Gå til innhold

Bivirkninger av lykkepiller?


Persille1365381127

Anbefalte innlegg

Persille1365381127

Noen som har gått på lykkepiller? Er det forskjellige typer? Eller er det én sort bare?

Og hvilke bivirkninger har de evnt?

Lang historie kort; legen synes jeg skal vurdere det - jeg er skeptisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

"Lykkepiller", du mener antidep/SSRI ? Ja det finnes en haug forskjellige, de fleste nye gir veldig lite bivirkninger, er bare småtteri, munntørrhet osv, det er ihvertfall min erfaring, det hjalp ikke på lykken min, den måtte jeg fikse på andre måter ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest prøv det

SSRI, de mest vanlige antidepressiva i dag, seroxat, fontex, cipralex, zoloft og cipramil. Søk på disse medisinene. Cipralex er kanskje den mest brukte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

SSRI, de mest vanlige antidepressiva i dag, seroxat, fontex, cipralex, zoloft og cipramil. Søk på disse medisinene. Cipralex er kanskje den mest brukte.

Efexor er også en veldig vanlig type.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har brukt cipralex, det er et SSRI. Hadde ingen bivirkninger og helt grei effekt. Det skjer ikke det helt store, men kan gi et lite løft. Virker inn på angst og depressivitet, og sikkert andre ting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest prøv det

Efexor er også en veldig vanlig type.

Ja. Efexor er et SNRI. (noradrenalinreopptakshemmer)Fungerer som et SSRI opp til 150 mgs dose. Etter det setter noradrenalineffekt inn og det blir et SNRI. Har prøvd både det og et par SSRI. Hadde selv mest bivirkninger på efexor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

bivirkningene kan være forskjellige fra person til person. jeg vil anbefale deg å google ordene SSRI (håper jeg skrev det riktig nå?) og bivirkninger. selv har jeg gått på cipramil (en eldre variant av cipralex) og går for tiden på zoloft. på cipramil merket jeg forbigående bivirkninger i form av hodepine og svimmelhet, og mer lengervarige bivirkninger i form av noe vektøkning og nedsatt sexlyst (det skal sies at denne var "hemma" av depresjonen uansett). zolofts forbigående bivirkninger kom forunderlig kjapt. i løpet av 1-2 døgn var jeg ganske gira, det var umulig å sove, jeg mistet også litt kontrollen over balansen min. heldigvis var det helg akkurat da! ;) etter disse døgnene har jeg egentlig ikke merket så mye mer enn at jeg har mer kontroll men er trøtt (ved 100 mg, ikke 50 - der hadde jeg null tretthets-bivirkning). har også fått litt endret apetitt (mindre sådan). men. dette er mine erfaringer. det er helt umulig for meg å si hvilke som komme til deg om du skulle begynne på medisin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Persille1365381127

Ja. Efexor er et SNRI. (noradrenalinreopptakshemmer)Fungerer som et SSRI opp til 150 mgs dose. Etter det setter noradrenalineffekt inn og det blir et SNRI. Har prøvd både det og et par SSRI. Hadde selv mest bivirkninger på efexor.

Ok, ingenting av det du skriver sier meg noenting, jeg er fullstendig analfabet på området...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Persille1365381127

Jeg har brukt cipralex, det er et SSRI. Hadde ingen bivirkninger og helt grei effekt. Det skjer ikke det helt store, men kan gi et lite løft. Virker inn på angst og depressivitet, og sikkert andre ting.

Men følte du at det ble bedre da? At ting ble enklere? Eller hadde det ikke spilt noen rolle om du ikke hadde gjort det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Persille1365381127

bivirkningene kan være forskjellige fra person til person. jeg vil anbefale deg å google ordene SSRI (håper jeg skrev det riktig nå?) og bivirkninger. selv har jeg gått på cipramil (en eldre variant av cipralex) og går for tiden på zoloft. på cipramil merket jeg forbigående bivirkninger i form av hodepine og svimmelhet, og mer lengervarige bivirkninger i form av noe vektøkning og nedsatt sexlyst (det skal sies at denne var "hemma" av depresjonen uansett). zolofts forbigående bivirkninger kom forunderlig kjapt. i løpet av 1-2 døgn var jeg ganske gira, det var umulig å sove, jeg mistet også litt kontrollen over balansen min. heldigvis var det helg akkurat da! ;) etter disse døgnene har jeg egentlig ikke merket så mye mer enn at jeg har mer kontroll men er trøtt (ved 100 mg, ikke 50 - der hadde jeg null tretthets-bivirkning). har også fått litt endret apetitt (mindre sådan). men. dette er mine erfaringer. det er helt umulig for meg å si hvilke som komme til deg om du skulle begynne på medisin.

