Gå til innhold

tiggere


pekkaline

Anbefalte innlegg

Jeg synes det er skummelt med fremmede som buser på og vil ha penger, selge roser eller hva det måtte være. Jeg har aldri likt dem.

Men så tenker jeg, hva om det var meg som var så vanskelig stilt at jeg måtte ut å tigge....Er alle like skumle? Det er lenge siden jeg så en tigger, men så jeg flyr ikke så mye rundt på byen heller da...

Jeg synes at 150kr dagen hørtes lite ut. Var det ikke et program på tv der det ble sagt at de fikk opptil 2oookr på en dag?

http://www.fvn.no/nyheter/kristiansand/article536362.ece

Hva synes du om tigging? Gir du dem noe?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg jobber jo i sentrum i Kristiansand, og ser disse tiggerne daglig. Synes det er helt forferdelig at de "oversvømmer" byen på dnne måten. Noen av dem kommer helt sikkert fra trange kår, men Fævennen viste jo i går at noen av dem bor i dyre boliger i Mandal og tigger i Kristiansand.

Det er ikke vanskelig å få seg jobb nå, hvis en vil. Så de får nå heller jobbe - mener jeg.

Synes det er ubehagelig å se dem, og jeg gir ikke ei krone til disse! Da gir jeg heller til organisasjoner som hjelper folk som har det vanskelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gir som regel hvis jeg har småpenger i lomma.

En vinter kjøpte jeg kaffe så og si hver dag til en fyr som stod ved oppgangen til t-banen der jeg gikk forbi til jobben. Det var en jævlig kald vinter. Han var en koselig fyr. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg jobber jo i sentrum i Kristiansand, og ser disse tiggerne daglig. Synes det er helt forferdelig at de "oversvømmer" byen på dnne måten. Noen av dem kommer helt sikkert fra trange kår, men Fævennen viste jo i går at noen av dem bor i dyre boliger i Mandal og tigger i Kristiansand.

Det er ikke vanskelig å få seg jobb nå, hvis en vil. Så de får nå heller jobbe - mener jeg.

Synes det er ubehagelig å se dem, og jeg gir ikke ei krone til disse! Da gir jeg heller til organisasjoner som hjelper folk som har det vanskelig.

Ja jeg har også hørt om dem som bor i luksus mens de tigger. Slike høres ikke ut til å trenge hjelp...

I lillesand mener jeg å huske at de anmeldte noen innpåslitne roseselgere. Nei de får holde seg borte når man har avvist dem!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gir som regel hvis jeg har småpenger i lomma.

En vinter kjøpte jeg kaffe så og si hver dag til en fyr som stod ved oppgangen til t-banen der jeg gikk forbi til jobben. Det var en jævlig kald vinter. Han var en koselig fyr. :)

Det er fint å kunne hjelpe. Men når man leser at de bor i luksus noen av dem, da faller hele vitsen med å gi noe bort... Det er sikkert mange med tragisk fortid. Men tanken på tiggere er skremmende. Vet ikke helt hvorfor jeg tenker slik men...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er fint å kunne hjelpe. Men når man leser at de bor i luksus noen av dem, da faller hele vitsen med å gi noe bort... Det er sikkert mange med tragisk fortid. Men tanken på tiggere er skremmende. Vet ikke helt hvorfor jeg tenker slik men...

Jeg tror ikke de narkomane jeg pleier å gi noen kroner lever i luksus, akkurat. Og jeg har råd til å avse en tier eller fem i uka.Det har de aller, aller fleste. De som tigger har et langt kjipere liv enn meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror ikke de narkomane jeg pleier å gi noen kroner lever i luksus, akkurat. Og jeg har råd til å avse en tier eller fem i uka.Det har de aller, aller fleste. De som tigger har et langt kjipere liv enn meg.

De fleste bor nok ikke i luksus som dem i mandal. Ja, vi bør kunne avse litt, men eh...jeg må nok se dem an, jeg føler meg nesten redd for dem... Snodig! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elextra

Hvorfor ikke til rumenske yrkestiggere da?

