Gå til innhold

hvilket land?


Mamma07

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

candyqueen_83

Jeg hadde i stad t tapt anrop fra +33 som skal være Frankrike? Kjenner ingen der :P

Stemmer det at de bare har 6 sifre + retningsnummer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde i stad t tapt anrop fra +33 som skal være Frankrike? Kjenner ingen der :P

Stemmer det at de bare har 6 sifre + retningsnummer?

har ikke peiling. er det ikke et sted vi kan sjekke sånt?

hvorfor driver andre land å ringer til norske? søsteren min og en venninde jeg har får, tlf fra rare nr hele tiden. er første gang jeg får det. merkelige greier :o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

har ikke peiling. er det ikke et sted vi kan sjekke sånt?

hvorfor driver andre land å ringer til norske? søsteren min og en venninde jeg har får, tlf fra rare nr hele tiden. er første gang jeg får det. merkelige greier :o)

Det er kanskje noen som har ringt feil. Gule sider har oversikt over landekoder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde i stad t tapt anrop fra +33 som skal være Frankrike? Kjenner ingen der :P

Stemmer det at de bare har 6 sifre + retningsnummer?

Det er en del norske callsentre som opererer fra land med lave kostnader. Spania f.eks. Det kan ha vært noe sånt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elextra

Jeg hadde i stad t tapt anrop fra +33 som skal være Frankrike? Kjenner ingen der :P

Stemmer det at de bare har 6 sifre + retningsnummer?

I Frankrike kan man ha både 6 og 7 sifre + retningsnummer. I Paris f.eks. har man 7, men tror man en del steder "på landet" fortsatt har 6.

Tenk - her hadde man for ganske få år siden (eh, kanskje et kvart århundre, men jeg husker det) bare fem sifre i telefonnumeret på "landet" - men da hadde de til gjengjeld tre sifre i retningsnummeret (to fra utlandet) mot to sifre i retningsnummeret (ett fra utlandet) for de med seks sifre i nummeret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I Frankrike kan man ha både 6 og 7 sifre + retningsnummer. I Paris f.eks. har man 7, men tror man en del steder "på landet" fortsatt har 6.

Tenk - her hadde man for ganske få år siden (eh, kanskje et kvart århundre, men jeg husker det) bare fem sifre i telefonnumeret på "landet" - men da hadde de til gjengjeld tre sifre i retningsnummeret (to fra utlandet) mot to sifre i retningsnummeret (ett fra utlandet) for de med seks sifre i nummeret.

Vi hadde femsifret telefonnummer, det husker jeg godt. Det var vel frem til...eh,,,sånn slutten på åttitallet eller noe?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sleit litt nå, men det var visst ikke før i 1992:

http://no.wikipedia.org/wiki/Retningsnummer

(hva gjorde vi før Wikipedia?)

Se der, ja! :o)

Men jeg mener å huske at vi med femsifrede telefonnumre først fikk seks siffer (og et tosifret retningsnummer i stedet for det gamle tresifrede), og et par år senere (i 92) gikk vi alle over til åtte siffer.

Det står det ingenting om. Hm.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Elextra

Se der, ja! :o)

Men jeg mener å huske at vi med femsifrede telefonnumre først fikk seks siffer (og et tosifret retningsnummer i stedet for det gamle tresifrede), og et par år senere (i 92) gikk vi alle over til åtte siffer.

Det står det ingenting om. Hm.

Akkurat det vet jeg lite om - oppvokst som jeg er med sekssifret nummer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Se der, ja! :o)

Men jeg mener å huske at vi med femsifrede telefonnumre først fikk seks siffer (og et tosifret retningsnummer i stedet for det gamle tresifrede), og et par år senere (i 92) gikk vi alle over til åtte siffer.

Det står det ingenting om. Hm.

Det der tror jeg gikk gradvis. Husker f.eks. godt at Trondheim gikk fra fem til seks sifre omtrent midt på 80-tallet - i stedet for 075 + femsifret nr. ble det 07 + sekssifret tror jeg. Det kan godt hende at flere andre byer / steder var gjennom det samme, antakelig de stedene man hadde størst behov for flere numre.

Det er også godt mulig at mange mindre steder hadde den gamle ordningen helt til retningsnumrene forsvant helt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...