Gå til innhold

Utredning av barnløse


barnløs99

Anbefalte innlegg

Min mann og jeg har i lang tid forsøkt å få barn uten hell. Vi er nå under utredning på Rikshospitalet. De første tilbakemeldingene har vært at de ikke har funnet noe galt, hverken ved å analysere blodprøver av meg og sædprøver av mannen min. Neste skritt er, blir vi fortalt, at jeg skal ta en såkalt laperoskopi, kikkhullsoperasjon, for å undersøke egglederne. Fikk beskjed på Sykehuset om at dette ikke var absolutt nødvendig, men at de anbefalte dette. Jeg heller vel derfor til at jeg vil gjennomføre operasjonen. Er det noen som har noen erfaring med dette? Smerter eller ubehag? Komplikasjoner? Hva er alternativene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har ikke tatt lap. i forbindelse med barnløshet, men jeg har vært operert på den måten tre ganger - to ganger for å fjerne cyster og dessuten for sterilisering.

http://www.nettdoktor.no/helseraad/undersoekelser/laparoskopi.php

Den første gangen er såpass lenge siden at erfaringene ikke er så relevante, de har blitt mye flinkere til f.eks. å tilpasse narkosen slik at du ikke er bevisstløs lenger enn akkurat nødvendig. De to siste gangene var det som dagkirurgi, jeg var på sykehuset bare noen timer. Man blir litt slått ut etter narkosen, men det går over til neste dag. Det er visstnok vanlig å ha "kolikksmerter" i skulderpartiet fordi de sprøyter luft / gass inn i kroppen, det har jeg aldri merket noe særlig til - kjente det vel såvidt siste gangen.

Du merker jo at du har snitt i navlen og etpar støttesnitt i samme område, men det går helt greit. Etter noen dager med bukser som ikke strammer akkurat det, er ting omtrent som før igjen. Jeg tok den tøffeste attraksjonen i Disneyland en uke etter forrige operasjon.

Alternativene må du nesten spørre legen om - kanskje hsg-røntgen hvis du ikke har gjort det:

http://www.pasienthandboka.no/default.asp?mode=document&documentid=4668

Mange synes det er vondt også, jeg syntes det var en bagatell. Men det kan sikkert være annerledes hvis noe er tett eller sammenvokst, jeg hadde normalt underliv viste det seg. Dessuten hadde jeg allerede født én gang, og da har man liksom kjent verre og mer langvarige ting.

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bubba Hubba

Jeg brukte lang tid på å våkne fra narkosen, og fikk svært vondt i skuldrene og overkroppen etterpå, var helt stiv. Det varte i tre dager kanskje? men jeg fikk jo smertestillende. Selve såret er bare tre prikker, men navlen min ble faktisk litt større. Min mann syns jeg sutrer over bagateller :) . ellers ingen plager, det var ikke skummelt eller noe. Hos meg fant de bittelitt endometriose, ellers ingen ting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...