Gå til innhold

Stesolid og avhengighet


Gjest Stesolid-bruker

Anbefalte innlegg

Gjest Stesolid-bruker

Hei!

Hvor ofte kan jeg ta Stesolid uten å bli avhengig? Jeg har oppsatt at jeg kan ta maks 1 stk 5 mg om dagen, men hvor mange dager på rad kan jeg ta uten å bli avhengig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Stesolid-bruker

Det er umulig å svare på. Det er så store individuelle forskjeller.

Er det noen grunnregler som jeg bør ta for å unngå å bli avhengig? Tar det dager, uker, måneder med en tablett til dagen?

Når jeg begynner å bli det, vil jeg på noen måte merke det, sånn at jeg kan slutte når jeg kjenner disse tegnene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nils Håvard Dahl, psykiater

Er det noen grunnregler som jeg bør ta for å unngå å bli avhengig? Tar det dager, uker, måneder med en tablett til dagen?

Når jeg begynner å bli det, vil jeg på noen måte merke det, sånn at jeg kan slutte når jeg kjenner disse tegnene?

Tenk deg at det er tomt og du ikke kan få ny resept før om tre uker. Er det skremmende?

Har du en tendens til, ellers i livet, å velge minste motstands vei?

Jeg kan ikke svare mer nøyaktig. Jeg har en pasient som har brukt 5 tabl i uken i 30 år uten å øke eller spørre om mer. Jeg har også sett de som er avhengige etter to ukers forbruk.

Om en blir avhengig/alkoholiker/narkoman har ikke bare med stoffet, men minst like mye med personligheten å gjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest soetkdfj

Tenk deg at det er tomt og du ikke kan få ny resept før om tre uker. Er det skremmende?

Har du en tendens til, ellers i livet, å velge minste motstands vei?

Jeg kan ikke svare mer nøyaktig. Jeg har en pasient som har brukt 5 tabl i uken i 30 år uten å øke eller spørre om mer. Jeg har også sett de som er avhengige etter to ukers forbruk.

Om en blir avhengig/alkoholiker/narkoman har ikke bare med stoffet, men minst like mye med personligheten å gjøre.

Er stesolid og sobril nesten det samme?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest psykisk avhengig

Jeg blir psykisk avhengig av 'noe å sove på' etter to netter.

Dvs. tar jeg f.eks. sovemedisin to netter på rad, vil jeg den tredje natten tenke at nå får jeg ikke sove fordi jeg ikke har tatt noe. Slikt blir fort en selvoppfyllende profeti.

I forhold til smertestillende har jeg ikke noe slikt tanketull og tar kun ved legitime behov og er nøye på at det ikke blir for ofte. Der kan jeg håndtere både A- og B-preparater uten problemer.

Fastlegen og jeg er rørende enige om at sovemedisin ikke er noe for meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest litt om det

Er stesolid og sobril nesten det samme?

De tilhører samme gruppe beroligende medisiner. Stesolid er litt sterkere og mer avhengighetsskapende enn sobril. Og virker litt raskere enn sobril. Selv har jeg holdt meg kun til sobril. Det er plenty avhengighetsskapende nok. Så lenge en ikke har panikkangst og må ha en umiddelbar virkning bør en i følge min psykiater helst holde seg til sobril/alopam.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenk deg at det er tomt og du ikke kan få ny resept før om tre uker. Er det skremmende?

Har du en tendens til, ellers i livet, å velge minste motstands vei?

Jeg kan ikke svare mer nøyaktig. Jeg har en pasient som har brukt 5 tabl i uken i 30 år uten å øke eller spørre om mer. Jeg har også sett de som er avhengige etter to ukers forbruk.

Om en blir avhengig/alkoholiker/narkoman har ikke bare med stoffet, men minst like mye med personligheten å gjøre.

Interessant problematikk dette.

Man har fysisk avhengighet, men også psykisk avhengighet.

Jeg har brukt Stesolid mot angst i mange år. Jeg faller i den kategorien som pasienten du beskriver. Ca 5 tabletter (à 5 mg) i uken.

MEN. Jeg ville likevel blitt hysterisk og fått helt panikk hvis jeg var tom, og ikke kunne fått ny resept før om tre uker.

Selv om jeg ikke nødvendigvis alltid inntar tablettene, så MÅ jeg ha de tilgjenglig. Sånn at jeg vet at jeg har noe i beredskap som hjelper om det blir for ille.

Hvordan ville du karaktisert mitt tilfelle?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest soetkdfj

De tilhører samme gruppe beroligende medisiner. Stesolid er litt sterkere og mer avhengighetsskapende enn sobril. Og virker litt raskere enn sobril. Selv har jeg holdt meg kun til sobril. Det er plenty avhengighetsskapende nok. Så lenge en ikke har panikkangst og må ha en umiddelbar virkning bør en i følge min psykiater helst holde seg til sobril/alopam.

Ok :-)

Tusen takk for svar.

Ha en fin dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...