Gå til innhold

Hva handler du ekstra til jul?

Gjest sparsom doler

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Gjest planlegge litt

Butikkene er ikke stengt så mange dager, så jeg hamstrer / handler ikke lang tid på forhånd.

Vi har vel litt mer i hus enn vi pleier i julen, vi er mer hjemme, og får mer besøk enn vi pleier. Så vi har litt julekaker, drikkevarer (brus, vin, øl, kaffe ..), noe mer frukt, ekstra godt pålegg, og pålegg som har litt juletradisjoner (rund edamerost i stedetfor vanlig gulost, hel skinke, sild osv).

Men vi er ikke blant de som fråtser helt enormt i julen.

Julemiddagen er også spesiell, da skal man tilfredsstille alles tradisjoner og minner, og vi har mer av det meste, særlig av tilbehør (surkål, rødkål, kålrabistappe, poteter osv, dette er jo rimelig mat). En del tradisjonell julemat er jo også relativt rimelig mat (ribbe feks).

Det som blir dyrt, er jo særlig hvis man kjøper uten mål og mening, og handler ting som man ikke rekker å spise opp, eller ting man egentlig ikke liker..

Diverse drikke koster også lett veldig mye..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest sparsom doler

Butikkene er ikke stengt så mange dager, så jeg hamstrer / handler ikke lang tid på forhånd.

Vi har vel litt mer i hus enn vi pleier i julen, vi er mer hjemme, og får mer besøk enn vi pleier. Så vi har litt julekaker, drikkevarer (brus, vin, øl, kaffe ..), noe mer frukt, ekstra godt pålegg, og pålegg som har litt juletradisjoner (rund edamerost i stedetfor vanlig gulost, hel skinke, sild osv).

Men vi er ikke blant de som fråtser helt enormt i julen.

Julemiddagen er også spesiell, da skal man tilfredsstille alles tradisjoner og minner, og vi har mer av det meste, særlig av tilbehør (surkål, rødkål, kålrabistappe, poteter osv, dette er jo rimelig mat). En del tradisjonell julemat er jo også relativt rimelig mat (ribbe feks).

Det som blir dyrt, er jo særlig hvis man kjøper uten mål og mening, og handler ting som man ikke rekker å spise opp, eller ting man egentlig ikke liker..

Diverse drikke koster også lett veldig mye..

Vi pleier ikke å handle så mye, og jeg blir litt overgitt når jeg ser de overfylte handlevognene før jul.

Men jeg vil ha litt ekstra. Melk og frukt må det være nok av, og så blir det brus (ikke alkohol).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi pleier ikke å handle så mye, og jeg blir litt overgitt når jeg ser de overfylte handlevognene før jul.

Men jeg vil ha litt ekstra. Melk og frukt må det være nok av, og så blir det brus (ikke alkohol).

''jeg blir litt overgitt når jeg ser de overfylte handlevognene før jul. ''

Du vet da vel ikke hvor mange gjester folk skal ha, for eksempel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest sparsom doler

''jeg blir litt overgitt når jeg ser de overfylte handlevognene før jul. ''

Du vet da vel ikke hvor mange gjester folk skal ha, for eksempel.

Det tenkte jeg ikke på. ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som drar i vei ekstra, er snop og snacks og vin. Vi skal visstnok ha noen selvinviterte vindrikkende godtegriser på besøk i jula, men jeg syes besøket kan stå for alkoholen selv. Jeg drikker svært lite og sjeldent. Middagene og dessertene blir nok dyrere enn til vanlig. Jeg er vant til å lage ordentlige brunchbord, og da koster det penger, men alskens pålegg og tilbehør, flere sorter rundstykker osv.

Har forresten ikke blitt presentert annet enn knekkebrød og kneipp når vi har overnattet borte, ei heller noe ekstra stas i påleggsutvalget. Skuffende, men slankende... ;o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mulig vår handlevogn er en av dem du blir "overgitt" (du mener kanskje oppgitt?) av. Men når man er 8-13 personer på julaften og har selskap 1.juledag også, trenger man endel varer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det tenkte jeg ikke på. ;-)

Vi blir 9 på julaften og rundt 13-15 til julefrokost 1. juledag så handlevogna vår blir nok ganske drøy ja...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det blir nok noen "finere" middager f.o.m julaften t.o.m 1.nyttårsdag. Det går fort noen ekstra tusenlapper når det er jul. Man må jo ha litt å kose seg med. Desserter, konfekt og annet "kjesks" må til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...