Gå til innhold

Tar du (fortsatt) tran?


morsan

Anbefalte innlegg

Hentet fra Aftenpostens forside akkurat nå:

''- Harskningsstoffer i tran kan være giftige, ifølge forsker.

- Utelukker ikke helsefare over tid

- Tiet om ulovlig tranproduksjon

- Blander inn lut ''

Får meg ikke akkurat til å være flau over at jeg har nektet å drikke tran i minst de 30 siste åra..... *grøss*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nei eg tar ikkje tran, men har ei flaske på lur i kjøleskapet.

Tar Møllers Total.

Apropos forskere og ymse "dill/dall", ca. 50% av forskerne sier at xxxx er farlig, de øvrige forskerne sier at xxxx er veldig bra for helsa osv.

Nemn _en_ ting som ikkje èn eller annen forsker ikkje har funnet noe feil med? :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tar ikke tran og har aldri gjort det. Bortsett fra noen trankapsler da jeg var gravid. ;)

Jeg har også forsøkt med på trankapsler, men selv der går jeg og 'hilser' på tranen hele dagen. Det å svelge én spiseskje med noe som smaker guffent er helt uproblematisk - det er følgende resten av dagen som er ille. Eventuelt søvnløshet, etter et 'godt råd' om å ta det på kvelden istedet....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aldri tatt tran, spiser heller vitaminer, men det er nok farlig det også. Alt er jo farlig og kan gi kreft ;)

Bare det å leve er jo dødsfarlig - hittil har ingen overlevd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg tar tran hver dag om vinteren! Synes det egentlig bare er logisk, siden det er vanskelig å få dekket d-vitaminbehovet om vinteren pga lite sol.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg prøver å fortrenge den artikkelen - og tar fortsatt tran omtrent hver dag sammen med ungene. De to minste slåss om å få først :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest this is a signature

Nei eg tar ikkje tran, men har ei flaske på lur i kjøleskapet.

Tar Møllers Total.

Apropos forskere og ymse "dill/dall", ca. 50% av forskerne sier at xxxx er farlig, de øvrige forskerne sier at xxxx er veldig bra for helsa osv.

Nemn _en_ ting som ikkje èn eller annen forsker ikkje har funnet noe feil med? :-)

Skriver du på dialekt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest this is a signature

Jeg har også forsøkt med på trankapsler, men selv der går jeg og 'hilser' på tranen hele dagen. Det å svelge én spiseskje med noe som smaker guffent er helt uproblematisk - det er følgende resten av dagen som er ille. Eventuelt søvnløshet, etter et 'godt råd' om å ta det på kvelden istedet....

Drikk masse vann når du tar det. Er jo logisk at du kjenner smaken senere om du ikke skyller den godt nok ned.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Drikk masse vann når du tar det. Er jo logisk at du kjenner smaken senere om du ikke skyller den godt nok ned.

Hjelper ikke. Problemet er at jeg går og 'gulper' opp smaken resten av dagen.

Jeg vet ikke om det har noen sammenheng, men jeg husker en gang på skolen vil skulle 'genteste' familien ved å be alle smake på et stykke papir som var dynket i et slags kjemikalie. Det var genetisk bestemt om du bare smakte papir eller om du smakte en bitter smak.

Etter test av foreldre og søsken, skulle vi så sette opp "genkart".

Pussig nok ble resultatet i vår familie slik at de to (far+søster) som syntes at tran var helt OK - bare slevge en småvond ss og deretter finito - bare smakte papir. De tre andre (mor + søster + meg) smakte bitter smak, og ingen av oss makter tran pga 'hilsingen' resten av døgnet.

Jeg skal ikke påstå at det er noen sammenheng mellom dette kjemikaliet og tran, men papirtesten viste jo at det også genetikk kan ha betydning for hvor ille man synes visse ting er, så da er det ikke usuannsynlig at dette også kan være medbestemmende på slikt som f eks tran.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kjøper tran hver høst med ambisjoner om å ta både selv og gi barna, men faller fort av - hvert år. Kanskje like greit :).

;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg prøver å fortrenge den artikkelen - og tar fortsatt tran omtrent hver dag sammen med ungene. De to minste slåss om å få først :-)

Her også: Både barna og jeg drikker tran og fortsetter med det *fortrenger info jeg ikke vil ha*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ulvinnen

Ja, jeg tar fortsatt tran og gir det til barna mine. Men jeg kan ikke si at jeg likte den artikkelen noe særlig.

Det jeg bet meg merke i, var at det er den tranen som karskner, altså som smaker vondt som kan være giftig. Jeg syns ikke vår Møllers tran smaker vondt, selv mot slutten av flaska. Så jeg satser på at det har gått bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg tar fortsatt tran og gir det til barna mine. Men jeg kan ikke si at jeg likte den artikkelen noe særlig.

Det jeg bet meg merke i, var at det er den tranen som karskner, altså som smaker vondt som kan være giftig. Jeg syns ikke vår Møllers tran smaker vondt, selv mot slutten av flaska. Så jeg satser på at det har gått bra.

''den tranen som karskner''

*Fnis* Du vet hva karsk er? Om du har tran som karskner vil jeg tro du har en gullgruve i kjøleskapet... Om du ikke mener harskner da, selvfølgelig... ;o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''den tranen som karskner''

*Fnis* Du vet hva karsk er? Om du har tran som karskner vil jeg tro du har en gullgruve i kjøleskapet... Om du ikke mener harskner da, selvfølgelig... ;o)

LOL!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...