Gå til innhold

Samvær m/ far - Jeg er lei nå


Glimtipper

Anbefalte innlegg

Siden vi gikk fra hverandre, har eksen hatt et noe rotete liv, for å ikke snakke om en rotete og skitten leilighet. Vi har bodd i samme bygning og det har vært greit, selv om samværet har blitt tilfeldig. Men da kunne jeg i hvert fall følge med og passe på at Squishy fikk mat, klær og søvn. Han har da avlyst deler av pappahelgene, vært full/ikke dukket opp når han skulle ha barnet osv. Nå har han flyttet og det har også sine fordeler, men det gjør pappa-helgene desto viktigere, siden han ikke bare kan droppe innom og si hei til 2-åringen.

Forrige samværshelg avlyste han halvparten av den, fordi han ville reise bort i stedet. Greit nok. Nå avlyser han nok en gang, av samme grunn. Helga etter det er vi bortreist for jula (han orket ikke ta barnet med til sin familie i England). Nyttårsaften ville han heller ikke se han, så da drar jeg til familie igjen.

Der han bor nå har han heller ikke en soveplass til sønnen sin og det ser ikke ut som han kommer til å ordne det i nærmeste framtid.

Jeg kjenner jeg er litt lei nå. En ting er at det er viktig med samvær, en annen ting er at det er viktig for meg med en pause. Squishy har ikke fått barnehageplass og vi er sammen hele dagen. Jeg får ikke "jobbet" (skrevet) og julegavehandlingen er et slit med en utålmodig, varm og trassig 2-åring. I tillegg er det klart vi begge blir lei av hverandre, selv om jeg bruker åpen barnehage og barnepassen på treningssenteret.

Noen mener jeg burde sette ned foten å forlange at pappaen tar ansvar, men jeg vet ikke om jeg orker å holde han ansvarlig. Han kan holde seg selv ansvarlig for en gangs skyld, jeg er lei av å tvinge han til å ta de riktige avgjørelsene for seg selv og barnet.

Men hva synes dere? Burde jeg "tvinge" fram samvær (ikke med loven i hånd, men ved å bli sint) eller bare la han seile sin egen sjø? Hva i all verden skal jeg si til Squishy i framtiden, når pappaen er så lite forutsigbar i sin væremåte?

Jeg kjenner jeg er sliten av hele situasjonen akkurat nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Trillepiker? Barnepark? Som alenemor går du vel foran en del i køen for barnehageplass, men det er sikkert mange andre som er enda høyere prioritert.

Jeg skjønner godt at du trenger et pusterom, men hadde du greid å slappe av når Squishy var hos faren? Faren høres ikke ut til å være i stand til å ta seg av et lite barn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva sier avtalen deres?

Jeg hadde definitivt ikke giddi å basere frihelgene mine på om det behaget faren å ha barnet eller ikke. Dersom du ikke kan regne med hjelp fra han, er det bedre å vite om det, slik at du er klar over hva du må forholde deg til.

Jeg hadde dratt ham med til ny runde med mekling på familievernkontoret. Så får du fram hva han er ute etter - og dersom han ikke vil ha samvær, kan du sørge for at han betaler det bidraget han skal, og du kan skaffe deg avlastning på andre måter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trillepiker? Barnepark? Som alenemor går du vel foran en del i køen for barnehageplass, men det er sikkert mange andre som er enda høyere prioritert.

Jeg skjønner godt at du trenger et pusterom, men hadde du greid å slappe av når Squishy var hos faren? Faren høres ikke ut til å være i stand til å ta seg av et lite barn.

Han deler leilighet med en tre-barns far jeg kjenner litt fra før, så jeg hadde stolt på at det gikk bra.

Jeg er jo nødt til det, jeg kan ikke nekte samvær, men han kan bare la være å dukke opp. Jadda...

Og jeg skal se på andre muligheter for pusterom. Men nå får jeg ny samboer om et par måneder, som er fantastisk med Squishy, så det vil nok hjelpe masse i seg selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva sier avtalen deres?

Jeg hadde definitivt ikke giddi å basere frihelgene mine på om det behaget faren å ha barnet eller ikke. Dersom du ikke kan regne med hjelp fra han, er det bedre å vite om det, slik at du er klar over hva du må forholde deg til.

Jeg hadde dratt ham med til ny runde med mekling på familievernkontoret. Så får du fram hva han er ute etter - og dersom han ikke vil ha samvær, kan du sørge for at han betaler det bidraget han skal, og du kan skaffe deg avlastning på andre måter.

