Lillemus Skrevet 2. desember 2007 Skrevet 2. desember 2007 Jeg koker karameller, noe jeg aldri har gjort før. Hvor lenge skal egentlig massen koke!? Nå har den kokt i snart 40 min og nå blir den forsåvidt en kule når jeg drypper litt i kaldt vann, men den blir ikke så hard at jeg kan kna den med fingrene ennå. Skal den virkelig koke så lenge at det blir en kule jeg kan forme med fingrene når den dryppes i vann? Er forøvrig bombesikker på at jeg sto på foreldre-småbarn og ikke på seksualitet da jeg la inn dette innlegget isted... 0 Siter
Gjest Høstløvet Skrevet 2. desember 2007 Skrevet 2. desember 2007 Må nok ha litt tålmodighet til:-) Blir bare voldsomt klissete visst du avslutter for tidlig. 0 Siter
miia Skrevet 2. desember 2007 Skrevet 2. desember 2007 Nå er du såklart ferdig med karamell-kokingen... Men jeg har etter år med utprøving funnet ut at 1 time og 15 min koking gir perfekte karameller...! 0 Siter
Lillemus Skrevet 2. desember 2007 Forfatter Skrevet 2. desember 2007 Nå er du såklart ferdig med karamell-kokingen... Men jeg har etter år med utprøving funnet ut at 1 time og 15 min koking gir perfekte karameller...! Hm... Spørs om jeg tok dem en kvarter for tidlig da. Men greit å vite til en annen gang! Takk skal du ha! ) 0 Siter
miia Skrevet 2. desember 2007 Skrevet 2. desember 2007 Hm... Spørs om jeg tok dem en kvarter for tidlig da. Men greit å vite til en annen gang! Takk skal du ha! ) De blir jo gode på smak med kortere koking også da... Men sånne skikkelige "plombe-drepere" - litt harde og seige karameller, er aller best synes jeg da... Minnet meg på at jeg må lage karameller en dag snart... *Gleder meg så skrekkelig til jul* 0 Siter
Lillemus Skrevet 2. desember 2007 Forfatter Skrevet 2. desember 2007 De blir jo gode på smak med kortere koking også da... Men sånne skikkelige "plombe-drepere" - litt harde og seige karameller, er aller best synes jeg da... Minnet meg på at jeg må lage karameller en dag snart... *Gleder meg så skrekkelig til jul* God smak ja, men om de bare blir kliss inne i cellofanen så er det ikke så morsomt å gi dem bort til jul da. :o/ 0 Siter
Lillemus Skrevet 2. desember 2007 Forfatter Skrevet 2. desember 2007 De blir jo gode på smak med kortere koking også da... Men sånne skikkelige "plombe-drepere" - litt harde og seige karameller, er aller best synes jeg da... Minnet meg på at jeg må lage karameller en dag snart... *Gleder meg så skrekkelig til jul* Nå har jeg sjekket og de blir alt for myke, men innmari gode. Det er sjokoladekarameller og jeg tror massen vil passe ypperlig som fyll i kjeks eller noe. Må bare skrape den over i en boks til jeg får laget noe å fylle den i. ) 0 Siter
miia Skrevet 2. desember 2007 Skrevet 2. desember 2007 God smak ja, men om de bare blir kliss inne i cellofanen så er det ikke så morsomt å gi dem bort til jul da. :o/ Sant ja... Hmmm... Er vel ingen annen løsning enn å spise dem sjøl da kanskje...?! Hihi... 0 Siter
miia Skrevet 2. desember 2007 Skrevet 2. desember 2007 Nå har jeg sjekket og de blir alt for myke, men innmari gode. Det er sjokoladekarameller og jeg tror massen vil passe ypperlig som fyll i kjeks eller noe. Må bare skrape den over i en boks til jeg får laget noe å fylle den i. ) Flink du er da... Hadde vel enten spist det jeg orket eller kastet det hvis jeg ikke var helt fornøyd jeg... Men så er ikke jeg noen kjøkkenskriver heller gitt...! 0 Siter
