Gå til innhold

Datteren min på 15 åpnet flere luker i..........

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jammen hvis du leste innlegget mitt et annet sted her, så skjønner du vel hva jeg mener: Datteren kan jo sette pris på kalenderen, selv om hun overfor _venninna_ hadde en "greie" med å rakke ned på det. Typisk tenåringer vel! Hun vil vel ikke vise at hun er barnslig og liker sånn julekalender eller noe.

Hun må få lov til å ordne opp, og hun trenger hjelp til å gjøre det, og ikke anklager.

Og alle unger _kan_ jo la seg friste til å åpne flere "luker".

Med straff bygges det bare opp aggresjon i et slitk tilfelle som dette. Kommunikasjonen kan bli brutt. Det er jo det siste man ønsker. La følelser og tanker få lov til å komme frem. Litt tårer og anger er bedre enn vonde følelser som blir holdt inne.

Men her er det ikke snakk om en liten unge, men en jente på 15 år, altså den alderen da de fleste begynner å forlange å bli behandlet som voksne...

• Svar 48
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• adelie

10

• mariaflyfly

6

• Lillemus

4

• sweetness

3

Populære dager

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

Jeg syns ikke det er barnslig eller respektløst av moren å fjerne kalenderen. Tvert imot, jeg syns det er en veldig passende konsekvens for datteren, da lærer hun nok noe av dette. Men ta en ordentlig prat rundt det, og forklar henne hvorfor du gjør det.

En unge på 15 år trenger ikke å bli fortalt HVORFOR kalenderen blir fjernet. Ærlig talt! Jeg hadde tatt den, og sagt at dette var ditt siste år med julekalender.

Skrevet

Men her er det ikke snakk om en liten unge, men en jente på 15 år, altså den alderen da de fleste begynner å forlange å bli behandlet som voksne...

Ja - og det er hele poenget mitt. Selv om hun opfører seg barnslig, så må man delvis behandle henne som en "likemann", og gi henne avsvnar. Men å ta fra kalenderen - det gjør man mot BARN. Ikke mot voksne. Vis henne tillit selvom hun har gjort en feil. VIs henne at man forventer at hun kan få ordnet dette på en voksen måte. Ikke gjør henne liten, ved å behandle henne som et barn.

Skrevet

En unge på 15 år trenger ikke å bli fortalt HVORFOR kalenderen blir fjernet. Ærlig talt! Jeg hadde tatt den, og sagt at dette var ditt siste år med julekalender.

Slik kan man også gjøre det. Å komme til enighet med henne er bedre. DA kan hun reflektere over hva hun har gjort, i forh. til morens bestrebelser med å gi henne denne gaven. Det vil svi - men da er det hun selv som kan voksne på det, istedenfor å komme i oposjisjon for å flykte fra ydmukelsen hun vil føle.

Skrevet

Jeg synes det er respektløst å fjerne den. Man behøver ikke oppføre seg barnslig selv om tenåringen gjør det. Da blir det en kamp på gale premisser.

Jeg synes ikke det er en barnslig reaksjon overhodet. Det er rett og slett på sin plass.

Skrevet

Jeg synes ikke det er en barnslig reaksjon overhodet. Det er rett og slett på sin plass.

Ja. men ikke særlig pedagogisk.

Jenta er delvis voksen, delvis barn. En vanskelig overgang. Jeg skjønte ikke nok om dette, før min pode var flere år eldre. Da så jeg det hele i et annet perpektiv.

Skrevet

Ja. men ikke særlig pedagogisk.

Jenta er delvis voksen, delvis barn. En vanskelig overgang. Jeg skjønte ikke nok om dette, før min pode var flere år eldre. Da så jeg det hele i et annet perpektiv.

For min del ville det vært pedagogisk drit å skulle stå og diskutere med en 15-åring hvorfor hun gjorde slik eller sånn. Hun har oppført seg særdeles utakknemlig og vist at tida for pakkekalender er omme. Synes jeg.