Egentlig gir jeg ikke til tiggere overhodet, men har gjort unntak for noen narkomane fordi de er i en slik sårbar gruppe (som er lett å kjenne seg - eller naboen - igjen i) og fordi jeg synes det er bedre at de tigger enn at de begår lovbrudd eller prositusjon for å få den daglige dosen.

Jeg ønsker ikke å oppfordre til at rumenere og andre skal komme hit til Norge bare for å tigge. Jo mer vi gir, jo flere kommer til å komme hit å tigge på denne måten.

I tillegg vet jeg at det finnes bakmenn blant rumenerne som tar mye av det tiggerne får - dette gir meg enda mindre lyst til å gi dem noe.

Ideelt sett burde vi kanskje dele all vår overflod med hele verden, men i så fall bør det gjøres på annen måte enn å gi til dem som sitter på gaten med utstrukket hånd.

For å dele en ørliten del av min overflod, gir jeg jevnlig penger til flere gode formål, og synes dét er en riktigere og mer rettferdig måte å dele noe av overfloden på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Egentlig gir jeg ikke til tiggere overhodet, men har gjort unntak for noen narkomane fordi de er i en slik sårbar gruppe (som er lett å kjenne seg - eller naboen - igjen i) og fordi jeg synes det er bedre at de tigger enn at de begår lovbrudd eller prositusjon for å få den daglige dosen.

Jeg ønsker ikke å oppfordre til at rumenere og andre skal komme hit til Norge bare for å tigge. Jo mer vi gir, jo flere kommer til å komme hit å tigge på denne måten.

I tillegg vet jeg at det finnes bakmenn blant rumenerne som tar mye av det tiggerne får - dette gir meg enda mindre lyst til å gi dem noe.

Ideelt sett burde vi kanskje dele all vår overflod med hele verden, men i så fall bør det gjøres på annen måte enn å gi til dem som sitter på gaten med utstrukket hånd.

For å dele en ørliten del av min overflod, gir jeg jevnlig penger til flere gode formål, og synes dét er en riktigere og mer rettferdig måte å dele noe av overfloden på.

''I tillegg vet jeg at det finnes bakmenn blant rumenerne som tar mye av det tiggerne får - dette gir meg enda mindre lyst til å gi dem noe.

''

Det blir tilbakevist at det står bakmenn bak.

http://www.nrk.no/nyheter/distrikt/ostlandssendingen/1.1839540

http://www.dagsavisen.no/innenriks/article313648.ece

Forøvrig støtter jeg deg i tankegangen om å gi til hjelpeorganisasjoner som kan yte god hjelp til dem som trenger det. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elextra

''I tillegg vet jeg at det finnes bakmenn blant rumenerne som tar mye av det tiggerne får - dette gir meg enda mindre lyst til å gi dem noe.

''

Det blir tilbakevist at det står bakmenn bak.

http://www.nrk.no/nyheter/distrikt/ostlandssendingen/1.1839540

http://www.dagsavisen.no/innenriks/article313648.ece

Forøvrig støtter jeg deg i tankegangen om å gi til hjelpeorganisasjoner som kan yte god hjelp til dem som trenger det. :)

Mulig bakmennene ikke er så proffe som en tidligere trodde, men jeg føler meg i hvertfall ganske sikker på at de rumenske barna som tigger har bakmenn i form av foreldre. Hadde ikke barna klart å tigge så mye penger, hadde de kanskje fått gå på skolen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Egentlig gir jeg ikke til tiggere overhodet, men har gjort unntak for noen narkomane fordi de er i en slik sårbar gruppe (som er lett å kjenne seg - eller naboen - igjen i) og fordi jeg synes det er bedre at de tigger enn at de begår lovbrudd eller prositusjon for å få den daglige dosen.

Jeg ønsker ikke å oppfordre til at rumenere og andre skal komme hit til Norge bare for å tigge. Jo mer vi gir, jo flere kommer til å komme hit å tigge på denne måten.

I tillegg vet jeg at det finnes bakmenn blant rumenerne som tar mye av det tiggerne får - dette gir meg enda mindre lyst til å gi dem noe.

Ideelt sett burde vi kanskje dele all vår overflod med hele verden, men i så fall bør det gjøres på annen måte enn å gi til dem som sitter på gaten med utstrukket hånd.

