600mg Ibux, tatt samtidig, er jeg skeptisk...

Skrevet

To glass med 40% tilsvarer ett glass med 80%, ja. Bortsett fra at hvis du drikker 80% sprit blir du veldig tørr og dårlig i halsen...

Skrevet

Det er klart det er forskjell på en dose Ibux og en dose Paracet, enn dobbel dose Paracet, de har jo forskjellig virkestoff. De virker mer effektivt sammen, og er en kjent kombinasjon for f.eks. ryggplager.

Hvis tannlegen sier at det er forskjell på 2*300mg Ibux og 1*600mg Ibux, tatt samtidig, er jeg skeptisk...

Mulig jeg forklarte meg dårlig, men jo - tannlegen hevder det er forskjell på 500 mg Paracet sammen med 600 mg Ibux og 500 mg paracet sammen med 2x300 mg Ibux. Dette har jeg hørt fra to uavhengige tannleger.

Skrevet

Er du fortsatt usikker, kan du jo spørre på apoteket.

Da jeg skulle hente tabletter for høyt blodtrykk (eller var det for høy puls) til min mor på apoteket, hadde de ikke rette styrken akkurat da. Jeg måtte ta noen som inneholdt halvparten av virkestoffet; og da skulle hun ta to stk pr. dag. Det var ingen forskjell, sa de.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...