Skrevet

Jeg synes også man skal fjerne kalenderen. Hvis hun viser manglende respekt og plutselig virker veldig utakknemlig, ville jeg snakket med henne om dette.

Jeg husker selv da jeg var 15 og fortsatt var så heldig å få kalender hjemme( det var siste året, da). Det var koselig og en god tradisjon som jeg var glad for at min mor orket å fortsette med selv om jeg var blitt så stor.

Den oppførselen hun viser her, er bare så provoserende og jeg ville som sagt fjernet kalenderen(som jeg tipper hun kanskje innerst inne liker) og snakket med henne om respekt og folkeskikk.

Det er ikke vits å "dulle" med en 15 åring. Oppfører man seg slik, må man ta konsekvensene!

Skrevet

Jeg synes også man skal fjerne kalenderen. Hvis hun viser manglende respekt og plutselig virker veldig utakknemlig, ville jeg snakket med henne om dette.

Jeg husker selv da jeg var 15 og fortsatt var så heldig å få kalender hjemme( det var siste året, da). Det var koselig og en god tradisjon som jeg var glad for at min mor orket å fortsette med selv om jeg var blitt så stor.

Den oppførselen hun viser her, er bare så provoserende og jeg ville som sagt fjernet kalenderen(som jeg tipper hun kanskje innerst inne liker) og snakket med henne om respekt og folkeskikk.

Det er ikke vits å "dulle" med en 15 åring. Oppfører man seg slik, må man ta konsekvensene!

Akkurat det er mitt poeng også. Jeg gidder ikke dill. En 15-åring forstår hva hun har gjort og hvorfor kalenderen blir fjerna.

Skrevet

Poenget er at hun har ikke gjort dette overfor moren. Hun gjorde det (på rommet sitt) med ei venninne.

Hun har kanskej helt andre følelser runft denne julekalenderen, enn det denne handlignen får en til å tro. Stakkar jente ahr gjort noe utilgivelig, men kanskje under påvirkning fra situasjoenen med venninna. Hun må få ornde opp. Ikke bli overkjørt.

Skrevet

For min del ville det vært pedagogisk drit å skulle stå og diskutere med en 15-åring hvorfor hun gjorde slik eller sånn. Hun har oppført seg særdeles utakknemlig og vist at tida for pakkekalender er omme. Synes jeg.

Enig med deg. men jeg føler ikke at poenget mitt når frem her.

Mange slike konfrontasjoner, og jenta flykter (ut/inni seg selv /el.l)

Få fram følelsene og tankene. Hun er nok ikke så "slem" som dere vil ha det til.

Skrevet

Enig med deg. Jeg tror ikke jeg hadde giddet dille sånn med en 15-åring. Hun har begått et tillitsbrudd (om ikke så grovt, så veldig stygt!) og må ta konsekvensene av det. Hun visste utmerket godt hva hun gjorde og at det var helt galt og det er ingen urimelig straff å fjerne hele kalenderen.

Skrevet

Få fram følelsene og tankene. Hun er nok ikke så "slem" som dere vil ha det til.

Kanskje like greit å la den kalenderen henge der som en påminnelse om hva hun har gjort. Jeg tipper jenta er full av anger, og at dette ikke vil skje igjen.

Skrevet

Jeg sier ikke at hun er slem. Men hun har vist en oppførsel som fortjener en konsekvens. Jeg gidder ikke dille med unger, og ennå mindre en 15-åring. Derfor ville jeg fjerna hele greia og sagt at når man ikke viser at man er glad for noe man får, kan det være det samme.

Skrevet

Nei, det er vel ingen som sier hun er slem, men en slik oppførsel er ikke akseptabel og det må hun lære.

I tillegg må man tenke at hun hadde mulighet til å ordne opp da moren konfronterte henne med det, hvorpå hun bare fnyste. Hun er 15 år og da vet man bedre enn å oppføre seg slik, og man burde ta konsekvensene av sine handlinger slik alle må.