For å dele en ørliten del av min overflod, gir jeg jevnlig penger til flere gode formål, og synes dét er en riktigere og mer rettferdig måte å dele noe av overfloden på.

''For å dele en ørliten del av min overflod, gir jeg jevnlig penger til flere gode formål, og synes dét er en riktigere og mer rettferdig måte å dele noe av overfloden på.''

Ja, jeg velger heller å fortsette med det jeg også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Angela25

Jeg gir noen ganger...Men fikk en folelse av utakknemlighet her en dag jeg gav til en kvinne...Jeg gav ganske mye ogsaa, og hun begynte aa prate i vei om alt hun manglet,hadde ikke mat,ikke noe jobb, ikke ditt og datt. Jeg folte meg rimelig hjelpeslos der jeg sto...Og spurte om jeg hadde klaer til barna hennes og div. det var ubehagelig, ikke fordi jeg ikke vil gi, men jeg vil ikke involvere meg med "dem". Jeg vet jo ikke hvem de er,saa...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gir noen ganger...Men fikk en folelse av utakknemlighet her en dag jeg gav til en kvinne...Jeg gav ganske mye ogsaa, og hun begynte aa prate i vei om alt hun manglet,hadde ikke mat,ikke noe jobb, ikke ditt og datt. Jeg folte meg rimelig hjelpeslos der jeg sto...Og spurte om jeg hadde klaer til barna hennes og div. det var ubehagelig, ikke fordi jeg ikke vil gi, men jeg vil ikke involvere meg med "dem". Jeg vet jo ikke hvem de er,saa...

Ho virket veldig påtrengende ja, det er det som er litt ekkelt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest pærebrus875

Hvorfor ikke til rumenske yrkestiggere da?

Fordi de jævla løgnerne ikke fortjener ei krone? Det var nok en rumensk tigger fikk ejg til svar fra andre her, som kom inn i restauranten ejg jobba på.. kom med lapp der det sto at han var døv.. og togli her på forumet som er døv hadde også møtt en med slik lapp med samme tekst, og spurte ham da på døvespråk.. da løp han, så døv var han egentlig..

syns det er direkte stygt gjort, om noen en dag kommer til meg med en slik lapp så vil jeg tenke tigger, ikke en "ekte" døv som trenger hjelp.. pga jeg vil ikke hjelpe slike tiggere, og da oppfordre flere å komme hit fordi det er enkelt å lure nordmenn..

Og "yrkestigger" er ikke et bra liv for verken de selv eller ofr samfunnet, hva med å reise hjem å skaffe seg en ordentlig jobb der de ihvertfall bidrar med noe?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''For å dele en ørliten del av min overflod, gir jeg jevnlig penger til flere gode formål, og synes dét er en riktigere og mer rettferdig måte å dele noe av overfloden på.''

Ja, jeg velger heller å fortsette med det jeg også.

Samme her. Tiggere gir jeg ikke penger. Spesielt siden jeg ikke ønsker å oppfordre utenlendinger til å komme til Norge for å leve av tigging.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gir til de narkomane tiggerene.

Får helt vondt i sjelen når jeg ser de...

De fleste er nok harmløse.. :0)

Stakkars mennesker,snart jul er det og..

Er så glad jeg har et godt og varmt hjem!!!

Disse blomster selgerene,de får ikke et rødt øre av meg...

Innpåslitne og frekke er de...

Ikke gir jeg til disse utenlandske som står rundt butikkene heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gir ikke penger til tiggere, men sier de att de trenger penger til t-banen, betaler og kjøper jeg gjerne biletten. Varm kaffe kjøper jeg også innimellom når jeg ser noen sitter ute å fryser. De som selger blomster, og der man ser hele familien er engasjert gir jeg ikke til. Men hjelper gjerne med både mat og noe varmt å drikke til de stakkars tiggerne som er ute nå..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gir ikke

Gir aldri, men kan godt hjelpe uten å gi penger. For jeg vil ikke finansiere rusmisbruk eller håndlangere for østeuropeisk mafia. Det er dyrt for østeuropere å komme seg hit. Da burde de ha råd til tilbakereise også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...