Mamma07 Skrevet 30. november 2007 Skrevet 30. november 2007 jeg klarer ikke se den selv, men bilde sier jo sitt. jeg blir så sint!! 0 Siter
Gjest Geir Skrevet 30. november 2007 Skrevet 30. november 2007 ''...jeg klarer ikke se den selv...'' Eg klarer ikkje se den eg heller! 0 Siter
Mamma07 Skrevet 30. november 2007 Forfatter Skrevet 30. november 2007 hihi glemte å legge ut linken http://www.bt.no/bergenpuls/tv/article449394.ece sånn! ) 0 Siter
Gjest Shira :o) Skrevet 30. november 2007 Skrevet 30. november 2007 Det er vanskelig for oss andre å se den også, for du glemte linken ;o) 0 Siter
Mamma07 Skrevet 30. november 2007 Forfatter Skrevet 30. november 2007 [quote name=Shira )' timestamp='1196450618' post='3735269] Det er vanskelig for oss andre å se den også, for du glemte linken ;o) den er på plass nå ) 0 Siter
Gjest Shira :o) Skrevet 30. november 2007 Skrevet 30. november 2007 den er på plass nå ) Jeg så det, vi postet likt. Jeg så det før dag, er trofast BT-leser. 0 Siter
tonie Skrevet 30. november 2007 Skrevet 30. november 2007 Får ikke spilt av filmen, men den viser hvordan kotettene og ribba vår blir til? At grisen får en kule? Ikke akkurat rystende, synes jeg. Spiser man kjøtt bør man tåle såpass. 0 Siter
Mamma07 Skrevet 30. november 2007 Forfatter Skrevet 30. november 2007 Får ikke spilt av filmen, men den viser hvordan kotettene og ribba vår blir til? At grisen får en kule? Ikke akkurat rystende, synes jeg. Spiser man kjøtt bør man tåle såpass. trenger ikke vise det, kan også gjøre det på en annen måte. 0 Siter
Gjest Yg Skrevet 30. november 2007 Skrevet 30. november 2007 Hvordan syns du de skulle gjøre det? 0 Siter
Gjest mors2 Skrevet 30. november 2007 Skrevet 30. november 2007 Uff,helt grusomt å se...Men det gikk jo kjapt,og grisen hadde det ikke vondt.. Synes det er verre når de bruker strøm for å få grisen til slakter.. 0 Siter
Mamma07 Skrevet 30. november 2007 Forfatter Skrevet 30. november 2007 Uff,helt grusomt å se...Men det gikk jo kjapt,og grisen hadde det ikke vondt.. Synes det er verre når de bruker strøm for å få grisen til slakter.. Ja,det er det! ser bare så utrloig fælt ut. hadde det vært en katt eller noe hadde folk reagert,tror jeg... 0 Siter
Gjest mors2 Skrevet 30. november 2007 Skrevet 30. november 2007 Ja,det er det! ser bare så utrloig fælt ut. hadde det vært en katt eller noe hadde folk reagert,tror jeg... Ja det er nok sant.Folk ser på grisen som litt dum,men den er jo like klok som en hund faktisk!! Men det går like fort på en katt også.. Men en risikofyllt måte å avlive dyr på.. 0 Siter
tonie Skrevet 30. november 2007 Skrevet 30. november 2007 trenger ikke vise det, kan også gjøre det på en annen måte. Men hvorfor? Er det ikke greit at folk minnes på at Big Mac´en de dytter i seg en gang har hatt puls? På denne måten går det da i alle fall inn. Litt ubehag har vi godt av. 0 Siter
Gjest Mom33 Skrevet 1. desember 2007 Skrevet 1. desember 2007 Å avlive gris med pistol er nok en hjemmelaget variant av slakting. Det er ikke på den måten grisen havner på vårt bord, sånn i hovedsak. (Fikk bare sett intro'n på filmen, muligens det ikke foregikk med pistol sånn til slutt) Besøkte for noen år siden et slakteri, og var mer enn imponert over hvordan slakteprosessen foregikk. Det er kjempeviktig at grisen ikke blir stresset i dødsøyeblikket, da får kjøttet en grusom smak og er ubrukelig. Grisene som skulle slaktes gikk i en