Gå til innhold

Hei alle sammen! Ekte DOL-karameller


Lotte :o)

Anbefalte innlegg

Skal vi sammen forske oss fram til ekte DOL-karameller til jul?

Gjerne både myke og harde karameller (min favoritt) og knekk. Er det noen her som har den perfekte og velutprøvde oppskrift, så del gjerne! Jeg elsker karameller, men har ikke laget det på mange år :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

ååå jeg har en oppskrift på kjempekode karameller, men bare sjybert vet hvor den er nå:( vet det var noe greier med brunost, sukker,melk (?)og ...... ja, jeg husker ikke.. søren ass! :)

puttet det hvertfall i steikepannen og når det var smeltet, helte vi det over på matpapir hvor det stivnet så skjærte vi de opp i biter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ååå jeg har en oppskrift på kjempekode karameller, men bare sjybert vet hvor den er nå:( vet det var noe greier med brunost, sukker,melk (?)og ...... ja, jeg husker ikke.. søren ass! :)

puttet det hvertfall i steikepannen og når det var smeltet, helte vi det over på matpapir hvor det stivnet så skjærte vi de opp i biter.

Du må finne den oppskrifta, kan du skjønne! :) Let i vei...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

[quote name=Lotte :o)' timestamp='1196692033' post='3737887]

Du må finne den oppskrifta, kan du skjønne! :) Let i vei...

hehe, ok. skal ha den på plass til neste jul :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

MMMM. Jeg er så søtsyk... og når jeg leste dette innlegget fikk jeg kjempe lyst å lage karameller.. Når jeg først får lyst på noe, MÅ jeg ha det. Tenkt da jeg var gravid i fjor jul da :) he, he

Skal finne en oppskrift og prøve den.. (selfv med fløte i, det er jo snart jul :) hvis den er god kan jeg legge den ut...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Høstløvet

MMMM. Jeg er så søtsyk... og når jeg leste dette innlegget fikk jeg kjempe lyst å lage karameller.. Når jeg først får lyst på noe, MÅ jeg ha det. Tenkt da jeg var gravid i fjor jul da :) he, he

Skal finne en oppskrift og prøve den.. (selfv med fløte i, det er jo snart jul :) hvis den er god kan jeg legge den ut...

Supert:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjærringa

Her er verdens beste karameller =)

1 bx fløte (3,3dl) has i kjele. Hell i sukker fra litt avstand så det blir et lite hvitt "fjell" som stikker opp fra fløten. Dekk "fjellet" med lys sirup. Kokes lenge og vel, sikkert en time. Ta i litt kakao hvis du vil ha sjokoladesmak. Ta gjerne i mandler også, som kan kokes med hele tiden. Dette blir i så fall verdens beste "brente mandler". Når er de ferdige? Ta et drypp i et glass kaldt vann ved jevne mellomrom og sjekk konsistensen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Høstløvet

Her er verdens beste karameller =)

1 bx fløte (3,3dl) has i kjele. Hell i sukker fra litt avstand så det blir et lite hvitt "fjell" som stikker opp fra fløten. Dekk "fjellet" med lys sirup. Kokes lenge og vel, sikkert en time. Ta i litt kakao hvis du vil ha sjokoladesmak. Ta gjerne i mandler også, som kan kokes med hele tiden. Dette blir i så fall verdens beste "brente mandler". Når er de ferdige? Ta et drypp i et glass kaldt vann ved jevne mellomrom og sjekk konsistensen.

Hvor mye sukker og sirup? Her må alt inn med teskjed:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjærringa

Hvor mye sukker og sirup? Her må alt inn med teskjed:-)

Beklager, jeg vet ikke hvor mye....Du tømmer sukkeret midt i kjelen sånn at det blir et lite "fjell" som stikker opp, også dekker du dette fjellet med sirup (ca 1 dl kanskje?). Siden dette er en slumpe-oppskrift, betyr det at den blir god uansett om det blir litt mye av det ene, og litt mindre av det andre. Kos deg =)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne er god, men om det er i kategorien myke eller harde karameller kan jeg visst ikke svare på.

3 dl (250 g) sukker

1 dl vann

2 ss eddik

1/3 ts natron

2,5 dl følte

Kok opp sukker, vann og eddik og kok til det er lysegult. Ta kjelen av varmen og rør i natron. Pisk fløten i litt av gangen. Sett kjelen over på kraftig varme og kok til den har riktig konsistens. Riktig konsistens er når en teskje av massen kan puttes i et glass kaldt vann, formes til en kule og kjennes elastisk. Bruk evt. termometer: temperatur 122 grader.

Det står også under ingredienslisten "for seg selv" "dessuten: 25 g smør", men jeg aner ikke hva smøret skal brukes til og jeg har laget karamellene uten det. Noen som har forslag til hva smøret skal brukes til?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Høstløvet

Denne er god, men om det er i kategorien myke eller harde karameller kan jeg visst ikke svare på.

3 dl (250 g) sukker

1 dl vann

2 ss eddik

1/3 ts natron

2,5 dl følte

Kok opp sukker, vann og eddik og kok til det er lysegult. Ta kjelen av varmen og rør i natron. Pisk fløten i litt av gangen. Sett kjelen over på kraftig varme og kok til den har riktig konsistens. Riktig konsistens er når en teskje av massen kan puttes i et glass kaldt vann, formes til en kule og kjennes elastisk. Bruk evt. termometer: temperatur 122 grader.

Det står også under ingredienslisten "for seg selv" "dessuten: 25 g smør", men jeg aner ikke hva smøret skal brukes til og jeg har laget karamellene uten det. Noen som har forslag til hva smøret skal brukes til?

Kanskje til å smøre bakepapiret med??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Letingen etter oppskriften er i gang - det viste seg at søster hadde den, så den kommer...! Synes såklart at de jeg lager er verdens beste karameller da... Hehe... De er harde og seige, og setter seg skikkelig fast i tennene... ;)

Skal skrive den inn (i detalj) så fort jeg får den...!

Må jo snart se å få laget dem også...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Letingen etter oppskriften er i gang - det viste seg at søster hadde den, så den kommer...! Synes såklart at de jeg lager er verdens beste karameller da... Hehe... De er harde og seige, og setter seg skikkelig fast i tennene... ;)

Skal skrive den inn (i detalj) så fort jeg får den...!

Må jo snart se å få laget dem også...

Bra! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...