Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Jeg har ifølge legen fått påvist grenseverdier på PTH (biskjoldbruskkjertelhormon) som visstnok har noe med mengden kalsium i blodet. Kalsium skal igjen har innvirkning på hjerterytmen, og jeg har målt kalsim og PTH etter at en prøve viste litt høyt Ca++ nivå. De andre prøvene var dog normale.

Hva er egentlig grenseverdier? Har kalsium egentlig noen effekt på den typen hjerterytmeforstyrrelse jeg har??

Jeg har diagnosen paroxymal tachykardi (supraventrikulær)og går på Selo-Zok 50 mg.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/29260-kalsium-og-arytmi/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Einar Søyland, spesialist i hjertesykdom

Svar til Meadow.

En grenseverdi er et prøveresultat som ligger kloss inntil (rett over eller rett under) den normale variasjonen. For PTH (Parathormon, som regulerer kalsium- og fosfor-omsetningen i kroppen) er normalverdiene 1,1-6,8 pmol/L (pikomol pr, liter) under 50 år, og 1,3-8,5 pmol/L over 50 år.

Det skal ganske store forskyvninger i kalsium-verdiene til før hjerterytmen blir affisert, og du vil kunne få tendens til øket aktivitet av din tachycardi ved lave kalsium-verdier.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/29260-kalsium-og-arytmi/#findComment-118736
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...