Gå til innhold

Hvordan får henne bort fra han...?

Gjest trenger råd nå

Anbefalte innlegg

Gjest trenger råd nå

En god venninne er sammen med en fyr som ikke er noe ok. Han er veldig oppmerksom mot henne ofte, varter henne opp, er gentleman. Men han har et vanvittig temperament. Han slår ikke, men kan gå i flere timer og bare kjefte og rope, selv om hun ligger og gråter (har skjedd ett par ganger). Han er veldig hissig, noe hun også er, så de krangler heftig og mye.

Hun brøt ut av et langt ekteskap for å være med han, hun visste ikke noe om at han var så sinna da. Hun har lyst ut av forholdet tror jeg, men i neste øyeblikk snakker hun om de gode sidene hans, at hun har følelser for han osv. Hvis hun ikke svarer på tlf og meldinger fra han, gir han seg ikke før hun svarer, dette spes etter en krangel og han har vært veldig sinna eller sagt stygge ting til henne.

Problemet er at han vil at hun skal si opp jobben sin og flytte inn til han, men hun tør ikke det, pga krangling/sinne. Han på sin side sier at hun aldri prioriterer han, bare tenker på seg selv, jobben osv. Han kaller henne også egoistisk, bortskjemt, uselvstendig osv. Hun er redd for å være alene, og orker ikke bryte med han.

Jeg tror han manipulerer henne, sier at hun ikke vil få en ny mann hvis hun går fra han, "hvem tror du at du kan finne deg i din alder" (40 år) osv. Sier at hun blir gående alene, blir ensom osv.

Han kan sende en haug med meldinger der han gir henne skylda for alt som er galt mellom den, han tar absolutt ingen selvkritikk for noe, sier til og med at det er hennes skyld at han blir så sint (fordi hun ikke prioriterer forholdet deres osv.).

Jeg har veldig lyst til å få henne bort fra han, og noen ganger sier hun at hun selv bør det også, hun ser at han kan bryte henne ned (jeg tror hun har mistet mye av selvtilliten sin i løpet av det året de har vært sammen). Men i et annet øyeblikk sier hun at jeg bare får hennes versjon, at han kanskje ikke er så ille, osv. "Han har jo så mange gode sier også", sier hun. Hun har også sagt til han at hun ikke tør å satse på forholdet fordi han har sånn temperament, og at han må gå til psykolog. Dette avviser han, sier at det er hun som gjør at han blir så sinna. og at det er hun som bør gå til psykolog.

Jeg spør om jeg kan få snakke med han, for å få han til å enten oppsøke psykolog eller å slippe henne (hun sier hun har prøvd å gjøre det slutt mange ganger, men han gir seg ikke, ringer på alle tlf og en haug med meldinger, helt til hun gir etter). Hun avviser at jeg skaol snakke med han totalt. Jeg er så veldig i tvil, jeg ønsker at hun skal ha det bra, hun har lyst til å gå fra han, men samtidig er hun livredd for å være alene (samtidig som hun jo ogs¨å er glad i han).

Vær så snill svar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nils Håvard Dahl, psykiater

Jeg forstår dine ønsker, men tror likevel at hun selv må ta sine egne valg.

Det du kan gjøre, er å være tydelig på at du vil være der for henne _dersom_ hun velger et brudd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest pærebrus875

Det du kan gjøre, er å være tydelig på at du vil være der for henne _dersom_ hun velger et brudd.

Støtter NHD der, noen ser ikke dårlige menn får de ligger halvdøde på sykehuset (for å overdrive litt). Si til henne, at du bryr deg, men at du føler at han virker litt skummel, og vis til alle de norske (antar han er norsk) mennene som det har stått om som drepte sine koner (72 er drept siste 7 årene.. 2 av 3 drapsmenn var norske, sto på VG nett og sikker i papirutgaven også, mye om dette).

Si at hun ikke blir alene, uansett hva hun velger. Velger hun å bli, så er du der og støtter henne. Velger hun å gå, mister hun ihvertfall ikke deg, og si at hun kan komme og bo hos deg om det trengs. Da vet hun at hun har et sted, når/om hun velger å bryte seg ut. Det kan sikkert hjelpe litt på avgjørelsen for henne å vite at hun ikke mister "alt".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest trenger råd nå

Takk for svar så fort. Glemte å si i forrige innlegg at hun ringer noen ganger og er veldig lei seg, og noen ganger sier hun også at hun trenger hjelp. Jeg tror ikke hun klarer å ta steget fullt ut å bryte med han, men at det er det hun egentlig hun vil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest trenger råd nå

Støtter NHD der, noen ser ikke dårlige menn får de ligger halvdøde på sykehuset (for å overdrive litt). Si til henne, at du bryr deg, men at du føler at han virker litt skummel, og vis til alle de norske (antar han er norsk) mennene som det har stått om som drepte sine koner (72 er drept siste 7 årene.. 2 av 3 drapsmenn var norske, sto på VG nett og sikker i papirutgaven også, mye om dette).

