Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det noen av dere som bruker vinkaraffel når dere serverer vin? Lurer på om det er kjekt hvis man etter de første tømte vinflaskene går over til pappvin.. Ikke for å skjule at det er papp, men fordi det er hyggeligere eller mer praktisk, eller at vinen blir bedre av å få luftet seg..

Synspunkter rundt dette?

Skrevet

Eg har brukt vinkaraffel i finere lag ja, har noen trekanta i krystall som er veldig greie å bruke.

Ikkje alltid det tar seg så godt ut med en stor pappvinkartong midt på bordet heller.

Og du har rett i at vinen har godt av å lufte seg litt, dekantering kaller de det på fagspråket og det er helt vanlig å gjøre med vin på flaske.

Skrevet

Ja, jeg synes absolutt at det er mye hyggeligere med bruk av karaffel enn kartong.

Og som Geir sier, er det ikke et ukjent fenomen heller at man dekanterer flaskevin over på karaffel - typisk årgangsviner som kan ha en del bunnfall.

Men her i her i huset er vi ikke nevneverdig plaget med flasker med bunnfall....;-)

Gjest Elextra
Skrevet

Ja, vi bruker gjerne karaffel hvis vi har fin, gammel vin med bunnfall og/eller hvis vi serverer pappvin.

Skrevet

Ja, vi bruker gjerne karaffel hvis vi har fin, gammel vin med bunnfall og/eller hvis vi serverer pappvin.

Både til rødvin og hvitvin?

Jeg har en eldgammel, arvegods, og er redd den har lukt/smak, siden den har stått 100 år i røykflylte hus. men det ville jeg vel luktet? For de skal vel bare skylles med vann --- eller er det bare øl som er følsomt for såpe - og ikke vin. Ehhh.. litt grønn her! *rødme*

Gjest Elextra
Skrevet

Både til rødvin og hvitvin?

Jeg har en eldgammel, arvegods, og er redd den har lukt/smak, siden den har stått 100 år i røykflylte hus. men det ville jeg vel luktet? For de skal vel bare skylles med vann --- eller er det bare øl som er følsomt for såpe - og ikke vin. Ehhh.. litt grønn her! *rødme*

Nei, vi bruker sjelden karafler til hvitvin - kanskje fordi vi svært sjelden har veldig fine, gamle hvitviner.

Glass og krystall tar nok ikke skade av røyk, nei. Og de skal helst vaskes med bare vann, ja. Vi bruker av og til også litt Zalo, men skyller da veldig godt.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...