Gå til innhold

Datteren min på 15 åpnet flere luker i..........

Anbefalte innlegg

Skrevet

Men fjernes kalenderen til hun kommer med en unnskyldning til moren, så er vel det også en form for læring? Men en form for læring som samtidig viser at hennes handlinger medfører konsekvenser?

Jo, det kan fungere slik. Eller det kan gjøre at hun lukker seg helt og får en "jeg gir faen i både mammas følelser og kalenderen" holdning. Det spørs hvor sta hun er.

Jeg tenker som så at jeg ikke hadde fjernet et gode fra en voksen, fordi de ikke virket takknemlig nok. Jeg hadde nok ikke laget en kalender til neste år, med mindre vi ordnet opp i det, men jeg hadde ikke tatt vekk hva jeg allerede hadde gitt de.

• Svar 48
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• adelie

10

• mariaflyfly

6

• Lillemus

4

• sweetness

3

Populære dager

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

Hos oss har ungene sluttet med pakkekalendere da de har vært rundt 12, tror jeg... Nå ønsket 15-åringen seg en Flaxkalender, og det var jo veldig greit :)

Gjest utakknemlige barn
Skrevet

Poenget er at hun har ikke gjort dette overfor moren. Hun gjorde det (på rommet sitt) med ei venninne.

Hun har kanskej helt andre følelser runft denne julekalenderen, enn det denne handlignen får en til å tro. Stakkar jente ahr gjort noe utilgivelig, men kanskje under påvirkning fra situasjoenen med venninna. Hun må få ornde opp. Ikke bli overkjørt.

Hun gjorde det i påsyn av lillesøsteren i stua, ikke på rommet.

Skrevet

Ja - og det er hele poenget mitt. Selv om hun opfører seg barnslig, så må man delvis behandle henne som en "likemann", og gi henne avsvnar. Men å ta fra kalenderen - det gjør man mot BARN. Ikke mot voksne. Vis henne tillit selvom hun har gjort en feil. VIs henne at man forventer at hun kan få ordnet dette på en voksen måte. Ikke gjør henne liten, ved å behandle henne som et barn.

Jeg tror jeg begynner å bli enig med deg. Femtenåringer har ofte et kaotisk følelsesliv. De er fortsatt bare barn selv om det kanskje ikke ser slik ut utad... Det er ikke alltid barn i den alderen fullt ut tenker over konsekvensen av det de gjør. Mor bør ta opp saken med henne og forklare hvor skuffet hun ble over denne oppførselen og at hun har mest lyst å bare fjerne kalenderen. Forhåpentligvis vil jenta da forstå hvor dumt dette var (hun har sikkert allerede skjønt det helt av seg selv!) og vise at hun angrer. Da tenker også jeg at hun bør få en ny sjanse. Man kan se på dette som god lærdom. Jenta blir mer ydmyk for hva mor egentlig gjør for dem og hun får sjansen til å snu den negative trenden. Hvis mor straffer jenta, vil hun kanskje utvikle et "stengsel" mellom seg og mor, noe som bare kan skape verre problemer...

Må innrømme at jeg begynner å se at du har et poeng ;-)

Skrevet

Jo, det kan fungere slik. Eller det kan gjøre at hun lukker seg helt og får en "jeg gir faen i både mammas følelser og kalenderen" holdning. Det spørs hvor sta hun er.

Jeg tenker som så at jeg ikke hadde fjernet et gode fra en voksen, fordi de ikke virket takknemlig nok. Jeg hadde nok ikke laget en kalender til neste år, med mindre vi ordnet opp i det, men jeg hadde ikke tatt vekk hva jeg allerede hadde gitt de.

Enig med deg!

Skrevet

Hun gjorde det i påsyn av lillesøsteren i stua, ikke på rommet.

Ja, og det var veldig dumt. Så hun har en opprydningsjobb i forhold til det inntrykket dette har gjort på lillsesøster også!

Skrevet

For min del ville det vært pedagogisk drit å skulle stå og diskutere med en 15-åring hvorfor hun gjorde slik eller sånn. Hun har oppført seg særdeles utakknemlig og vist at tida for pakkekalender er omme. Synes jeg.

Helt enig. Man diller da ikke slik med 15-åringer??

Skrevet

Jeg synes det er respektløst å fjerne den. Man behøver ikke oppføre seg barnslig selv om tenåringen gjør det. Da blir det en kamp på gale premisser.

Enten har du ingen barn, eller så... ja, nei bare glem det. Du viser uansett ikke særlig gode evner.

Skrevet

Jeg synes ikke det er en barnslig reaksjon overhodet. Det er rett og slett på sin plass.

Enig med deg, for en gangs skyld.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...