Si at hun ikke blir alene, uansett hva hun velger. Velger hun å bli, så er du der og støtter henne. Velger hun å gå, mister hun ihvertfall ikke deg, og si at hun kan komme og bo hos deg om det trengs. Da vet hun at hun har et sted, når/om hun velger å bryte seg ut. Det kan sikkert hjelpe litt på avgjørelsen for henne å vite at hun ikke mister "alt".

Takk for svar. Det skal jeg si til henne. Er bare så redd at hvis det skulle skje noe, at jeg vil angre at jeg ikke brøt inn og gjorde noe da jeg kunne, hvis du skjønner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest pærebrus875

Takk for svar. Det skal jeg si til henne. Er bare så redd at hvis det skulle skje noe, at jeg vil angre at jeg ikke brøt inn og gjorde noe da jeg kunne, hvis du skjønner.

Det kan jeg tro på, jeg hadde ikke "sett på" dette forholdet uten å blande meg. Har selv en tante som ble slått og visstnok holdt utenfor en veranda også, noe som var høyt nok til å skade henne.. Men dette har jeg da hørt fra andre igjen, ikke fra henne.. Så denne saken bryr meg veldig, vold mot barn og samboer er noe av det styggeste jeg vet om.

Ville klart sagt i fra til fyren at om hun ender på akutten eller død, så holder jeg han ansvarlig til jeg dør, med alt det innebærer...jeg er kanskje ikke noe bedre selv, men hadde jeg vært i din sitasjon og hun kom til meg forslått, ville jeg gått rett til mannen og banket litt vett i ham, siden han tydeligvis mener at det går an å "banke vett i kona"...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er det noen grunn til at hun brøt med sin tidligere urkårede? Når jeg las dette, så het låten som ble spilt 'Deaf, dumb and blind'( med Nickels and Dimes). Dette virker som et typisk psykopatoffer. Hvis det ikke er legitime grunner til bruddet annet enn at hun ble blendet av psykopaten, så får hun ta følgen av sine handlinger og vannsmekte i psykopatens klør, eller søke den eterlatte om tilgivelse. Hvordan går det med den etterlatte, har han kommet i et nytt forhold ??

Dessverre er den eneste måten å bli kvitt nr psykopat å forgifte krypet >:>

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lever du i et sundt og harmonisk parforhold?

Har hun/du andre venner som lever i sunne parforhold?

Hvor mange oppegående, hyggelige, respektfulle og normale menn kjenner du/hun?

Brøt hun ut av et sunt samliv for denne fyren?

Jo mer tid hun tilbringer med folkt som oppfører seg alminnelig respektfullt, høflig og hyggelig, jo mindre ville denne fyren tiltrekke henne.

For deg som venninne er det en fin balansegang mellom å advare og prøve å forhindre katastrofale valg og ikke skyve henne fra deg fordi hun føler du ikke forstår.

En ting som kan gjøre henne handlingslammet er at hun kanskje føler mye på at hun gikk fra et greit fungerende (?) samliv til dette. Her kan både skam, skyld, nederlag og stolthet bidra til å forkludre hennes fornuft og handlekraft. I den grad du kan hjelpe henne å se at samme hva som kan sies om hennes tidligere valg og handlinger, behøver hun slettes ikke la seg fange ytterligere av denne mannen.

Alle bidrrag til å skyte hans usaklige i småbiter er sikkert av det gode. Som at hun i sin alder ikke kan regne med at noe vil ha henne; Hallo! Hun har alt fått en mann så på tuppa at han blir desperat og utrivelig når han ikke får nok av henne. Han burde slutte i sin jobb og flytte inn hos henne, om det er så viktig for ham. Etc...

Håper hun tar til fornuft snart.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar så fort. Glemte å si i forrige innlegg at hun ringer noen ganger og er veldig lei seg, og noen ganger sier hun også at hun trenger hjelp. Jeg tror ikke hun klarer å ta steget fullt ut å bryte med han, men at det er det hun egentlig hun vil.

Hva med at du lager en meget konkret skriftlig handlingsplan som du har klar til neste gang hun ringer helt fortvilet.

Har nummer på krisesenter og rådgivningstjenester, innkludert juridiske.

Snakk med politiet om lovligheten i det denne mannen bedriver og hva politiet evt. kan foreta seg. Ha gjerne et navn og et nummer der hun kan henvende seg.

Hvordan skaffe annonymt telefonnummer? Hvordan skifte lås til bolig i en fei.

Tenk på hva som kan gjøres rent praktisk for å gi henne tilstrekkelig ro til å takle et brudd i lengden.

Skaff deg gode allierte, hvis mulig.

Neste gang hun ringer, spør du om det ikke nå er på tide å gjøre noe med dette. Blir hun med på det, kan du hjelpe henne å være målrettet og handlekraftig. Du har en plan.

Velger hun å subbe ut og inn i denne gjørma, kan du ikke hjelpe henne uten å gjøre deg skyldig i frihetsberøvelse.

Håper du klarer å påvirke hennes valg.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...