Ja, hun gjorde det kanskje mest for å tøffe seg for venninnen sin, men hva er nå det slags tull når man jo tross alt er 15 år?

Skrevet

Enig med deg. Jeg tror ikke jeg hadde giddet dille sånn med en 15-åring. Hun har begått et tillitsbrudd (om ikke så grovt, så veldig stygt!) og må ta konsekvensene av det. Hun visste utmerket godt hva hun gjorde og at det var helt galt og det er ingen urimelig straff å fjerne hele kalenderen.

Jeg er helt enig. Jeg diller ikke med unger, og ennå mindre med en 15-åring. ;)

Skrevet

Vi skjønner også at hun gjorde det for å tøffe seg overfor venninnen sin, men så lenge det hun gjorde var helt galt (og veldig stygt!) så er det ingen urimelig straff å fjerne kalenderen, syne jeg.

Å si at hun ikke gjorde det mot mora er helt feil, selv om mora ikke var der da det skjedde så er det absolutt mora hun gjør det mot!

Skrevet

Poenget er at hun har ikke gjort dette overfor moren. Hun gjorde det (på rommet sitt) med ei venninne.

Hun har kanskej helt andre følelser runft denne julekalenderen, enn det denne handlignen får en til å tro. Stakkar jente ahr gjort noe utilgivelig, men kanskje under påvirkning fra situasjoenen med venninna. Hun må få ornde opp. Ikke bli overkjørt.

''Stakkar jente ahr gjort noe utilgivelig, men kanskje under påvirkning fra situasjoenen med venninna. ''

Utilgivelig var vel et litt sterkt ord å bruke?

Skrevet

Ja - og det er hele poenget mitt. Selv om hun opfører seg barnslig, så må man delvis behandle henne som en "likemann", og gi henne avsvnar. Men å ta fra kalenderen - det gjør man mot BARN. Ikke mot voksne. Vis henne tillit selvom hun har gjort en feil. VIs henne at man forventer at hun kan få ordnet dette på en voksen måte. Ikke gjør henne liten, ved å behandle henne som et barn.

Jeg er faktisk enig med deg.

Jeg husker når jeg var femten. Det var mye som var vanskelig, blant annet forventninger fra familie og venner (ofte motstridende). Man er midt i mellom barn og voksen, og at foreldrene da gir en litt tid til å takle en situasjon med modenhet kan bety mye for utviklingen. Om trådstarter straffer datteren som hun er et barn, så signaliserer hun at hun er nettopp det. Mange av handlingene hennes framover vil være barnslige, men da må hun få tid og rom til å takle disse bedre.

Tenåringer, som barn, er spontane. Selv om de skal tenke konsekvenser og vurdere andres menneskers følelser, så er dette noe som må læres. Om hun bare fjerner kalenderen og legger saken død, så fjernes denne læringsmuligheten.

Skrevet

Jeg er faktisk enig med deg.

Jeg husker når jeg var femten. Det var mye som var vanskelig, blant annet forventninger fra familie og venner (ofte motstridende). Man er midt i mellom barn og voksen, og at foreldrene da gir en litt tid til å takle en situasjon med modenhet kan bety mye for utviklingen. Om trådstarter straffer datteren som hun er et barn, så signaliserer hun at hun er nettopp det. Mange av handlingene hennes framover vil være barnslige, men da må hun få tid og rom til å takle disse bedre.

Tenåringer, som barn, er spontane. Selv om de skal tenke konsekvenser og vurdere andres menneskers følelser, så er dette noe som må læres. Om hun bare fjerner kalenderen og legger saken død, så fjernes denne læringsmuligheten.

Men fjernes kalenderen til hun kommer med en unnskyldning til moren, så er vel det også en form for læring? Men en form for læring som samtidig viser at hennes handlinger medfører konsekvenser?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...