Gå til innhold

Vedr. sep. av medisin, lysbebe og hypomani


Gjest pime

Anbefalte innlegg

Hei NHD

1. Har du noen erfaringer vedr. utvikling av hypomani ved med. seponeringer? Tenker spes. på effexor, men ogsså B-preparater.

2. Vil en evt. slik hypomani være av mildere karakter?

3. Har du sett hypomani/ mani ved lysbehandling?

4. Jeg mener selv at disse tingene har giret meg opp, men tror du hypomaninen mest trolig var under oppseiling uavhengig av disse tingene.

5. Er det helt utelukket og få hypomani ved oppstart av neuroleptika? (Jeg tenker da på med. utløst)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest BipolarII...jeg visst

Prøver ikke å framstå som en NHD her, men kan si noe likevel:P

Da jeg bare gikk på AD, ble jeg gira da den begynte å virke, hypomani og at det kom raskere svingninger fra den ene polen til den andre. Da jeg seponerte og gikk på altfor lav dose av SS, ble jeg faktisk hypoman. Det føltes jo deilig og jeg overbeviste meg selv om at det kun var fordi jeg var i mitt ess. Men det var en hypomani, ser jeg nå i ettertid. Det dalte dog etter et par-tre uker rett ned i kjelleren og depresjon :( Denne hypomanien min da ved seponering var av det jeg vil kalle moderat til mild karakter. Da jeg startet med SS, ble jeg også hypoman og gikk inn i mixed state, som jeg aldri hadde hatt før. Men psyk trodde det var helt tilfeldig. Det var det sikkert også (?).

"Har du sett hypomani/ mani ved lysbehandling?"

Hadde en slik energilampe/lyslampe jeg forsøkte. Og jeg ble helt hypoman av det. Noe veldig også. Skravla gikk i et sett og jeg ble utrolig kreativ, sov bare 2-3 timer om natta og var likevel fit for fight, økte jobbmengden til halvannen stilling + avla noen ekstra universitetseksamener ved siden av. Fungerte så godt at jeg brukte den lengre og lengre enn det som sto oppført/anbefalt i bruksanvisninga... Dette var før jeg visste at jeg hadde BP. Vil nok ikke ta sjansen på å gjøre dette igjen, i hvert fall ikke i samme mon. Ble ikke deprimert det året forresten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøver ikke å framstå som en NHD her, men kan si noe likevel:P

Da jeg bare gikk på AD, ble jeg gira da den begynte å virke, hypomani og at det kom raskere svingninger fra den ene polen til den andre. Da jeg seponerte og gikk på altfor lav dose av SS, ble jeg faktisk hypoman. Det føltes jo deilig og jeg overbeviste meg selv om at det kun var fordi jeg var i mitt ess. Men det var en hypomani, ser jeg nå i ettertid. Det dalte dog etter et par-tre uker rett ned i kjelleren og depresjon :( Denne hypomanien min da ved seponering var av det jeg vil kalle moderat til mild karakter. Da jeg startet med SS, ble jeg også hypoman og gikk inn i mixed state, som jeg aldri hadde hatt før. Men psyk trodde det var helt tilfeldig. Det var det sikkert også (?).

"Har du sett hypomani/ mani ved lysbehandling?"

Hadde en slik energilampe/lyslampe jeg forsøkte. Og jeg ble helt hypoman av det. Noe veldig også. Skravla gikk i et sett og jeg ble utrolig kreativ, sov bare 2-3 timer om natta og var likevel fit for fight, økte jobbmengden til halvannen stilling + avla noen ekstra universitetseksamener ved siden av. Fungerte så godt at jeg brukte den lengre og lengre enn det som sto oppført/anbefalt i bruksanvisninga... Dette var før jeg visste at jeg hadde BP. Vil nok ikke ta sjansen på å gjøre dette igjen, i hvert fall ikke i samme mon. Ble ikke deprimert det året forresten.

man kan bruke lyslampe når man er bipolar, men man skal slutte hvis man mister nattesøvnen:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest BipolarII...jeg visst

man kan bruke lyslampe når man er bipolar, men man skal slutte hvis man mister nattesøvnen:)

Tubbel, har du erfaring med bruk av det? Fungerer det i så fall bra for deg? Og må du ha mindre enn de anbefalte tidsdosene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tubbel, har du erfaring med bruk av det? Fungerer det i så fall bra for deg? Og må du ha mindre enn de anbefalte tidsdosene?

nei jeg har ikke prøvd ennå, men har lampa...med beskjed om at den vil hjelpe meg kjempemasse, men at jeg må slutte om jeg mister nattesøvnen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest BipolarII...jeg visst

nei jeg har ikke prøvd ennå, men har lampa...med beskjed om at den vil hjelpe meg kjempemasse, men at jeg må slutte om jeg mister nattesøvnen

Ok:) Som sagt jeg ble ikke deprimert det året, og det blir jeg alltid når vinteren setter inn. Så lurer litt på om det kanskje kan være et triks å bruke en sånn igjen, men da i SMÅ doser selvsagt. Kan jo ikke ha noe av det andre som sist. Da blir jeg bankerott og lager sikkert opp til storstilt party med så mange mennesker at leiligheten vår ikke rommer dem igjen:P For ble virkelig hypo av den lyslampa den gangen. Et råd: vær forsiktig så det ikke tar av:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ok:) Som sagt jeg ble ikke deprimert det året, og det blir jeg alltid når vinteren setter inn. Så lurer litt på om det kanskje kan være et triks å bruke en sånn igjen, men da i SMÅ doser selvsagt. Kan jo ikke ha noe av det andre som sist. Da blir jeg bankerott og lager sikkert opp til storstilt party med så mange mennesker at leiligheten vår ikke rommer dem igjen:P For ble virkelig hypo av den lyslampa den gangen. Et råd: vær forsiktig så det ikke tar av:)

jeg får den ikke for depresjon heller, for det har jeg ikke lenger, men fordi jeg sover ekstremt mye, så den skal hjelpe mot det også. spennende... håper bare jeg greier stå opp tidlig nok i morgen til at jeg rekker prøve den:P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...