Har søkt litt, og det ser ut som om det er umulig å si noe om bivirkninger - det er alt fra ingenting til selvmord....

Ble ikke akkurat mindre skeptisk av det - så jeg tror nok jeg skal la det være inntil videre. Det må finnes andre måter å håndtere livet på enn piller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nehei? Det var nå det hun sa da - og dette er ukjent område for meg.

Hæ? Sa _legen_ lykkepiller *oppgitt* Det er veldig misvisende ord for antidepressiva. Antidepressiva gjør deg ikke lykkelig, det må du jobbe for selv. Men AD gir deg ork og mulighet til å jobbe med tankene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Persille1365381127

Hæ? Sa _legen_ lykkepiller *oppgitt* Det er veldig misvisende ord for antidepressiva. Antidepressiva gjør deg ikke lykkelig, det må du jobbe for selv. Men AD gir deg ork og mulighet til å jobbe med tankene.

Nei, terapauten sa det, jeg sa det videre - og ingen sa noe annet...

Men som sagt, jeg kan INGENTING om dette - så jeg vet ikke hva det er snakk om. Hadde ikke tid til å snakke ordentlig om det i dag, så jeg skal ringe dem på mandag og spørre litt mer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har søkt litt, og det ser ut som om det er umulig å si noe om bivirkninger - det er alt fra ingenting til selvmord....

Ble ikke akkurat mindre skeptisk av det - så jeg tror nok jeg skal la det være inntil videre. Det må finnes andre måter å håndtere livet på enn piller.

Jeg tror du kan være ganske trygg på at du ikke vil oppleve selvmord som bivirkning dersom du ikke har vært inne på tanken før du begynte med medisinene.

Mange vil oppleve å bli værre de første ukene, noen opplever å bli flat i følelseslivet. Ellers er det vel vanlig å bli trøtt og noe uggen. Det er viktig å trappe opp/ned sakte. Du må ikke regne med å kjenne noe virkning før etter tre-fire uker.

Jeg synes at mange er veldig skeptisk til AD, men mindre skeptisk til blodtrykksmedisiner, smertestillende osv. Husk at AD ikke er avhengighetsdannende. Du får ikke noe som helst kick, men hvis du har det vanskelig over en lang periode uten å komme videre, kan det hjelpe deg til å jobbe med saken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Persille1365381127

Jeg tror du kan være ganske trygg på at du ikke vil oppleve selvmord som bivirkning dersom du ikke har vært inne på tanken før du begynte med medisinene.

Mange vil oppleve å bli værre de første ukene, noen opplever å bli flat i følelseslivet. Ellers er det vel vanlig å bli trøtt og noe uggen. Det er viktig å trappe opp/ned sakte. Du må ikke regne med å kjenne noe virkning før etter tre-fire uker.

Jeg synes at mange er veldig skeptisk til AD, men mindre skeptisk til blodtrykksmedisiner, smertestillende osv. Husk at AD ikke er avhengighetsdannende. Du får ikke noe som helst kick, men hvis du har det vanskelig over en lang periode uten å komme videre, kan det hjelpe deg til å jobbe med saken.

''Du får ikke noe som helst kick, men hvis du har det vanskelig over en lang periode uten å komme videre, kan det hjelpe deg til å jobbe med saken.''

Det er egentlig tankemønstrene jeg må jobbe med, fordi de skaper "bivirkninger" for andre ting - og jeg ser ikke helt at piller skal hjelpe for det på en måte. Jeg trenger en slags forklaring på hvordan jeg skal jobbe for å ikke tenke som jeg gjør - og tror vel kanskje at kognitiv terapi kan være mer effektivt da?

Sånn rent teoretisk i hvertfall...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, terapauten sa det, jeg sa det videre - og ingen sa noe annet...

Men som sagt, jeg kan INGENTING om dette - så jeg vet ikke hva det er snakk om. Hadde ikke tid til å snakke ordentlig om det i dag, så jeg skal ringe dem på mandag og spørre litt mer.

Ok. Husk at på alle legemidler finnes en hel haug bivirkninger, bare en liten del av dem er vanlige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...