Vi har ingen skriftlig avtale, bare muntlig. Vi har heller ikke vært på familievernkontoret, da han sa nei til det en stund tilbake.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min første tanke er at du kanskje ikke ville slappet av med å ha sønnen din hos han slik du forteller at han er. Kan det hende at det er bedre at kontakten de to imellom blir å komme på besøk til dere? Kanskje dette bare er en dårlig periode for han?

Når det gjelder ditt behov for fri, så forstår jeg det veldig godt. Kunne det være en mulighet å alliere deg med andre alenemødre/venninner slik at dere kunne hjelpe hverandre ut en helg i mnd eller noe?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Persille1365381127

Vi har ingen skriftlig avtale, bare muntlig. Vi har heller ikke vært på familievernkontoret, da han sa nei til det en stund tilbake.

Han kan faktisk ikke velge å si nei til det - dere er begge forpliktet til å møte til samtale der, dersom dere begge vil treffe barnet.

Om han ikke vil møte - så må han innfinne seg med den ordningen du lager, han har fått muligheten til å uttale seg, og valgte å ikke gjøre det.

Kall ham inn på nytt, hastetime - og si at han MÅ møte, han kan ikke velge å si han ikke vil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min første tanke er at du kanskje ikke ville slappet av med å ha sønnen din hos han slik du forteller at han er. Kan det hende at det er bedre at kontakten de to imellom blir å komme på besøk til dere? Kanskje dette bare er en dårlig periode for han?

Når det gjelder ditt behov for fri, så forstår jeg det veldig godt. Kunne det være en mulighet å alliere deg med andre alenemødre/venninner slik at dere kunne hjelpe hverandre ut en helg i mnd eller noe?

Samværshelgene er uansett utenfor min kontroll. Han har lov til å se Squishy i sine helger og kan forlange det, men også avlyse om det passer han. Jeg har derfor innfunnet meg med at ting ikke er perfekt når de er sammen, men barnet lider ikke direkte nød og får sett pappaen sin. Jeg var innom hver dag før, men nå vil jeg vel ringe i stedet for.

Jeg har dessverre ingen venner med barn, men jeg kommer til å snakke med familien jeg har her i Oslo og se om de kan trå litt til før jul.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huff, ikke lett dette. Hvis han ikke tar ansvar så blir det ikke lett å tvinge han til det heller. Prøv å kvise ut av han hva han egentlig vil, vil han ikke så er det tross alt letter å forholde seg til enn at det er tilfeldig.

En alvorsprat er på sin plass.

Men er ikke du gravid på nytt med en person du er litt usikker på? Kan du nå risikere å få to slike fedre? Da får du litt å stri med i tilfelle.

Jeg har aldri skjønt de foreldrene som ikke vil ta vare på sine barn. Barna mine er noe av det viktigste jeg har og aldri i verden om jeg hadde latt dem i stikken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han kan faktisk ikke velge å si nei til det - dere er begge forpliktet til å møte til samtale der, dersom dere begge vil treffe barnet.

Om han ikke vil møte - så må han innfinne seg med den ordningen du lager, han har fått muligheten til å uttale seg, og valgte å ikke gjøre det.

Kall ham inn på nytt, hastetime - og si at han MÅ møte, han kan ikke velge å si han ikke vil.

Åh, så bra! Endelig noe han MÅ og ikke kan velge!

Jeg bestiller time etter jul!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huff, ikke lett dette. Hvis han ikke tar ansvar så blir det ikke lett å tvinge han til det heller. Prøv å kvise ut av han hva han egentlig vil, vil han ikke så er det tross alt letter å forholde seg til enn at det er tilfeldig.

En alvorsprat er på sin plass.

Men er ikke du gravid på nytt med en person du er litt usikker på? Kan du nå risikere å få to slike fedre? Da får du litt å stri med i tilfelle.

Jeg har aldri skjønt de foreldrene som ikke vil ta vare på sine barn. Barna mine er noe av det viktigste jeg har og aldri i verden om jeg hadde latt dem i stikken.

