bibben Skrevet 4. desember 2007 Del Skrevet 4. desember 2007 Tidvis opplever jeg at ulike sterke lyder er totalt i overkant, lys likeså. Det rare er at det tilsynelatende bare er jeg som er plaget med dette. Andre rundt meg virker totalt uanfektede. Jeg leter etter en forklaring. Er det en sammenheng mellom overfølsomhet for lyd og lysimpulser og det å være psykisk ustabil? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Snøkrystallen Skrevet 4. desember 2007 Del Skrevet 4. desember 2007 Sliter også med dette, da spesiellt lyd. Kan bli svært ukonsentrert, og samtidig ha vanskelig for å høre hva som blir sakt, på grunn av at lyden i seg selv bare føles som svært vond støy. Det hender at jeg lurer inn ørepropper når familien samles ved tv`n. Mener jeg har lest om at det kan være sammenheng mellom lyd/lysømfintlighet og depresjon. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest pærebrus875 Skrevet 4. desember 2007 Del Skrevet 4. desember 2007 Migrene kan trigges av stress, og det gir jo ofte lyd og lysømfintlighet. Har også merket selv da jeg var mest deprimert og sov dårlig at de nettene med minst sov så orket jeg ikke mye lys. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest fnugget Skrevet 4. desember 2007 Del Skrevet 4. desember 2007 Ja, det kjenner jeg meg veldig igjen i. Når jeg sliter med mange tanker, tankekaos og er sliten, så blir jeg overømfintlig for lys, lyd og..alle plutselige bevegeler. Som man ofte finner på fjernsyn, dessverre 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest D-26 Skrevet 4. desember 2007 Del Skrevet 4. desember 2007 Dette ligner på noe jeg opplever fra tid til annen også. Plutselig blir alle lyder veldig høye.....en merkelig greie. Selv når jeg tenker inni meg, så høres det ut som om jeg skriker.... For min del har dette ingenting med migrene å gjøre. Jeg har nemlig migrene, men det fortoner seg ikke sånn.... Tenk om man hadde funnet ut hva det var.... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest keira Skrevet 4. desember 2007 Del Skrevet 4. desember 2007 Ja jeg tror det. At man kan bli svært stresset i systemet ved å ha mye angst og sjelelig smerte over tid. Og da er det nærliggende å ikke tåle ytre stimuli så godt. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest keira Skrevet 4. desember 2007 Del Skrevet 4. desember 2007 Dette ligner på noe jeg opplever fra tid til annen også. Plutselig blir alle lyder veldig høye.....en merkelig greie. Selv når jeg tenker inni meg, så høres det ut som om jeg skriker.... For min del har dette ingenting med migrene å gjøre. Jeg har nemlig migrene, men det fortoner seg ikke sånn.... Tenk om man hadde funnet ut hva det var.... Overømfindtlighet for lyd kallers for hyperacusis, hyperakusia. Søk på det hvis du vil lese mer. Jeg har vært svært plaget av det i perioder. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest jaddabadda Skrevet 4. desember 2007 Del Skrevet 4. desember 2007 I fb med psykose, alle inntrykk blir sterke, man klarer ikke filtrere. Hjernen skiller ikke ut/habituerer ikke til lyd/lys osv....? Er ihvertfall typisk psykoselignende/nære tilstander. Det at alle inntrykk blir så sterke. Fælt, er det. Alt blir "tatt" inn. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
cathlin Skrevet 4. desember 2007 Del Skrevet 4. desember 2007 Jeg syns mange lyder er veldig slitsomme, og gjerne hvis det er mange lyder sammen, flere som snakker etc.. Men jeg er ganske sliten selv, så jeg tror det er en sammenheng mellom det og hvordan man har det psykisk/ overfølsomhet. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
mariaflyfly Skrevet 5. desember 2007 Del Skrevet 5. desember 2007 Jeg har også slik med lyd. Klarer ikke f.eks at tv'n står på samtidig som radioen i et annet rom. Eller at ungene snakker i munnen på hverandre. På dager jeg er sliten, er det plagsomt at det flyr et fly over huset mitt samtidig som noen snakker til meg. Og jeg fikser ikke at en av ungene begynner å klunke på pianoet samtidig som det står på musikk, eller en tv eller radio. For ikke å snakke om når naboungen(e) øver på korpsinstrument(er) - og da gjerne samtidig. Da holder det på å klikke helt for meg. Skjærende falskt er det i tillegg. Huff! Jeg har vært sånn i flere år. Men det har aldri plaga meg med lys. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest plagsommegreier Skrevet 5. desember 2007 Del Skrevet 5. desember 2007 Det her har jeg også opplevd... Det var liksom som jeg skvatt veldig når det skjedde noe med lyset eller lyden... hadde veldig angst når dette stod på, og angsten økte i styrke når jeg skvatt... Men jeg vet ikke hva det er. Jeg har en generell angstlidelse og er i perioder plaget av både lyder og lys - så dette er nok ikke et uvanlig fenomen. Jeg har en samboer som har diagnosen dystymi (tror det skrives slik) - han har det likedan. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Flaxseed Skrevet 5. desember 2007 Del Skrevet 5. desember 2007 Kan være en bivirkning hvis du bruker SSRI eller antipsykosemedisiner. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
bibben Skrevet 5. desember 2007 Forfatter Del Skrevet 5. desember 2007 Takk til hver og en for svar! Dette var helt tydelig noe flere sliter med, så nå vet jeg at vi er mange i samme båt! Det hjelper faktisk litt å tenke på det ) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Spekepølse Skrevet 5. desember 2007 Del Skrevet 5. desember 2007 Jeg mener å ha hørt at det er vanlig at bipolare kan være slik i perioder. Har ikke noe vitenskapelig referanse på det men har hørt det av bipolare. Jeg har det også slik i perioder. Må trekke ned gardiner og ha det stille. Alle berøringer blir for intense for meg. Jeg føler at det henger sammen med at man er lett irritabel, som jo ikke bare trenger å være irritabel i forhold til andre mennesker, men generelt i forhold til alle typer impulser/sanser. Og irritasjon er jo en bipolargreie for noen, istenden for oppstemtheten. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.