binge, og i den ene enden av bingen var det en renne ned til neste etasje. Det gikk en mann sammen med grisene, han gikk og snakket med dem og klødde dem og i det heletatt, det var ingen hyl og skrik og ville fakter. Når en gris var ved renna, så la han en klave over nakken på grisen og satte på strømmen. Grisen falt om uten noe bråk, mannen hektet kjapt en krok i det ene bakbeinet og heiste grisen opp over renna. Så stakk han grisen før den begynte en sakte tur nedover til etasjen under. Alt gikk så pent og ordentlig for seg, ikke noen cowboyaktige fakter over den handlingen. De andre grisene sto fortsatt og gned seg inntil slaktemannen selv mens han sendte en gris avgårde. At det kjøttet vi spiser kommer fra levende skapninger synes jeg er helt greit å vise, og bevisstheten rundt dette kunne nok blitt bedre. 0 Siter
Gjest togli Skrevet 1. desember 2007 Skrevet 1. desember 2007 Jeg vil ikke se videoen, men har en kamerat som er slakter. Han har forklart hvilke slaktemetoder som brukes på ulike dyr. Metodene er forskjellige fordi dyr reagerer ulikt. Hovedsaken er at dyrene SKAL dø med det samme og helt uten at de har noen fornemmelse av hva som skal skje. I motsatt fall blir også kjøttet dårlig. Han kunne forsikre meg om at dyrene aldri led overlast. Kameraten min trivdes ikke så godt med å jobbe på slakteri. Selv om dyrene har det fint til de dør, så er det sjelden en munter stemning på slakteriet. Det føles feil for de som jobber der. Dette merka mannen min godt når han for noen uker siden jobba med elektrisk arbeid på et slakteri. Folka der jobba veldig stille og konsentrert og han så sjelden folk smile. Dette gjorde litt inntrykk på han og han skjønte at det å jobbe på slakteri ikke akkurat er en jobb folk flest synes er spesielt koselig... 0 Siter
Gjest tenk en gang til Skrevet 1. desember 2007 Skrevet 1. desember 2007 Nei vet du hva, du er ikke kjøtteter du eller? Dette var da en særdeles human måte å drepe en gris på. Det så ut til at den var i trygt hjemmemiljø, den fikk noe skikkelig godt å spise den var opptatt av og så skytes den midt i hodet som er rimelig sikkert kontant død. Det kan da vel ikke være noen bedre måte å få drept et dyr på??? Da er det værre med de kotlettene du har dyttet i deg for det meste, de blir hentet av bil, de blir stresset opp, det lukter andre dyr av bilen, de skjønner at nå skjer noe skummelt, og de blir ofte stående en liten stund på slakteriet og vente på tur, og der er aroma av død. Det er seigpining det. Det er blitt inført i noen kommuner nå hjemmeslakt. Da kommer de hjem til deg og slakter besteningen din på gården før de tar kjøttet med seg. Synes det høres veldig lovende ut. Har ikke noe til overs for folk som eter kjøtt men som hyler og skriker opp om alt som skal drepes. Så lukker de øynene for hva som har skjedd kjøttkakene eller biffen deres. 0 Siter
Lillemus Skrevet 1. desember 2007 Skrevet 1. desember 2007 Så fremt han traff (og det så det jo ut som han gjorde) så døde grisen momentant, hjemme i sin egen binge, der den var trygg og rolig og mens den gumlet på noe godt. Hva er problemet? Og hvor i all verden var de sterke scenene?! Spørsmålet er vel heller om det er lovlig å gjøre det på den måten? Jeg kjenner folk som avliver både hest og hund selv, men de har lisens for jaktvåpen og har drevet med jakt i mange år og vet hva de driver med. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.