filiokus81 Skrevet 2. desember 2007 Skrevet 2. desember 2007 Nå er du såklart ferdig med karamell-kokingen... Men jeg har etter år med utprøving funnet ut at 1 time og 15 min koking gir perfekte karameller...! Lyst til å dele oppskrift? ) 0 Siter
filiokus81 Skrevet 2. desember 2007 Skrevet 2. desember 2007 Ble de gode? Lyst til å dele oppskrift? Tenkte å prøve meg på spiselige julegaver i år jeg også ) 0 Siter
Lillemus Skrevet 2. desember 2007 Forfatter Skrevet 2. desember 2007 Ble de gode? Lyst til å dele oppskrift? Tenkte å prøve meg på spiselige julegaver i år jeg også ) Gode ja, men ikke så stive at det blir karameller av det, selv om jeg kokte det en time! 100 gram smør 100 gram sirup 3 dl vikingmelk kokes opp 100 gram marshmallows has i og det hele kokes i 1 t 15 min ifølge en annen i tråden. Ha så i 1 ss sterk kaffe og 100 gram mørk sjokolade. Avkjøl og skjær i biter. Jeg lagde dobbel porsjon for sikkerhets skyld... Setter dem i kjøleskapet i natt og håper at de kanskje er harde nok i morra...? 0 Siter
filiokus81 Skrevet 2. desember 2007 Skrevet 2. desember 2007 Gode ja, men ikke så stive at det blir karameller av det, selv om jeg kokte det en time! 100 gram smør 100 gram sirup 3 dl vikingmelk kokes opp 100 gram marshmallows has i og det hele kokes i 1 t 15 min ifølge en annen i tråden. Ha så i 1 ss sterk kaffe og 100 gram mørk sjokolade. Avkjøl og skjær i biter. Jeg lagde dobbel porsjon for sikkerhets skyld... Setter dem i kjøleskapet i natt og håper at de kanskje er harde nok i morra...? Og det overlever gryten? Ser for meg et skikkelig skrubbeprosjekt etterpå... Hva er forresten vikingmelk? Og kokesjokoladen skal hakkes slik at den smelter oppi til slutt, eller? Takk forresten ) 0 Siter
Lillemus Skrevet 2. desember 2007 Forfatter Skrevet 2. desember 2007 Og det overlever gryten? Ser for meg et skikkelig skrubbeprosjekt etterpå... Hva er forresten vikingmelk? Og kokesjokoladen skal hakkes slik at den smelter oppi til slutt, eller? Takk forresten ) Kjelen står med såpevann i seg så det vet jeg ikke. ) Men bruk en stor kjele med tykk bunn, mens marshmallowsene smelter så eser massen ut! Brekk sjokoladen i biter ja, så smelter den fortere. 0 Siter
Lotte :o) Skrevet 2. desember 2007 Skrevet 2. desember 2007 Og det overlever gryten? Ser for meg et skikkelig skrubbeprosjekt etterpå... Hva er forresten vikingmelk? Og kokesjokoladen skal hakkes slik at den smelter oppi til slutt, eller? Takk forresten ) Vikingmelk er en hermetikkboks med melk, brukes ofte i julebakst. Finnes i de fleste dagligvareforretninger. 0 Siter
filiokus81 Skrevet 2. desember 2007 Skrevet 2. desember 2007 [quote name=Lotte )' timestamp='1196626536' post='3737084] Vikingmelk er en hermetikkboks med melk, brukes ofte i julebakst. Finnes i de fleste dagligvareforretninger. Takk! ) 0 Siter
Lillemus Skrevet 2. desember 2007 Forfatter Skrevet 2. desember 2007 Og det overlever gryten? Ser for meg et skikkelig skrubbeprosjekt etterpå... Hva er forresten vikingmelk? Og kokesjokoladen skal hakkes slik at den smelter oppi til slutt, eller? Takk forresten ) Vikingmelk er mye fetere enn vanlig melk, en del av vannet er tatt ut slik at fettinnholdet blir omtrent dobbelt så høyt som i h-melk. Er i hermetikkbokser som står blant bakervarene. 0 Siter
miia Skrevet 2. desember 2007 Skrevet 2. desember 2007 Lyst til å dele oppskrift? ) Så klart... Men jeg må lete litt etter den gitt - har lagt den på et "lurt" sted som vanlig... Tror forresten jeg har skrevet den inn her for leeenge siden... Skal søke litt...! 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.