Jeg er ikke gravid lenger. Og jeg er ikke usikker på kjæresten jeg har nå, vi har ordnet opp i det problemet vi hadde og det går mye bedre :)

Nei, jeg skjønner heller ikke at han ikke ønsker å ta ansvar, de få dagene i måneden han må være pappa. Resten av tiden er han tross alt fri og frank.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Persille1365381127

http://www.aleneforeldreforeningen.no/

Her får du hjelp til avlastning hvertfall :) Det er gratis, og man bytter tjeneste mot tjeneste. Du må være der litt innimellom og passe andres barn, mot at de passer ditt barn når du trenger det. http://www.aleneforeldreforeningen.no/index.php?mod=pcat&sess=l1443593

Og, det er alltid en fast ansatt til stede - så det er aldri bare "hvem som helst" som er der. Iom at du har endel ledig tid på dagtid, så har du muligheten til å jobbe deg opp endel fritimer. Og når det gjelder helgene - så kan du jo være der de helgene du har S, og ta ham med - slik at du kan ha han der noen timer de helgene du ikke skulle hatt ham.

De søker forresten etter ny assistent også - kanskje det hadde vært noe?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Persille1365381127

Jeg er ikke gravid lenger. Og jeg er ikke usikker på kjæresten jeg har nå, vi har ordnet opp i det problemet vi hadde og det går mye bedre :)

Nei, jeg skjønner heller ikke at han ikke ønsker å ta ansvar, de få dagene i måneden han må være pappa. Resten av tiden er han tross alt fri og frank.

Ok, er det avklart? Sikker? Vet ikke hva jeg skal si... Ta deg som et tegn fra oven, du har blitt testet og funnet verdig :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi har ingen skriftlig avtale, bare muntlig. Vi har heller ikke vært på familievernkontoret, da han sa nei til det en stund tilbake.

Jeg er fullstendig enig med Persille. Han kan ikke velge å ikke møte, da må han ta til takke med den ordningen som blir avtalt.

Forresten - hva med å skaffe parkplass til ungen? Det vil skaffe deg et par timers pusterom på dagtid, og sønnen din vil få treffe andre unger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

http://www.aleneforeldreforeningen.no/

Her får du hjelp til avlastning hvertfall :) Det er gratis, og man bytter tjeneste mot tjeneste. Du må være der litt innimellom og passe andres barn, mot at de passer ditt barn når du trenger det. http://www.aleneforeldreforeningen.no/index.php?mod=pcat&sess=l1443593

Og, det er alltid en fast ansatt til stede - så det er aldri bare "hvem som helst" som er der. Iom at du har endel ledig tid på dagtid, så har du muligheten til å jobbe deg opp endel fritimer. Og når det gjelder helgene - så kan du jo være der de helgene du har S, og ta ham med - slik at du kan ha han der noen timer de helgene du ikke skulle hatt ham.

De søker forresten etter ny assistent også - kanskje det hadde vært noe?

Dette var veldig smart!

Jeg skal melde meg inn så snart jeg har råd. Takk for tipset! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, er det avklart? Sikker? Vet ikke hva jeg skal si... Ta deg som et tegn fra oven, du har blitt testet og funnet verdig :)

Ja, det er nok det. Testene er negative nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Samværshelgene er uansett utenfor min kontroll. Han har lov til å se Squishy i sine helger og kan forlange det, men også avlyse om det passer han. Jeg har derfor innfunnet meg med at ting ikke er perfekt når de er sammen, men barnet lider ikke direkte nød og får sett pappaen sin. Jeg var innom hver dag før, men nå vil jeg vel ringe i stedet for.

Jeg har dessverre ingen venner med barn, men jeg kommer til å snakke med familien jeg har her i Oslo og se om de kan trå litt til før jul.

Familien hadde nok vært det beste, men her er en link du kan se på.

http://www.mamut.net/barnepasseren/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er fullstendig enig med Persille. Han kan ikke velge å ikke møte, da må han ta til takke med den ordningen som blir avtalt.

Forresten - hva med å skaffe parkplass til ungen? Det vil skaffe deg et par timers pusterom på dagtid, og sønnen din vil få treffe andre unger.

Jeg trodde det kun var for barn over tre, men jeg skal søke på en i vår bydel nå :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, er det avklart? Sikker? Vet ikke hva jeg skal si... Ta deg som et tegn fra oven, du har blitt testet og funnet verdig :)

Jeg skal til innvendig ultralyd senere i dag for å være helt sikker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg trodde det kun var for barn over tre, men jeg skal søke på en i vår bydel nå :)

Parkene har hatt dårlige tider etter at det ble sånn satsning på barnehager, og alderen på parkbarna har sunket. De tar oftere inn yngre barn enn de egentlig ønsker seg, så bare søk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...