miriander Skrevet 9. juni 2001 Del Skrevet 9. juni 2001 Jeg jobber i et stort firma. Sitter mye på tlf. Sitter i et åpnet kontorlandskap med ca 25 personer. Og her er masse pc'er... Jeg sliter med at etter retningen på utblåsningen av "frisk luft" ble snudd mot meg...så har jeg nå i en uke vært veldig hes og plaget av hoste. Jeg har fra før astma/allergi og tar clarityn-S og Oxis Turbhaler 4,5 mikrogram/dose. Hver gang jeg nå skal legge meg for å sove så hoster jeg så mye at jeg ikek får sove særlig bra. Jeg har i natt prøvd å sitte ligge, men da får en jo bare ondt i skuldre og i det hele tatt... Og på jobb så hver gang jeg skal ta en tlf. så bygger det seg opp. Først hoster jeg litt og så bar må jeg hoste. Vers når jeg skal puste inn...da kribler det slik at jeg bare må hoste. og så prøver en da og mute ut den en snakker med for å hoste og så inn på tlf. igjen. Til sist renner øyne, nese og jeg hoster slik at jeg nesten brekker meg. Jeg blir også rød på øynene. Et slikt anfall vare ca 5 min og jeg svetter i tillegg mye. Jeg blir utrolig sliten av å ha det slik. jeg har i den siste uken drukker Tuxi hosesaft for slimet og en solid hostesaft jeg fikk for 1 år siden av en leg (da jeg og hadde hose, men da pga. ombygginger på jobb), hostesaften heter noe slikt som cons.... Men jeg føler jeg ikke blir frisk...hva skal jeg gjøre? Bør jeg ta fri fra jobb og bli frisk... (når jeg jobber dag har jeg disse dagene sluppet og ta tlf. - minus idag lørdag...fordi det er bare meg her...) Eller bør jeg gå til leg og endre medisineringen? Har du noen råd? Hilsen en oppgitt 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/29279-astma-og-host/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Wenke Lunde, Sykepleier Skrevet 10. juni 2001 Del Skrevet 10. juni 2001 Ja, dette høres ille ut. Det er ikke vanlig at man kun tar Oxis, som er et astmamiddel mot anfall. Dvs den skal du ta om du får et anfall av tungpust. Virkningsn varer i 12 timer. Den skal - etter boken - kombineres med et inhalasjonssteroid. Inhalasjonssteroidet som hører til Oxis heter Pulmicort, og skal tas regelmessig morgen og kveld sammen med Oxis. Pulmicort er forebyggende, og meget viktig i astmabehandling. Det høres ikke ut som om du har godt av å sitte i "strømmen", så dette bør du bli fritatt for. Hvis ikke strømmen snur, må du gjøre det. Du blir bare syk av det, så om ikke strømmen kan snus og heller ikke du kan flyttes, ligger svaret der av seg selv. Hoste er et kjent symptom mht astma. Så sterkt som du hoster, er du tydeligvis underbehandlet. Så jeg vil gjøre som du selv foreslår, gå til legen din og be ham se over medisineringen. For meg ser det ut som om den må justeres. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/29279-astma-og-host/#findComment-117725 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.